Projectleider Actualisatie Aanpak Bijzondere Doelgroepen en GGZ

Oranjeplein 1, 2641 EZ Pijnacker, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 12 tot 14 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

12 - 14

Publicatiedatum:

1 sept 2025

Omschrijving

Het doel is om te komen tot een geactualiseerde, integrale en werkbare aanpak voor personen met verward gedrag in Pijnacker-Nootdorp, inclusief:

  • Nieuwe samenwerkingsafspraken met lokale en regionale partners;

  • Verbeterde afstemming op de regionale uitvoeringsagenda;

  • Versterking van de ketensamenwerking en informatie-uitwisseling;

  • Duidelijke rolverdeling en handelingskaders voor professionals;

  • Verankering van de aanpak in lokaal beleid en uitvoering.

Je activiteiten bestaan uit:

  • Het verbinden van lokale partners (GGZ, GGD, politie, woningcorporaties, welzijn, ervaringsdeskundigen) en afstemmen met regionale trekkers;

  • Het organiseren van een of meerdere werksessies met ketenpartners;

  • Ontwikkelen van een geactualiseerd plan van aanpak, inclusief:

    • Bouwstenen zoals vroegsignalering, melding, beoordeling, toeleiding, vervoer, zorg, straf, informatievoorziening;

    • Communicatieplan gericht op inwoners en professionals;

    • Aansluiting op regionale sporen en pilots (zoals MIPU, coördinatiepunt);

    • Adviseren over borging, implementatie en monitoring;

    • Rapporteren aan de opdrachtgever en een eindproduct opleveren dat bestuurlijk en ambtelijk kan worden vastgesteld.

Resultaten

  • Geactualiseerd plan van aanpak dat is vastgesteld door het college van B&W;

  • Overzicht van nieuwe samenwerkingsafspraken;

  • Advies over implementatie en monitoring;

  • Verslag(en) van werksessies;

  • Communicatieplan voor inwoners en professionals.

Randvoorwaarden:

  • De projectleider werkt zelfstandig, maar in nauwe afstemming met de opdrachtgever;

  • Er is toegang tot relevante documenten, contactpersonen en regionale gremia;

  • De projectleider heeft aantoonbare ervaring met complexe ketensamenwerking, sociaal domein, GGZ en bestuurlijke processen.

Eisen

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. De kandidaat maakt bij de start van de opdracht zijn/haar telefoonnummer bekend;

  • De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Projectleider met complexe ketensamenwerking binnen het Sociaal Domein en GGZ.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar ervaring met het leiden van complexe samenwerkingsverbanden in een multidisciplinair veld, inclusief bestuurlijke en gemeentelijke processen, blijkend uit het cv (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling binnen het Sociaal Domein, duidelijk weergeven in het cv (15 punten);
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en geeft daarbij duidelijk aan hoe zijn/haar werkervaring met de Wvggz, Wzd en forensische zorg in combinatie met de gemeentelijke verantwoordelijkheden bij gaan dragen aan het succesvol uitvoeren van deze opdracht (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met kwetsbare doelgroepen en domein overstijgende samenwerking, licht dit duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een plan van aanpak binnen het sociaal domein van een gemeente (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een communicatieplan voor inwoners en professionals binnen het sociaal domein van een gemeente (10 punten);
  • Uiterlijk per 1 oktober 2025 beschikbaar voor 12 tot 14 uur per week (15 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;
  • Zelfstandigheid;
  • Samenwerken;
  • Strategisch denken;
  • Politiek en bestuurlijk bewustzijn;
  • Communicatieve vaardigheden (zowel in woord als geschrift);
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

De gemeente Pijnacker-Nootdorp beschikt sinds 2016 over een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag. Deze aanpak is in 2018 geactualiseerd maar niet in de dagelijkse praktijk geborgd.

Ook zijn er sindsdien belangrijke ontwikkelingen geweest:

  • Nieuwe wetgeving zoals de Wvggz, Wzd en Wet forensische zorg;

  • Regionale uitvoeringsagenda Haaglanden (2024–2026) met vier sporen: coördinatiepunt, vroegsignalering, wonen & zorg, en ketensamenwerking;

  • Lokale knelpunten zoals beperkte 24/7 bereikbaarheid, versnipperde samenwerking, en ontoereikende bemoeizorg;

  • Inzichten uit het landelijke handelingskader en de factsheet over verward/onbegrepen gedrag.

Daarnaast wordt er in de gemeente steeds meer complexe problematiek gesignaleerd rondom inwoners met onbegrepen gedrag. Deze ontwikkelingen vragen om een herijking van de lokale aanpak, afgestemd op regionale structuren en actuele inzichten.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 11 september tussen 09:00 uur en 11:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 10 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Overige informatie

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur