Procesregisseur WOO

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Sluit over 5 dagen
109 20 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

2 jul 2025

Omschrijving

Achtergrond van de opdracht
De Wet open overheid (Woo) is op 1 mei 2022 in werking getreden en vraagt van overheidsorganisaties een actieve en passieve openbaarmakingsplicht. De Gemeente Rhenen wil stappen zetten in de verdere professionalisering van het Woo-proces en de bewustwording binnen de organisatie vergroten. Om dit proces in goede banen te leiden is behoefte aan een ervaren procesregisseur die de verbinding legt tussen beleid, uitvoering en informatiebeheer.

Doel van de opdracht
Het doel van deze opdracht is het coördineren, professionaliseren en optimaliseren van het Woo-proces binnen de gemeente. De interim professional levert een bijdrage aan het duurzaam inrichten van het Woo-proces, zorgt voor bewustwording en kennisdeling in de organisatie, en ondersteunt bij complexe Woo-verzoeken.

Resultaatgebieden
De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende resultaten:

  • Procesinrichting en -optimalisatie

  • Analyse van het huidige Woo-proces, knelpunten signaleren en verbeterkansen formuleren.

  • Opstellen en implementeren van een verbeterplan gericht op een efficiëntere afhandeling van Woo-verzoeken.

  • Adviseren over tooling en registratiesystemen die het Woo-proces ondersteunen.

Regie en coördinatie
Regie voeren op binnengekomen Woo-verzoeken, inclusief coördinatie tussen afdelingen.
Bewaken van termijnen en zorgdragen voor tijdige, juiste afhandeling in samenwerking met betrokkenen.

Organisatieadvies en kennisoverdracht
Verzorgen van voorlichting, werksessies of trainingen voor medewerkers over de Woo.
Opstellen van handreikingen en procesdocumentatie.

Eisen

  1. Een afgeronde opleiding op master niveau in de richting ondernemingsrecht;

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als jurist WOO in de afgelopen 10 jaar;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Procesregisseur WOO;

  4. Een maximum uurtarief van € 109,75 per uur inclusief reiskosten en Fee en exclusief BTW;

Wensen en competenties

Wensen

  1. Uiterlijk beschikbaar per 10 juli 2025, voor 20 uur per week (10 punten);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van de WOO en procesverbetering, inclusief bewustwording (max. 40 punten);

  3. Aantoonbare ervaring met de afhandeling van Woo-verzoeken, inclusief juridische beoordeling, anonimisering, besluitvorming en procesvertegenwoordiging (max. 20 punten);

  4. Aantoonbare ervaring met het Woo-proces van A tot Z in te richten en waarborgen inclusief werkinstructies en advisering (30 punten).

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling)

  • Resultaatgericht

  • Oplossingsgericht

  • Procesmatig sterk

Organisatie en team

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 

De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

We werken waarderend en vanuit de bedoeling 
In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 9 juli vanaf 11.00 uur. LET OP: Het verzoek rekening te houden met deze gespreksdatum en tijd. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (25%) en rekeningnummer leverancier (75%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.

  • Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur