Juridisch Adviseur Inkoop en Aanbesteding

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120 24-32 Utrecht

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

24-32

Publicatiedatum:

28 feb 2025

Juridisch Adviseur Inkoop en Aanbesteding
Periode: Van 1 april 2025 tot 1 oktober 2025 (6 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24 - 32 uur per week gemiddeld
Tarief: Max 120,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 12

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Dit is waarom jij als juridisch adviseur bij de gemeente Utrecht wil werken:
Maatschappelijk belang. Jij zorgt er mede voor dat ons gemeenschapsgeld zo verantwoord mogelijk wordt uitgegeven.
Complexe inhoud. Met jouw oplossingsgerichtheid adviseer jij over complexe processen van inkoop en aanbestedingen.
Je komt te werken in een groot team van juridische collegas met uiteenlopende disciplines, het cluster Advies & advocatuur (36 fte) van het onderdeel Juridische Zaken. Wij zijn verantwoordelijk voor het gevraagd en ongevraagd juridisch adviseren van de organisatieonderdelen van de gemeente Utrecht. Daarnaast beschikken wij over 4 advocaten in dienstbetrekking die namens de gemeente optreden in civielrechtelijke procedures.
In jouw werk vorm jij een team met adviseurs over aanbestedingsrecht, subsidie, verbonden partijen, financiele arrangementen, staatssteun en ondernemingsrecht.

Opdrachtomschrijving
Als juridisch adviseur ben je een belangrijke schakel in de processen van inkoop en aanbesteding. Je ondersteunt de centrale en decentrale inkopers bij het doorlopen van aanbestedingen. Dit zijn zowel Europese als onderhandse procedures, inclusief de contractering.

Concreet bestaan jouw werkzaamheden uit:
Geven van zelfstandig juridisch advies over alle mogelijke aanbestedingsrechtelijke kwesties:
o Je toetst en redigeert aanbestedingsdocumenten en denkt mee over inkoop- of marktbenaderingsstrategieen.
o Je adviseert inkopers over het beantwoorden van vragen van inschrijvers en gaat aan de slag met eventuele (juridische) bezwaren.
o Je adviseert ook gedurende de uitvoering of bij de beeindiging van het contract.
o Soms is niet duidelijk of de gemeente gehouden is om aan te besteden; ook is het soms niet duidelijk of er sprake is van inkoop of subsidie. Jij helpt je collegas grip te krijgen op het volgen van de juiste route.
Toetsen en redigeren van aanbestedingsdocumenten en meedenk over inkoop- of marktbenaderingsstrategieen.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Jij bent/hebt:
Een wo werk- en denkniveau en een afgeronde universitaire opleiding Nederlands Recht.
Een senior juridisch adviseur met ruime expertise (minimaal 3 jaar ervaring).
Minimaal vijf jaar ervaring als juridisch adviseur in het aanbestedingsrecht.
Jouw ervaring als juridisch adviseur bij voorkeur opgedaan bij een middelgrote tot grote gemeente.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties.
Communicatief vaardig. Je bent communicatief vaardig en een stevige gesprekspartner voor managers op alle niveaus binnen de gemeentelijke organisatie. Je bent gericht op een fijne samenwerking, maar ook in staat om zelfstandig lastige dossiers tot een goed eind te brengen.
Oplossingsgerichte houding. Jij combineert jouw inhoudelijke expertise combineert met een laagdrempelige en oplossingsgerichte houding. Jij wacht niet tot werk naar jou toekomt maar komt proactief met gerichte adviezen.
Analyserend vermogen. Je kunt problemen goed analyseren en denkt mee met de interne klant. Je bent in staat om zelfstandig lastige dossiers tot een goed eind te brengen.

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 19 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Een geprek kan digitaal of live op kantoor plaatsvinden.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.