Logo van gemeente Súdwest-Fryslân
Logo van gemeente Súdwest-Fryslân

Praktijkbegeleider Participatie

gemeente Súdwest-Fryslân

Marktstraat 15, 8601 CR Sneek, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

We zoeken versterking op de van inzet praktijkbegeleiders in de gebiedsteams om werkdruk te verlagen, grip te krijgen op wachtlijsten, caseloadgesprekken effectief te kunnen voeren en een fundament te leggen voor de doorontwikkeling van de gebiedsteams.

Als praktijkbegeleider Participatie coach je gebiedsteammedewerkers in hun dagelijkse werk met deelnemers en casussen rondom participatie. Je helpt hen om scherp te analyseren, keuzes goed te onderbouwen en trajecten verder te brengen. Je werkt resultaatgericht, praktisch en draagt direct bij aan sterke dienstverlening binnen onze gebiedsteams.

Ons team van praktijkbegeleiders breiden we tijdelijk uit naar acht. Daarmee vergroten we de ondersteuning richting de gebiedsteams, creëren we rust en overzicht en versterken we de coaching, zowel individueel als in groepsverband. Onlangs is binnen Jeugd een caseloadrichtlijn ontwikkeld. Voor de andere vakgebieden, waaronder Participatie, volgt een vergelijkbare vertaalslag. Zo kunnen praktijkbegeleiders actief sturen op caseloads en trends herkennen via cijfers en dashboards, waardoor teams duurzaam kunnen werken en kwaliteit geborgd blijft.

Verantwoordelijkheden:

  • Coachen van medewerkers in integrale samenwerking, gespreksvoering en casuïstiek.

  • Adviseren bij complexe casussen binnen Participatie én samen met andere vakgebieden.

  • Begeleiden van casusbesprekingen, signaleren van dilemma’s en vertalen naar verbeteracties.

  • Meedenken en bouwen aan praktische werkvormen en werkwijzen die de kwaliteit versterken.

  • Dagelijkse praktijk: je woont casusbesprekingen bij, voert coaching gesprekken, analyseert werkvoorraden en stelt, samen met teamleiders, prioriteiten op basis van cijfers en dashboards.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe;

  • Aantoonbaar hbo werk- en denkniveau;

  • Kandidaat is bereid om na gunning de integriteitsverklaring van opdrachtgever (zie bijlage) te ondertekenen. Voor aanvang van de werkzaamheden levert kandidaat deze in bij opdrachtgever;

  • Aantoonbare ervaring als praktijkbegeleider of vergelijkbare functie binnen sociaal domein.

Wensen en competenties

Wensen

  • 5 jaar werkervaring in vergelijkbare functie;

  • Aantoonbare coaching opleiding.

Complicaties

Tijdens het gesprek zal een toetsing op de volgende competenties plaatsvinden:

  • Verbindend, een verbinder die proactief samenwerkt;

  • Open en transparante houding en zorgt voor een prettige onderlinge sfeer;

  • Initiatiefrijk, daadkrachtig en besluitvaardig.

Daarnaast wordt getoetst in welke mate:

  • De kandidaat over de communicatieve eigenschappen blijkt te beschikken die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht;

  • De kandidaat over de relevante vakinhoudelijke kennis blijkt te beschikken;

  • De kandidaat zijn of haar visie op de opdrachtuitvoering overtuigend verwoordt.

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Planning

Het interview vindt plaats op woensdag 17 december. We verzoeken u om hier rekening mee te houden. 

Gesprek

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

VOG
De kandidaat kan en is bereid na gunning een geldig VOG, risicogebieden 1, 4 en 8 (8 alleen bij functies in het Sociaal Domein), te overleggen. De VOG dient voor aanvang van de werkzaamheden te zijn overlegd aan opdrachtgever (de kandidaat kan pas starten als de VOG is ingeleverd).

Hybride werken
Bij Súdwest-Fryslân werken we waar we nodig zijn. Heb je afspraken waarbij je fysiek bij aanwezig moet zijn, dan ben je op kantoor. Heb je geen verplichtingen op kantoor en leent de functie zich voor thuiswerken, dan kun je thuis werken. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr