Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Twenterand
Logo van Gemeente Twenterand

Senior Juridisch Adviseur RO

Gemeente Twenterand

Manitobaplein 1, 7671 GS Vriezenveen, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De senior juridisch adviseur RO gaat werken voor het Programmaplan Woningbouw 2024-2027. Dit is een programmatische aanpak om de woningbouwambitie van Twenterand te realiseren. Binnen het programma worden vernieuwingen en versnellingen van de woningbouw opgepakt. Buiten het programma – en dus binnen de lijnorganisatie – vindt de uitvoering van woningbouwprojecten plaats. De samenwerking tussen de lijnorganisatie en het programma is hierbij van essentieel belang.

Het programmaplan voorziet in 4 strategische doelen. Deze doelen moeten worden geoperationaliseerd en zijn geclassificeerd in 4 thema’s.

  1. Visie en behoefte
  2. Doelgroepen en betaalbaarheid
  3. Netwerk en positioneren
  4. Kennis en professionalisering

Zoals hierboven al aangegeven is een nauwe samenwerking tussen de lijnorganisatie en het programma van essentieel belang. Het draagt bij aan het gezamenlijk realiseren van de gestelde doelen. Het beleid moet zodanig zijn aangepast – of ambities moeten zodanig naar beleid worden vertaald – dat dit uitvoerbaar, toetsbaar en uitlegbaar is voor initiatiefnemers, waarbij het subteam RO een essentiële bijdrage levert aan het samenspel tussen beleid en uitvoering. Dit vraagt om kennis en ervaring en kan daarom niet volledig worden verwacht van startende medewerkers.

Gewenst is om deze verbinding tussen de lijnorganisatie en het programma te intensiveren door de inzet van een senior juridisch adviseur RO. De senior werkt actief mee aan de uitvoering van het programma specifiek op gebied van thema 2 en 4.

Thema 2 doelgroepen en betaalbaarheid; door kritisch mee te lezen met de opbrengsten en advies te geven vanuit het oogpunt haalbaarheid en uitvoerbaarheid van woningbouw initiatieven. Denk hierbij aan nieuwe woonvormen, grote projecten en de vertaling landelijke ontwikkelingen naar lokaal niveau die bijdragen aan het programma. Tegelijkertijd maakt de senior de vertaalslag naar het subteam RO door te coachen op lopende zaken op zodanige wijze dat dit bijdraagt in het realiseren van de gestelde doelen zoals benoemd in het programmaplan 2024-2027. Deze klus is voorbehouden aan een ervaren senior juridisch adviseur RO met coachende skills. De kandidaat kan op basis van zijn/haar ervaring op eigen wijze invulling geven aan de wijze waarop hij/zij deze taken uitvoert.

Thema 4 kennis en professionalisering; door input te leveren, mee te denken en mee te schrijven aan beleid (nieuwe en te actualiseren beleid) en het (her) inrichten van werkprocessen die bijdragen aan het versnellen van woningbouw en vermindering van maatwerk. Met name maatwerk vergt doorgaans veel tijd en capaciteit. Het doorvoeren van toepasbare beleidsaanpassingen op gebied van woningbouwinitiatieven zal leiden tot een versnelling van de realisatie van woningbouwinitiatieven. Voor 2026 gaat het specifiek om de totstandkoming van het beleid kavelsplitsing, de actualisatie van het erventransitiebeleid en de opzet van het werkproces STOP-TPOD.

Eisen

  • Afgeronde HBO bachelor Ruimtelijke Ordening en Planologie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch Adviseur RO binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van een woonvisie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Juridisch Adviseur RO binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een TAM-IMRO omgevingsplan;
  • Aantoonbare werkervaring in het coachen, inwerken of begeleiden van medewerkers;
  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van directie en projectontwikkelaars.

Competenties

  • Je ben kritisch, denkt in kansen en mogelijkheden, Je gaat doortastend en proactief te werk, waarbij je de belangen goed tegen elkaar afweegt met bijbehorende argumenten;
  • Je beschikt over onderhandelingsvaardigheden en overtuigingskracht;
  • Je beschikt over goede schriftelijke en mondelinge (advies)vaardigheden en kunt goed omgaan met politiek bestuurlijke wensen en besluitvorming;
  • Je bent een verbinder, een teamplayer en je kan goed kennis overdragen;

Organisatie en team

Wie zijn wij?
Ons Twenterand, is een betrokken gemeente in het Overijssels land. Van Bruinehaar tot Den Ham, de plek waar we onze vrijheid vinden. Een plek waar we klaar staan voor elkaar. Met ruim 300 medewerkers voelen we ons verbonden met alle 34.000 inwoners en betrokkenen die hier wonen, werken, leven en recreëren.

Bij Twenterand geloven we dat veranderen iets is wat je samen doet. Met onze maatschappij, inwoners en onze medewerkers. We zijn impactmakers, échte publieksmensen die hun verantwoordelijkheid voelen en nemen. En we houden van het Twentse landschap. We werken en leven daar op de rand waar de vonk over sloeg. Lees hier meer over onze unieke werkomgeving https://werkenbijtwenterand.nl/

Ons team
De senior juridisch adviseur RO komt te werken bij het team Vergunningen en Omgevingsinitiatieven (VOI). Dit team bestaat uit 20 enthousiaste collega’s met een grote mate van diversiteit aan kennis en kunde. Initiatieven en vergunningsaanvragen worden afgehandeld door dit team waarbij de grote en complexe aanvragen in behandeling zijn bij de juridisch adviseurs Ruimtelijke Ordening (RO). Dit subteam RO bestaat uit startende en ambitieuze medewerkers. De RO beoordeling en advies is een essentieel, sturend en daarmee leidend onderdeel voor het mogelijk maken van een initiatief of aanvraag.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 23 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Gemeente Twenterand heeft er voor gekozen om een administratieve partner in te zetten. Na gunning verzorgt onze administratieve partner derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met onze administratieve partner. U zal in casu factureren aan onze administratieve partner middels de facturatiemodule van onze administratieve partner. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

• Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
• Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
• Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
Onze administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr