Logo van Gemeente Schagen
Logo van Gemeente Schagen

Programma-manager Regionaal Inkoopteam Zorg

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

27 nov 2025
Opdracht tarief 128Opdracht uren 28

Omschrijving

Opdracht

De gemeenten, Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel (Kop4) werken samen aan een toekomstbestendige regio. Dat wordt gedaan door continu kansen te benutten die de kracht van de regio versterken.

De opdracht richt zich op de voorbereiding en uitvoering inkoopstrategie sociaal domein breed voor de Kop4, de reguliere bedrijfsvoering rondom het regionaal inkoop en het contractmanagement van de zorg en de ontwikkelopgaaf van het regionaal bedrijfsbureau.

Werkzaamheden:

  • voorbereiden en uitvoeren inkoopstrategie sociaal domein breed voor Kop4 met als resultaat ingangsdatum nieuwe contracten 1-1-2028. Dit bestaat o.a. uit het opstellen van integrale besluitvormingsprocessen (regionaal en lokaal) en sturen op (tussen) resultaten. Oplevering Q1 en Q2 2026;

  • het inhoudelijk leiding geven aan het RIZ (inkopers, contractmanagers en uitvoerder, +/- 6 fte, 8 personen);

  • realiseren van de regionale inkoop en contractmanagement doelstellingen - leiding geven aan de transitiefase van samenwerking naar bedrijfsbureau.

Kandidaat omschrijving

De kandidaat is een verbinder die inhoudelijk leiding geeft, programmatisch werkt en kennis heeft van gemeentelijke zorginkoop.

Als programma-manager RIZ:

  •    Stuur je functioneel de collega’s van het inkoopteam aan op basis van coachend leidinggeven;

  •    Leg je de verbinding tussen de inhoudelijke regionale themagroepen Jeugd, Arbeidsmarkt & Participatie, Gezondheid, Wmo en Onderwijs en Ontwikkeling en draag je zorg voor de verbinding tussen regionaal beleid sociaal domein en het inkoopteam;

  •   Heb je de verantwoordelijkheid voor de coördinatie op het tijdig (gevraagd of ongevraagd) inbrengen van ambtelijke en bestuurlijke regionale besluitvormende stukken;

  •    Heb je visie op modern opdrachtgeverschap en innovatie, bewaak je de kwaliteit van de dienstverlening (zowel intern als extern) en de informatieverstrekking aan gemeenten, aanbieders en inwoners en stuur je bij waar nodig;

  •    Ben je de verbindingsfactor tussen de verschillende partijen. Je legt in- en extern contacten, onderhoudt deze en weet te netwerken en te verbinden.

Eisen

  • Opleiding
    Kandidaat heeft HBO/WO werk- en denkniveau. Dit blijkt uit het meegezonden CV.

  • Werkervaring I
    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als leidinggevende. Dit blijkt uit het meegezonden CV.
    Referentie vereist

  • Werkervaring II
    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring in regionale samenwerking bij (semi) overheidsinstelling. Dit blijkt uit het meegezonden CV.
    Referentie vereist

  • Werkervaring III
    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met inkoop van (gemeentelijke) zorg. Dit blijkt uit het meegezonden CV.
    Referentie vereist

  • Werkervaring IV
    Kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring met programma en/of projectmanagement. Dit blijkt uit het meegezonden CV.
    Referentie vereist

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 25 %

  • Opleiding
    Kandidaat is in het bezit van het diploma Nevi inkoop en/of contractmanagement. Dit blijkt uit het CV.
    Weging: 10 %

  • Werkervaring I
    Kandidaat heeft werkervaring met gemeentelijke regionale samenwerking op het gebied van inkoop zorg breed (Jeugdhulp, participatie, inburgering en Wmo)
    Weging: 20 %

  • Werkervaring II
    Kandidaat heeft ervaring met het adviseren van bestuur en management bij gemeenten en/of regionaal bestuur. Dit wordt toegelicht in het CV.
    Weging: 10 %

  • Werkervaring III
    Kandidaat heeft ervaring met regionale besluitvorming (bestuur en management). Dit wordt toegelicht in het CV.
    Weging: 10 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Advies

    • Initieert, formuleert en operationaliseert (meer) jaarprogramma’s, plannen en projecten;

    • implementeert en operationaliseert beleids- en beheersinstrumenten, kaders en programma’s ter optimalisering van organisatiesturing en bedrijfsvoering.

  • Procesbewaking
    Bewaakt en bevordert de samenwerking met betrekking tot de toepassing van instrumenten op concern en breder management niveau.

  • Relatiebeheer

    • Onderhoud contacten met partijen/belanghebbenden en zorgt voor afstemming;

    • Creëert draagvlak.

Organisatie en team

De gemeenten, Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel (Kop4) werken samen aan een toekomstbestendige regio. Dat wordt gedaan door continu kansen te benutten die de kracht van de regio versterken.

Gespreksinformatie

Interview planning

De interviews worden gehouden in week 1- 2026.

Gesprek

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie verlenging

2 x 6 maanden

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr