De inspecteur bouwtoezicht is verantwoordelijk voor het afhandelen en de naleving van meldingen en omgevingsvergunningen op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (overgangsrecht Wabo) en per januari 2024 de Omgevingswet en de Wet private kwaliteitsborging, het houden van toezicht op activiteiten gerelateerd aan de Omgevingswet (o.a. het Bouwbesluit 2012 (overgangsrecht) en het Besluit bouwwerken leefomgeving en het nemen van- en opstellen van handhavingsbesluiten bij het constateren van onrechtmatigheden op grond van die wetgeving. De inspecteur neemt inhoudelijke beslissingen over de veiligheid (voor de omgeving tijdens de uitvoering). De inspecteur geeft technische input bij bezwaar- en beroepsprocedures en gaat hiertoe ook mee naar zittingen bij de rechtbank en de bezwaarschriftencommissie.
De taken van de inspecteur in het kader van de Omgevingswet:
beslist over meldingen van start/einde/gewijzigde (bouw)activiteiten dan wel over de aanvang en einde bouw vanuit de private kwaliteitsborging.
beoordeelt en beslist tijdens de uitvoering van activiteiten of aan alle voorwaarden van de verleende vergunning, gedane meldingen van activiteiten en geldende regelgeving en verordeningen wordt voldaan.
beoordeelt en beslist op het veiligheidsplan, borgingsplan, borgingsinstrument, de risicoanalyse vanuit de private kwaliteitsborging, voert hiertoe een eigen risicoanalyse uit, onderzoekt of er nog extra risico’s zijn en ziet in de praktijk toe op de naleving van de overeengekomen punten.
beslist over verklaringen van ingebruikname van bouwwerken.
legt het uitvoeringsproces onder de Omgevingswet, onder bestuursdwang stil bij (al dan niet door de Kwaliteitsborger gemelde) afwijken van het borgingsplan en overige onrechtmatigheden.
Wat de kandidaat mee moet brengen is tenminste de volgende kennis en ervaring:
brede kennis en minimaal 5 jaar ervaring op het gebied van toezicht en handhaving ten aanzien van de Omgevingswet, Woningwet, Huisvestingswet en gemeentelijke verordeningen.
beschikt over een HBO werk- en denkniveau, door opleiding of door werkervaring verkregen.
zelfstandig, resultaat- en oplossingsgericht en tevens klantgericht werken is een vereiste.
ervaring met registratieprogramma SquitXO (oud) en Rx.Mission en gevoel voor digitalisering zijn van belang.
beschikt over uitstekende communicatieve- en onderhandelingsvaardigheden.
gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen is belangrijk.
een collegiale en pro-actieve instelling en de verbinding kunnen maken met collega’s binnen het team en binnen de gemeentelijke organisatie.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.