Senior juridisch adviseur

Stadserf 1, 3112 DZ Schiedam, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 20 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jun 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

7 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
Als zelfstandig juridisch adviseur ondersteun je de gemeente Schiedam bij juridische vraagstukken en procedures binnen het kader van de Omgevingswet met de bereidheid om ook zaken van de Huisvestingswet op te pakken. De opdracht is gericht op het leveren van concrete juridische adviezen en het succesvol afhandelen van juridische procedures. 

Jouw verantwoordelijkheden omvatten:

  • Het opstellen van juridisch advies over vraagstukken rond vergunningverlening (Omgevingswet en Huisvestingswet) en handhaving.

  • In voorkomende gevallen het opstellen van lasten onder dwangsom / bestuursdwang en bestuurlijke boetes. Het behandelen van zienswijzen.

  • Het begeleiden van juridische procedures en het vertegenwoordigen van de gemeente bij de Bezwaarschriftencommissie, Rechtbank en Raad van State.

  • Het signaleren van juridische knelpunten in de regelgeving en het adviseren van het management, college van B&W en gemeenteraad over mogelijke oplossingen.

  • Het bijdragen aan kennisoverdracht binnen het team door middel van het opstellen van juridische richtlijnen en interne kennissessie.

Resultaat en deliverables
De opdracht wordt als succesvol beschouwd wanneer voor 90 % voldaan wordt aan de doelstellingen uit het uitvoeringsprogramma 2025. In dit programma zijn de doelen voor de bestuurlijke maatregelen opgenomen.

Er wordt verder geborgd dat minimaal 90% van de juridische adviezen binnen de afgesproken termijn is verstrekt en voldoet aan de wettelijke kaders en dat juridische procedures zorgvuldig zijn voorbereid en de gemeente effectief is vertegenwoordigd in ten minste 80% van de zittingen.

Looptijd en omvang van de opdracht

  • Startdatum: 1 juni 2025

  • Einddatum: 31 december 2025

  • De verwachte inzet bedraagt 16 uur per week. Een maximum van 24 uur per week is bespreekbaar bij kandidaat die qua kennis, ervaring en tariefstelling de best passende kandidaat is. 

  • De adviseur bepaalt zelf de indeling van de werkzaamheden, zolang de afgesproken resultaten binnen de gestelde termijnen worden behaald.

  • Er wordt tussentijds geëvalueerd op basis van voortgangsrapportages (frequentie: maandelijks).

  • De opdracht eindigt na oplevering van het beleidsplan waarin de juridische adviezen en verbeterpunten worden vastgelegd

Kandidaat omschrijving

  • Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van bestuursrecht en juridische procedures binnen de Huisvestingswet en Omgevingswet.

  • Afgeronde WO-opleiding in bestuursrecht of vergelijkbare juridische opleiding.

  • Ervaring met zaakregistratiesystemen (bij voorkeur Rx.Mission) is een pre.

  • Zelfstandige werkwijze en verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het opgeleverde werk.

Eisen

  1. Akkoord procedure en voorwaarden (oa all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woonwerk).

  2. Afgeronde WO-opleiding in bestuursrecht of vergelijkbare juridische opleiding.

Competenties
De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

  • zelfstandigheid

  • resultaat- en oplossingsgericht

  • uitstekende communicatieve en onderhandelingsvaardigheden

  • gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen

  • collegiale instelling

  • proactieve houding

  • productief uitvoerend ingesteld

  • coachend en adviserend

  • makkelijk in staat verbinding te maken

Keuzemogelijkheden:

  • Uitstekend (15 Punten)

  • Goed (10 Punten)

  • Voldoende (6 Punten)

  • Matig (3 Punten)

  • Onvoldoende (0 Punten)

Wensen

  1. Ervaring met het vertegenwoordigen van een gemeente bij de bezwaarschriftencommissie, Rechtbank en Raad van State.
    10 Punten

  2. Minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van bestuursrecht en juridische procedures binnen de Omgevingswet.
    10 Punten

  3. Ervaring op het gebied van juridische (handhavings)procedures binnen de Huisvestingswet
    10 Punten

  4. Ervaring met zaakregistratiesystemen Rx.Mission.
    5 Punten

  5. Prijsscore = (laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    1 Punt

Aanvullende informatie

  • Optie tot verlenging opmerkingen: Ja, indien nodig. De totale inhuur duurt hoe dan ook nooit langer dan 2 jaar.

  • De planning is als volgt:
    Vragen kunnen worden ingediend tot vrijdag 9 mei 17.00 uur
    Aanbiedingen kunnen worden ingediend tot donderdag 15 mei 17:00 uur.
    Selectiegesprekken vinden plaats in de week van 19 tot 23 mei.

  • Selectiegesprekken vinden plaats in de week van 19 tot 23 mei.

  • Toelichting op uur per week: De verwachte inzet bedraagt 16 uur per week. Een inzet van 24 uur per week is bespreekbaar bij een kandidaat die qua kennis, ervaring en tartiefstelling de best passende kandidaat is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur