Communicatie en Participatie adviseur

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 32-36 Utrecht

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 jul 2025

Omschrijving

De opdracht bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Je gaat aan de slag met het opstellen van een participatievisie en -verordening en maakt een voorstel voor de implementatie hiervan. Hierbij houd je rekening met relevante ontwikkelingen en kaders, zoals de verplichte participatie onder de Omgevingswet. Tegelijkertijd vervul je de rol van participatieadviseur. Hierbij adviseer je collega’s en initiatiefnemers over participatie, o.a. bij particuliere initiatieven (onder de Omgevingswet). Waar nodig organiseer je informatiebijeenkomsten voor o.a. organisatie en college.

  2. Je geeft invulling aan omgevingsmanagement in relatie tot communicatie en participatie bij de gemeente Soest. Vanuit een reeds uitgevoerde verkenning over Omgevingsmanagement, werk je de rol en taakverdeling uit en stimuleert kennisdeling over omgevingsgericht werken. Ook heb je een adviesrol richting je collega-communicatie adviseurs, projectleiders en MT.

  3. Je adviseert over rollen en taken van het cluster Communicatie. Hierbij betrek je de verschillende rollen en taken van het cluster, rekening houdend met relevante ontwikkelingen, o.a. op het gebied van participatie en omgevingsmanagement.

Eisen

  • Minimaal 32 uur per week beschikbaar per 1 augustus 2025;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van communicatie;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met (burger)participatie, participatieprocessen, en/of verandertrajecten binnen gemeentelijke organisaties;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met communicatie op het vlak van burgerparticipatie onder de Omgevingswet;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare kennis van participatie onder de Omgevingswet en ruimtelijke ontwikkelingsprocedures (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met participatie en toepassing van FactorP methodiek (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten van Omgevingsmanagement (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met klantgericht schrijven op B1-niveau (10 punten).

Competenties

  • Flexibel
  • Doortastend
  • Verbinder
  • Sensitief
  • Stressbestendig

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  

We vormen samen met 275 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur