Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Oost Gelre
Logo van Gemeente Oost Gelre

WPG Compliance Onderzoeker/Adviseur

Varsseveldseweg 2, 7131 BJ Lichtenvoorde, Nederland

Sluit over 29 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Beschrijving van de opdracht

Onze organisatie verwerkt persoonsgegevens in het kader van de Wet Politiegegevens (WPG). Het is van groot belang dat de werkprocessen waarmee deze gegevens worden verzameld, verwerkt en beheerd, voldoen aan de eisen van de WPG. Uit een gehouden audit blijkt dat onze huidige werkprocessen nog niet volledig in lijn zijn met de eisen van deze wetgeving. Om ervoor te zorgen dat onze organisatie gaat voldoen aan de wetgeving en om mogelijke risico's in kaart te brengen willen wij een onderzoek laten uitvoeren.

Doelstellingen

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de manier waarop wij momenteel omgaan met de WPG, in hoeverre onze werkprocessen compliant zijn en knelpunten in kaart te brengen en aanbevelingen te doen voor verbeteringen.

  • In kaart brengen van de huidige werkprocessen binnen onze organisatie die betrekking hebben op de verwerking van politiegegevens.
  • Beoordelen in hoeverre deze werkprocessen voldoen aan de eisen van de WPG.
  • Identificeren van mogelijke knelpunten en risico's in de huidige werkprocessen met betrekking tot de WPG.
  • Formuleren van concrete aanbevelingen voor verbetering van de werkprocessen om volledige compliance met de WPG te waarborgen.
  • Opstellen van een stappenplan voor de implementatie van de aanbevolen verbeteringen.

Werkzaamheden

Het onderzoek moet de volgende aspecten omvatten:

  • Analyse van de huidige werkprocessen die betrekking hebben op het verzamelen, opslaan, verwerken en vernietigen van politiegegevens.
  • Toetsing van deze processen aan de wettelijke vereisten van de WPG.
  • Interviews en/of enquetes met relevante medewerkers die betrokken zijn bij de verwerking van politiegegevens.
  • Analyse van documentatie, zoals protocollen, beleidsstukken en verwerkersovereenkomsten, die betrekking hebben op de verwerking van politiegegevens.

Resultaten

Wat lever je op?

  • Een overzicht van de geidentificeerde knelpunten en risico's.
  • Een lijst met concrete aanbevelingen en verbeterpunten om de werkprocessen in overeenstemming te brengen met de WPG.
  • Een stappenplan voor de implementatie van de aanbevolen verbeteringen.

Eisen

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van onderzoeken naar werkprocessen in het kader van gegevensbescherming, bij voorkeur in relatie tot de WPG.
  • Aantoonbare Grondige kennis van de WPG en aanverwante wet- en regelgeving.
  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van compliance-onderzoeken en het geven van advies op dit gebied.
  • Goede communicatieve vaardigheden en in staat om complexe materie helder over te brengen.

Vereisten / knock-outcriteria

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van onderzoeken naar werkprocessen in het kader van gegevensbescherming (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare grondige kennis van de WPG en aanverwante wet- en regelgeving, opgedaan door middel van trainingen/cursussen/bijscholing en/of werkervaring (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van compliance-onderzoeken en het geven van advies op dit gebied;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van onderzoeken naar werkprocessen in het kader van gegevensbescherming in relatie tot de WPG (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de WPG en aanverwante wet- en regelgeving;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van compliance-onderzoeken en het geven van advies op dit gebied.

Competenties

  • Aanpassingsvermogen;
  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Klantgericht;
  • Doorzettingsvermogen;
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Overtuigen;
  • Assertiviteit;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen;
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

De gemeente Oost Gelre ligt centraal in de Achterhoek. Een gemeente waarin de natuur in combinatie met de stadse en dorpse sfeer centraal staan en waarin het dan ook heerlijk wonen, werken en recreeren is. De gemeente bestaat uit twee grote(re) kernen -Groenlo en Lichtenvoorde- en zes kleine dorpen met in totaal bijna 30.000 inwoners. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent ook economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Wij kenmerken ons als een evenementengemeente met een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. De samenleving in Oost Gelre is actief: maatschappelijk betrokken en ondernemend. Dit zorgt voor een grote sociale samenhang. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterk(er) wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
De externe broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de externe broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 20 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 15 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr