Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Schagen
Logo van Gemeente Schagen

Planjurist

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 sept 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

22 nov 2025
Opdracht tarief 113Opdracht uren 16

Omschrijving

Als Planjurist zorg je voor de juiste vertaling van de huidige regelgeving naar de nieuwe regelgeving conform de eisen van de Omgevingswet. Dit doe je met een multidisciplinair team. Dit team wordt gevormd door een projectleider omgevingsplan, regisseur omgevingsplan, beleidsmedewerker, casemanager, applicatiebeheerder, geo-specialist en casemanager/regelanalist. Je voert regie op de regels van het omgevingsplan. Je staat in deze functie aan de lat voor de (juridische) regels, structuur, inhoud en consistentie van het omgevingsplan. Er wordt met het team gefaseerd gewerkt conform het transitieplan, in de volgorde van kleine kernen, stad Schagen en buitengebied. Je werkt samen met de toekomstige casemanager/planjurist, die vanuit deze stevige basis de taak in het vervolg zelfstandig kan uitvoeren.

Werkzaamheden:
  • Je bent verantwoordelijk voor de juridische consistentie van de regels van het omgevingsplan.
  • Je stemt af met de casemanager/regelanalist voor vertaling van de juridische regels naar toepasbare regels en met de geo-specialist over activiteit- en locatie-annotaties.
  • Je onderzoekt en analyseert vraagstukken en komt met creatieve oplossingen.
  • Je signaleert fouten en onnauwkeurigheden in de bestaande regelgeving en corrigeert deze.

Jouw opdracht:

Je bent specifiek verantwoordelijk voor het opstellen en opleveren van de (ontwerp) regels voor de eerste fase, te weten de kleine kernen.


Resultaten:
  • Oplevering (ontwerp) regels voor de eerste fase, te weten de kleine kernen (Q3 2026).

Eisen

  • Opleiding op tenminste HBO-niveau (bij voorkeur omgevingsrecht)
  • Minimaal 3 jaar relevante werkervaring.
  • Naast de nodige juridische kennis van de Omgevingswet een goed zicht hebben op de (digitale) praktijk rond planvorming en op de transitieopgave voor het omgevingsplan van de gemeente.
  • Kennis en inzicht in de samenhang van de juridische regels en toepasbare regels en ervaring met het opstellen van juridische regels.
  • Kennis van de gehele fysieke leefomgeving zowel ruimtelijk als milieu.

Wensen en competenties

Competenties

  • Zelfstandig en pro-actief
  • Analytisch sterk en weet structuur aan te brengen
  • Communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk
  • Sterke persoonlijkheid, hebt natuurlijk overwicht en overtuigingskracht. Je houdt van bouwen en vernieuwen
  • Gevoel voor maatschappelijke, bestuurlijke en politieke verhoudingen
  • Samenwerken
  • Een kritisch, dienstverlenend, pragmatisch, zakelijk en resultaatgericht.

Organisatie en team

Als Planjurist zorg je voor de juiste vertaling van de huidige regelgeving naar de nieuwe regelgeving conform de eisen van de Omgevingswet. Dit doe je met een multidisciplinair team. Dit team wordt gevormd door een projectleider omgevingsplan, regisseur omgevingsplan, beleidsmedewerker, casemanager, applicatiebeheerder, geo-specialist en casemanager/regelanalist.

Er wordt met het team gefaseerd gewerkt conform het transitieplan, in de volgorde van kleine kernen, stad Schagen en buitengebied.

Je werkt samen met de toekomstige casemanager/planjurist, die vanuit deze stevige basis de taak in het vervolg zelfstandig kan uitvoeren.

Gespreksinformatie

De interviews staan gepland op dinsdag 16 december 2025.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur