Financieel Adviseur Gemeentewerken

Emmalaan 15, 1791 AT Den Burg, Nederland

Sluit over 11 dagen
95 36 Noord-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

1 jul 2025

Omschrijving

Opdracht

Gemeente Texel is voor de duur van in ieder geval 7 maanden op zoek naar een ervaren, energieke en creatieve financial.

Als Financieel Adviseur Gemeentewerken ben je het eerste aanspreekpunt voor de manager, deelbudgethouders en de medewerkers van afdeling Gemeentewerken.
Je spart met collega's en managers over bedrijfskundige vraagstukken en adviseert over de financiële mogelijkheden.
Je denkt actief mee over oplossingsrichtingen, maakt inschattingen van risico's en levert inhoudelijke adviezen voor college- en raadsvoorstellen. Je analyseert data en informatie en vertaalt dit naar begrijpelijke documenten.

Je maakt onderdeel uit van team Bedrijfsvoering dat bestaat uit de onderdelen Planning & Control, financiële administratie, inkoop & aanbesteding, belastingen en de uitvoering van de subsidies. Je werkt samen met 4 collega adviseurs aan de bedrijfsvoering van de Gemeente Texel.

De belangrijkste taken op een rij;

  • je acteert als financieel expert en helpt afdeling gemeentewerken met vraagstukken die zich aandienen;

  • je zorgt voor de berekeningen voor de tarieven voor de riool- en afvalstoffenheffing;

  • je helpt gemeentewerken bij het opstellen van de voorstellen binnen de Planning & Control-cyclus;

  • je bent actief betrokken bij projecten die op dat moment spelen bij de afdeling Gemeentewerken zoals bijvoorbeeld de verzelfstandiging van de haven, het recycleplan en het onderzoek naar de stille lasten;

  • je levert inhoudelijke adviezen op de college- en raadsvoorstellen;

  • je draagt bij aan de totale Planning & Control-cyclus van in onze gemeente.

Kandidaat omschrijving

We zijn op zoek naar een ervaren, energieke,, creatieve en sociaal vaardige financieel adviseur met 

  • minimaal 3 jaar aantoonbare relevante ervaring binnen het werkveld gemeentelijke financiën;

  • aantoonbare ervaring met het handelen in een complex krachtenveld;

  • aantoonbare ervaring op het gebied van gemeentelijke Financiën en de Planning en Control-cyclus

  • een HBO/academisch werk- en denkniveau;

  • een proactieve en pragmatische instelling;

  • een collegiale en samenwerkingsgerichte houding en instelling;

  • gevoel voor politieke en bestuurlijke sensitiviteit;

  • een oplossingsgerichte instelling

  • ervaring in het fysieke domein is een pré.

Daarnaast ben je gewend om te sturen op nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied, ben je ondernemend en ben je gewend om nieuwe voorstellen te doen die aantoonbaar hebben geleid tot verbeteringen binnen een organisatie. Bovendien hou je van afwisseling en ben je gewend te werken in een snel veranderende omgeving.

Eisen

  1. Werkervaring
    Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het financieel werkveld in een gemeentelijke omgeving.

  2. Ervaring met Planning & Control cyclus
    Aantoonbare werkervaring met de P&C cyclus

  3. Opleidingsniveau
    HBO werk en denk niveau

  4. Fysiek Domein
    Ervaring in het fysieke domein is een pré.

Wensen en competenties

Wensen

  1. Aantoonbaar ervaring P&C cyclus en gemeentelijke Financiën
    Weging: 15 %

  2. Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in gemeentelijke omgeving
    In een relevant vakgebied. ervaring in het fysieke domein is een pré
    Weging: 10 %

  3. Inzetbaarheid vanaf uiterlijk half augustus 2025
    Weging: 10 %

  4. Werkervaring in een complex krachtenveld/bestuurlijke sensitieve omgeving
    Weging: 10 %

  5. Interview
    Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    Aansluiting op alle eisen en gunningscriteria zoals opgenomen in de opdrachtomschrijving, eisencriteria en gunningscriteria. Bovendien wordt getoetst of sprake is van een match in de organisatie en het team.
    Weging: 25 %

Competenties

  • Gewend om te sturen op nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied

  • Ondernemend

  • Gewend om nieuwe voorstellen te doen die aantoonbaar hebben geleid tot verbeteringen binnen een organisatie

  • Houdt van afwisseling

  • Gewend te werken in een snel veranderende omgeving

Organisatie en team

Je maakt onderdeel uit van team Bedrijfsvoering dat bestaat uit de onderdelen Planning & Control, financiele administratie, inkoop & aanbesteding, belastingen en de uitvoering van de subsidies. Je werkt samen met 4 collega adviseurs aan de bedrijfsvoering van de Gemeente Texel.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats in de week van 14 juli 2025. uiterlijke beschikbaarheid per 15 augustus 2025, bij voorkeur eerder.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • Toelichting op rooster tussen de 32-36 uur per week

  • Aanleveren na gunning

    • VOG

    • Geactualiseerde UEA

    • Verklaring van geheimhouding en integriteit

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur