Logo van gemeente Súdwest-Fryslân
Logo van gemeente Súdwest-Fryslân

Juridisch kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein

gemeente Súdwest-Fryslân

Marktstraat 15, 8601 CR Sneek, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Binnen het cluster Juridische Kwaliteit hebben we in verband met langdurige afwezigheid van één van onze medewerkers tijdelijk behoefte aan extra capaciteit en zijn we op zoek naar een juridisch kwaliteitsmedewerker, die ons team voor 24 - 32 uur per week kan ondersteunen.

Verantwoordelijkheden

Als juridisch kwaliteitsmedewerker zijn je werkzaamheden vooral gericht op het bevorderen en bewaken van de juridische kwaliteit van adviezen, besluiten en regels. Daarnaast vertegenwoordig je het college van burgemeester en wethouders in bezwaar- en beroepszaken in het Sociaal Domein (Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, Leerplichtwet, Leerlingenvervoer en de Gehandicaptenparkeerkaart/-plaats). Je fungeert tevens als sparringpartner voor collega's in het Sociaal Domein en je neemt deel aan interne overleggen gericht op overdracht van juridische kennis.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 31 maart 2026 voor 24 - 32 uur per week.
  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.
  • Minimaal een afgeronde relevante juridische hbo-opleiding (bachelor).
  • Minimaal 1 jaar werkervaring als juridisch kwaliteitsmedewerker in het Sociaal Domein.
  • Aantoonbare kennis van en ervaring met het afhandelen van bezwaar- en beroepsprocedures in het Sociaal Domein.
  • De kandidaat beschikt over wetskennis op het gebied van Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, Leerplichtwet, Leerlingenvervoer en aanverwante regels.
  • Kandidaat is bereid om na gunning de integriteits- en geheimhoudingsverklaring van opdrachtgever te ondertekenen. Voor aanvang van de werkzaamheden levert kandidaat deze in bij opdrachtgever.
  • De kandidaat kan en is bereid na gunning een geldig VOG, risicogebieden 1, 4 en 8 (8 alleen bij functies in het Sociaal Domein), te overleggen. De VOG dient voor aanvang van de werkzaamheden te zijn overlegd aan opdrachtgever (de kandidaat kan pas starten als de VOG is ingeleverd).
  • De kandidaat is geen ZZP-er. ZZP-ers kunnen niet bieden op deze opdracht, aangezien dit een functie is waarbij hiërarchisch aangestuurd wordt door opdrachtgever en de kandidaat zelf de opdracht moet uitvoeren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring als juridisch kwaliteitsmedewerker in het Sociaal Domein binnen een gemeentelijke organisatie.
  • Kandidaat heeft zeer ruime juridische kennis van specifiek de Jeugdwet.

Competenties

  • goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden
  • juridisch inzicht
  • analytisch
  • affiniteit met administratieve processen en geautomatiseerde gegevensverwerking
  • op een positieve manier feedback kunnen geven aan collega's
  • politiek-bestuurlijke sensitiviteit

Organisatie en team

Binnen het cluster Juridische Kwaliteit hebben we in verband met langdurige afwezigheid van één van onze medewerkers tijdelijk behoefte aan extra capaciteit en zijn we op zoek naar een juridisch kwaliteitsmedewerker, die ons team voor 24 - 32 uur per week kan ondersteunen.

Gespreksinformatie

Fase 2: Het interview

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, dan wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Daarnaast wordt tijdens het gesprek getoetst in welke mate:
- de kandidaat over de communicatieve eigenschappen blijkt te beschikken, die nodig zijn voor de uitvoering van de opdracht;
- de kandidaat over de relevante vakinhoudelijke kennis blijkt te beschikken;
- de kandidaat zijn of haar visie op de opdrachtuitvoering overtuigend verwoordt.

Het interview vindt plaats op woensdagmiddag 17 december 2025. We verzoeken u om hier rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, de inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.

Aanvullende informatie

Openstelling opdracht
Het kan zijn dat een opdracht korter openstaat dan de wettelijke termijn van 10 dagen. Wij doen dit om sneller en accurater te kunnen acteren op de krappe arbeidsmarkt. Zo hopen we te voorkomen dat biedingen worden ingetrokken of kandidaten niet meer beschikbaar zijn op het moment van terugkoppelen. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kun u dat in de vragenperiode kenbaar maken door dit aan te geven via de vragenmogelijkheid. Dan verlengen wij de periode naar 10 dagen.

Hybride werken
Bij Súdwest-Fryslân werken we waar we nodig zijn. Heb je afspraken waarbij je fysiek bij aanwezig moet zijn, dan ben je op kantoor. Heb je geen verplichtingen op kantoor en leent de functie zich voor thuiswerken, dan kun je thuis werken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr