Logo van Gemeente Olst-Wijhe
Logo van Gemeente Olst-Wijhe

Kwartiermaker juridische kwaliteitszorg

Raadhuisplein 1, 8131 BN Wijhe, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Als kwartiermaker juridische kwaliteitszorg speel je een cruciale rol in het waarborgen en verbeteren van de juridische kwaliteit van onze processen, producten en diensten. Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren naar onze juridische kwaliteitszorg en naar aanleiding daarvan een plan van aanpak. Jij gaat met de aanbevelingen aan de slag! 

Je gaat o.a. aan de slag met:   

  • Het uitwerken en in de praktijk brengen van adviezen uit het onderzoek naar juridische kwaliteitszorg:

    • Het (verder) ontwikkelen van een juridisch opleidingsplan;

    • Het sluiten van een raamcontract met de huisadvocaat;

    • Het introduceren van een contractbeheersysteem met het oog op beheer en registratie van contracten;

  • Het ontwikkelen van een plan/visie voor de structurele invulling van de juridische kwaliteitszorgfunctie:

    • Het signaleren en analyseren van juridische trends en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de organisatie;

    • Het op juridische juistheid en juridische risico’s checken van college- en/of raadsvoorstellen;

    • Het maken van werkinstructies, formats en checklists die juridische kwaliteit en eenheid van producten/diensten en processen helpen verbeteren;

    • Het bevorderen van dossiervorming, bijvoorbeeld door het opstellen van een checklist van de documenten die in een dossier horen.

Dit doe je in nauwe samenwerking met onze juridisch adviseur.

Eisen

  • Bij uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld, Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop en mobiel;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in een juridische richting;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Kwartiermaker juridische kwaliteitszorg binnen een overheidsinstelling.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in een juridische richting;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Kwartiermaker juridische kwaliteitszorg binnen een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het maken van werkinstructies, formats en checklists die juridische kwaliteit en eenheid van producten/diensten en processen helpen verbeteren (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het werken op strategisch en operationeel niveau (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld);
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van een juridisch opleidingsplan (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld).

Competenties

  • Ondernemende, proactieve instelling en eigenaarschap;
  • Kennis van en ervaring met juridische processen en producten binnen een overheidsorganisatie;
  • Het vermogen te schakelen tussen strategische en meer operationele vraagstukken en daarover te communiceren.

Organisatie en team

Olst-Wijhe is een prachtige gemeente aan de IJssel tussen de Hanzesteden Zwolle en Deventer. Onze gemeente telt ruim 19.000 inwoners en bestaat uit 12 kernen en buurtschappen. Olst-Wijhe ligt in Salland: een uniek (natuur)gebied tussen de rivier de IJssel en het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug.

Olst-Wijhe kent een actieve samenleving. Inwoners denken graag met ons mee én bedenken zelf allerlei ideeën om Olst-Wijhe nog een stukje mooier te maken. Daar geven zij zelf of samen met ons handen en voeten aan. Er is een bloeiend verenigingsleven en met elkaar zetten we onze schouders onder elke uitdaging. Wil jij hier je steentje aan bijdragen?

Gespreksinformatie

Beoordeling

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Aantal professionals of FTE:
1

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Fee administratieve partner

administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr