Logo van Gemeente Oldenzaal
Logo van Gemeente Oldenzaal

Beleidsmedewerker Werk & Inkomen

Ganzenmarkt 1, 7571 CD Oldenzaal, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente is op zoek naar een (ervaren) beleidsmedewerker Werk & Inkomen die actuele en aanstaande wetswijzigingen binnen het sociaal domein kan vertalen naar lokaal beleid, uitvoerbare regelgeving en concrete implementatie in de organisatie. Het gaat met name om wijzigingen binnen:

  • Participatiewet in Balans (verwachte wijzigingen per 1-1-2026 en 1-1-2027)

  • Wet van school naar duurzaam werk

De beleidsmedewerker werkt nauw samen met de uitvoering (o.a. consulenten, teamleiders, juridisch adviseurs) en stemt waar mogelijk af in regionaal verband.

Doel van de opdracht

  • In kaart brengen van alle relevante wijzigingen binnen bovengenoemde wetgeving, inclusief impactanalyse voor beleid en uitvoering.

  • Actualiseren van bestaande verordeningen en beleidsregels, zodat deze volledig conform nieuwe wet- en regelgeving zijn.

  • Zorgen voor implementatie in de organisatie, inclusief aanpassing van werkprocessen, interne communicatie en voorlichting.

  • Bijdragen aan bredere beleidsontwikkeling op het terrein van inkomen binnen de Participatiewet, waaronder minimabeleid, rechtmatigheid en ondersteuning van kwetsbare inwoners.

Werkzaamheden
De beleidsmedewerker:

  1. Wet- en beleidsanalyse

    • Analyseert de wijzigingen in de Participatiewet in Balans (2026-2027) en de Wet van school naar duurzaam werk.

    • Beschrijft de gevolgen voor het huidige gemeentelijke beleid, werkprocessen en uitvoering.

    • Maakt een duidelijke impactanalyse voor bestuur, beleid en uitvoering.

  2. Aanpassing regelgeving en beleid

    • Actualiseert en herschrijft verordeningen, beleidsregels, nota's en interne richtlijnen.

    • Adviseert over benodigde beleidswijzigingen.

    • Zorgt voor bestuurlijke besluitvorming (stukken opstellen, toelichtingen, beantwoording vragen).

  3. Implementatie

    • Past bestaande werkprocessen, werkinstructies en formats aan op basis van de nieuwe wetgeving.

    • Organiseert intern overleg met uitvoering, kwaliteitsmedewerkers, juridische zaken en ICT.

    • Verzorgt voorlichting, trainingen en presentaties aan medewerkers in de uitvoering.

    • Monitort de implementatie en borging.

  4. Afstemming

    • Stem af met regionale samenwerkingspartners (bijv. Werkplein, SW-organisatie, regionale beleidsnetwerken).

    • Zorgt voor goede samenwerking tussen beleid en uitvoering binnen de gemeente.

  5. Breder beleid binnen Werk & Inkomen

    • Draagt bij aan vraagstukken rond inkomen, minimabeleid, rechtmatigheid, handhaving.

    • Signaleert landelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar toekomstbestendig beleid.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet;
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven aanpassen van verordeningen en beleidsregels;
  • Aantoonbare recente kennis van de participatiewet, aantoonbaar middels werkervaring met de participatiewet in de afgelopen 3 jaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, sociaal-/sociaal juridisch domein (10 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker of adviseur op het gebied van Werk & Inkomen / Participatiewet (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van impact- en beleidsanalyses (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met Minimabeleid, inkomen, handhaving en rechtmatigheid (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie binnen het sociaal domein (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in regionaal verband / met regionale stakeholders (10 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen: kan complexe wetgeving vertalen naar concrete gevolgen voor beleid en uitvoering.
  • Communicatief sterk: weet helder te schrijven en overtuigend te presenteren.
  • Samenwerkingsgericht: werkt effectief samen met beleid, uitvoering, bestuur en regionale partners.
  • Projectmatig werken: plant, organiseert en bewaakt voortgang en kwaliteit.
  • Omgevingsbewustzijn: begrijpt bestuurlijke verhoudingen en het politieke speelveld.
  • Oplossingsgericht: ziet kansen, voorkomt problemen en denkt vanuit uitvoerbaarheid.
  • Zelfstandig en proactief: neemt initiatief, ontzorgt en houdt overzicht.

Organisatie en team

Gemeente Oldenzaal

Oldenzaal is de Glimlach van Twente. Onze bruisende en Bourgondische stad met circa 32.000 inwoners is een prachtige plek in het Twentse landschap waar je naar hartenlust kunt werken, wonen en leven. Een inspirerende stad met een rijke historie.

De gemeente Oldenzaal is een actieve, betrokken werkgever met de focus op samenwerken. Onze organisatie is met recht een platte te noemen die op veel verschillende vlakken betrokken is bij de Oldenzaalse samenleving. Met ruim driehonderd collega’s staan we dagelijks voor onze inwoners klaar op het gebied van publieke ruimte, sociale zaken en dienstverlening.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 10 december 2025, 10.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 9 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands.

Overig:
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen hardware.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr