Logo van gemeente Ooststellingwerf
Logo van gemeente Ooststellingwerf

Adviseur Ruimtelijke Ordening

gemeente Ooststellingwerf

Het Oost 11, 8431 LE Oosterwolde, Nederland

Sluit over 23 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Als adviseur Ruimtelijke Ordening ga je aan de slag om Ooststellingwerf mooier en beter te maken. Hierbij zie je de Omgevingswet als een kans om samen met collega's, inwoners, bedrijven en andere samenwerkingspartners ruimtelijke initiatieven mogelijk te maken die de leefomgeving verbeteren. Je denkt integraal vanuit de gemeentelijke doelstellingen op onder andere het gebied van ruimte, wonen, mobiliteit en leefbaarheid en weegt deze belangen goed mee in jouw adviezen. Je durft buiten de gebaande paden te treden en te vernieuwen.

Je gaat aan de slag met principeverzoeken en planologische procedures. Je begeleidt buitenplanse omgevingsvergunningen en wijzigingen van het omgevingsplan. Je toetst de haalbaarheid van ruimtelijke vraagstukken, zoals bij woningbouwontwikkelingen en functiewijzigingen. Je legt hierbij proactief verbinding met zowel intern als extern betrokken partijen. Je bent verantwoordelijk voor het zelfstandig begeleiden van de (juridische) procedures en de advisering aan het college en de gemeenteraad. Je bent sparringpartner voor je collega's op beleidsmatig, strategisch en uitvoerend niveau en zorgt dat jouw adviezen altijd aansluiten bij de bredere gemeentelijke ambities.

Verantwoordelijkheden
  • Je begeleidt planologische procedures.
  • Je bent (eerste) aanspreekpunt voor de initiatiefnemer.
  • Je beantwoordt vragen van collega's, bestuurders en inwoners over ruimtelijke plannen.
  • Je houdt overzicht en bewaakt de doorloop- en behandeltijden van (juridische) procedures.
  • Je levert een bijdrage aan het programma-implementatie van de Omgevingswet.
  • Je adviseert over onder andere woningbouwontwikkelingen en functiewijzigingen met oog voor de samenhang tussen ruimte, wonen, mobiliteit en leefomgeving.
  • Je fungeert als sparringpartner bij volkshuisvestelijke opgaven en pakt pro-actief vraagstukken op.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring
  • Minimaal HBO-niveau
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 februari 2026 tot 1 september 2026 voor 32 tot 36 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen
  • Je hebt een relevante afgeronde opleiding op minimaal Hbo-niveau, zoals Rechten, Bestuursrecht, Omgevingsrecht, Ruimtelijke Ordening, Sociale Geografie, Planologie of Urban studies.
  • Je bent in staat zelfstandig te werken.
  • Je beschikt over uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden en je hebt een open, constructieve en waar nodig stimulerende houding.
  • Je hebt een goed gevoel voor de politieke en bestuurlijke verhoudingen. Je bent een doorzetter en kunt goed omgaan met druk van buitenaf en bestuurlijke druk.

Competenties
  • Je beschikt over een flexibele insteek (vliegende keep).
  • Je beschikt over uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden en je hebt een open, constructieve en waar nodig stimulerende houding.
  • Je bent een verbinder, je bent creatief, inspirerend, gestructureerd en je kunt goed luisteren.

Organisatie en team

Als adviseur Ruimtelijke Ordening ga je aan de slag om Ooststellingwerf mooier en beter te maken. Hierbij zie je de Omgevingswet als een kans om samen met collega's, inwoners, bedrijven en andere samenwerkingspartners ruimtelijke initiatieven mogelijk te maken die de leefomgeving verbeteren.

Gespreksinformatie

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: ja, 2 keer 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) dient voor aanvang van de opdracht te worden overlegd.
Een laptop wordt ter beschikking gesteld door gemeente Ooststellingwerf.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr