Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Publicatiedatum:
2 dec 2025De gemeente is op zoek naar een (ervaren) beleidsmedewerker Werk & Inkomen die actuele en aanstaande wetswijzigingen binnen het sociaal domein kan vertalen naar lokaal beleid, uitvoerbare regelgeving en concrete implementatie in de organisatie. Het gaat met name om wijzigingen binnen:
Participatiewet in Balans (verwachte wijzigingen per 1-1-2026 en 1-1-2027)
Wet van school naar duurzaam werk
De beleidsmedewerker werkt nauw samen met de uitvoering (o.a. consulenten, teamleiders, juridisch adviseurs) en stemt waar mogelijk af in regionaal verband.
In kaart brengen van alle relevante wijzigingen binnen bovengenoemde wetgeving, inclusief impactanalyse voor beleid en uitvoering.
Actualiseren van bestaande verordeningen en beleidsregels, zodat deze volledig conform nieuwe wet- en regelgeving zijn.
Zorgen voor implementatie in de organisatie, inclusief aanpassing van werkprocessen, interne communicatie en voorlichting.
Bijdragen aan bredere beleidsontwikkeling op het terrein van inkomen binnen de Participatiewet, waaronder minimabeleid, rechtmatigheid en ondersteuning van kwetsbare inwoners.
Werkzaamheden
De beleidsmedewerker:
Wet- en beleidsanalyse
Analyseert de wijzigingen in de Participatiewet in Balans (2026-2027) en de Wet van school naar duurzaam werk.
Beschrijft de gevolgen voor het huidige gemeentelijke beleid, werkprocessen en uitvoering.
Maakt een duidelijke impactanalyse voor bestuur, beleid en uitvoering.
Aanpassing regelgeving en beleid
Actualiseert en herschrijft verordeningen, beleidsregels, nota's en interne richtlijnen.
Adviseert over benodigde beleidswijzigingen.
Zorgt voor bestuurlijke besluitvorming (stukken opstellen, toelichtingen, beantwoording vragen).
Implementatie
Past bestaande werkprocessen, werkinstructies en formats aan op basis van de nieuwe wetgeving.
Organiseert intern overleg met uitvoering, kwaliteitsmedewerkers, juridische zaken en ICT.
Verzorgt voorlichting, trainingen en presentaties aan medewerkers in de uitvoering.
Monitort de implementatie en borging.
Afstemming
Stem af met regionale samenwerkingspartners (bijv. Werkplein, SW-organisatie, regionale beleidsnetwerken).
Zorgt voor goede samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen de gemeente.
Breder beleid binnen Werk & Inkomen
Draagt bij aan vraagstukken rond inkomen, minimabeleid, rechtmatigheid, handhaving.
Signaleert landelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar toekomstbestendig beleid.
Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie.
De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op veel verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaalse samenleving. Met ruim driehonderd collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening.
Optie tot verlenging: 2x 3 maanden
Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands.
Overig:
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen hardware.