Logo van Gemeente Stichtse Vecht
Logo van Gemeente Stichtse Vecht

Projectcontroller - Adviseur III

Endelhovenlaan 1, 3601 GR Maarssen, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Binnen de gemeente Stichtse Vecht worden de komende jaren veel projecten in de in de buitenruimte (bijvoorbeeld: investeringen, grondexploitaties, kostenverhaal) uitgevoerd. Een projectcontroller helpt projectleiders bij het financieel beheer en faciliteert goede besluitvorming door de beschikbaarheid van (financiële) stuurinformatie.

De projectcontroller zorgt voor betrouwbare projectrapportages, bewaakt budgetten, signaleert risico’s en adviseert projectleiders en management over mogelijke beheersmaatregelen en verbeteringen in (administratieve) processen. De projectcontroller is een verbindende schakel tussen de operationele uitvoering binnen de projectteams, strategische besluitvorming (door management en directie) en bestuurlijke verantwoording.  De projectcontroller werkt hierbij nauw samen met o.a. Projectleiders, Beheerders, Financiën en Control, Business Controller, Inkoop, Directievoering, etc.

Verantwoordelijkheden:

  • Fungeren als sparringpartner en ondersteunen van projectleiders bij het opstellen, bewaken en bijstellen van projectbudgetten en -prognoses;

  • Boekhoudkundige verwerking van projecten voorbereiden en vormgeven aan de hand van regelgeving in het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) en toetsen aan dezelfde (en andere relevante) regelgeving in de uitvoeringfase;

  • Signaleren van financiële risico’s en afwijkingen, en adviseren over beheersmaatregelen;

  • Monitoren of projecten binnen vooraf bepaalde kaders (zowel budgettair als operationele scope) wordt uitgevoerd;

  • Controleren en analyseren van nacalculaties en projectresultaten en deze omzetten in (procesmatige) verbetervoorstellen;

  • Verzorgen van maand-, kwartaal- en jaarrapportages op projectniveau voor besluitvorming door management, directie en bestuur;

  • Bijdragen aan het verbeteren van processen en systemen rondom projectbeheersing;

  • Bewaken van naleving van interne controleprocedures en subsidievoorwaarden;

  • Het leveren van input vanuit de projecten voor de bestuurlijke planning- en controlcyclus (waaronder Kadernota, Programmabegroting, Bestuursrapportage en Jaarrekening).

Eisen

  • Afgeronde hbo- of wo-opleiding in bedrijfseconomie, accountancy, bedrijfskunde of vergelijkbaar.

  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring in projectcontrol met een sterke affiniteit binnen gemeentefinanciën en aantoonbaar relevante ervaring met ruimtelijke projecten.

Wensen en competenties

Competenties

  • Analytisch sterk en in staat om zich te kunnen vastbijten in omvangrijke en complexe financiële data en die te vertalen naar heldere adviezen.

  • Het kunnen of willen leren om relevante (financiële en niet-financiële) regelgeving, parameters, kengetallen en systematieken toe te passen op de calculatie, verwerking en beoordeling van projecten.

  • Proactief en zelfstandige werker, maar ook een teamspeler.

  • Communicatief vaardig en in staat om op verschillende (organisatorische) niveaus te schakelen. Legt en houdt makkelijk verbinding met verschillende functies binnen de gemeente om meer inzicht en betere besluitvorming te stimuleren.

  • Kritisch, integer en nauwkeurig.

Organisatie en team

Samenwerking
De projectcontroller werkt nauw samen met Financiën en Control en de Business Controller van het domein Ruimte. De Financieel Adviseur blijft eerste aanspreekpunt voor het domein voor brede financiële vraagstukken en heeft een coördinerende taak bij het opstellen planning en control-documenten. De rol van Projectcontroller verschilt daarin, omdat deze zich richt op ondersteuning en advisering ten aanzien van specifieke ruimtelijke projecten. De Financieel Adviseur kan zich daardoor meer richten op de overige taakgebieden. Vanuit ervaringen binnen de specifieke projecten kan de Projectcontroller verbetervoorstellen doen voor operationele processen in bijvoorbeeld de P&C-cyclus,  het inkoopproces, etc.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: een half jaar

Overig:

  • Deze aanvraag is niet geschikt voor ZZP'ers.

  • Bij Gemeente Stichtse Vecht geldt een Bring your own device.

  • CV's langer dan 5 pagina's worden niet in behandeling genomen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr