Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Tytsjerksteradiel
Logo van Gemeente Tytsjerksteradiel

Gedragswetenschapper

Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland

Sluit over 19 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Als gedragswetenschapper ben jij een onmisbare schakel binnen ons gebiedsteam. Je adviseert, zowel gevraagd als ongevraagd, en coacht Sociaal werkers bij het nemen van kernbeslissingen. Je ondersteunt hen bij het opstellen van het regionaal ondersteuningsplan en verklarende analyse, je voert risicotaxaties uit, je beoordeelt de noodzaak van raadsmeldingen en helpt bij het duiden van gedrag. Daarbij weeg je beschermende en risicofactoren af die van invloed zijn op het veilig en gezond opgroeien van kinderen en jongeren.

Je rol is veelzijdig: je schakelt moeiteloos tussen analyseren en coachen, tussen meedenken en doortastend handelen. Je weet wanneer je moet begrenzen, doorvragen of juist ruimte geven. Met een open en transparante houding ben je een sparringpartner voor sociaal werkers, teamleiders en ketenpartners. Je verliest het grotere geheel nooit uit het oog, maar hebt altijd aandacht voor de mens achter het dossier. Naast je werk op casusniveau lever je een belangrijke bijdrage aan de inhoudelijke beleidsontwikkeling. Je vertaalt maatschappelijke en vakinhoudelijke ontwikkelingen naar beleid, regelingen en methodieken binnen de Jeugdwet. Je adviseert het management en bestuur over beleidsuitvoering, SKJ-registratie en kwaliteitsvraagstukken.

Verantwoordelijkheden

Je verzorgt trainingen over ketensamenwerking, systeemgericht werken, veiligheid en gezinsproblematiek. Je begeleidt Sociaal werkers bij het nemen van kernbeslissingen en bent hoofdelijk verantwoordelijk voor het advies dat je geeft. Je adviseert over het agressieprotocol, evalueert onveilige situaties en bewaakt de kwaliteit van handelen binnen het team. Tot slot ben je actief betrokken bij procesbewaking en regie. Je prioriteert de verdeellijst. Je fungeert als rechterhand van de teammanager bij inhoudelijke vraagstukken.

Kortom: jij bent een inhoudelijk sterke, analytisch scherpe en mensgerichte professional die op alle niveaus, van beleid tot praktijk, het verschil maakt.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 voor 32 tot 36 uur per week.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Je hebt minimaal een afgeronde WO-opleiding in orthopedagogiek.
  • Je hebt minimaal 3 jaar (<5 jaar) relevante werkervaring binnen de jeugdhulpverlening of gebiedsteams.
  • Je hebt aantoonbaar ervaring met oplossingsgericht werken en Signs of Safety.
  • Je hebt aantoonbare kennis van de groei, ontwikkeling en het functioneren van jeugdigen.
  • De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
  • Je bent in het bezit van een SKJ-registratie.
  • Zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers, maar ook BV's met enkel een directeur-grootaandeelhouder) kunnen om deze reden niet (rechtstreeks) inschrijven op deze opdracht.

Wensen en competenties

Wensen

  • De mate van werkervaring binnen een gemeentelijke organisatie (blijkt uit cv).
  • De mate van kennis en ervaring met het regionaal ondersteuningsplan en/of de verklarende analyse.
  • Je herkent het belang van normaliseren (problemen horen bij een gezonde ontwikkeling) en stabiliseren (problemen tot rust brengen en positieve ontwikkeling versterken).

Competenties

  • beschikt over goede communicatieve- en adviesvaardigheden;
  • heeft overtuigingskracht;
  • is proactief;
  • is resultaatgericht;
  • is flexibel;
  • werkt graag binnen teamverband.

Organisatie en team

Je komt te werken bij de Gemeente Tytsjerksteradiel. Als gedragswetenschapper ben jij een onmisbare schakel binnen het gebiedsteam.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op dinsdagochtend 16 december 2026. Wij vragen hier rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De inzet vindt plaats volgens een deta-vast constructie. Na een jaar is kosteloze overname van de kandidaat mogelijk.

De opdracht is tevens gepubliceerd als reguliere vacature. Wanneer een geschikte kandidaat reageert op de reguliere vacature, krijgt deze kandidaat voorrang boven de kandidaat die is voorgesteld voor de inhuuropdracht.

Optie tot verlenging: Na periode van 6 maanden tot max 1 jaar kosteloos in dienst bij T-diel.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr