Procesbegeleider warmtetransitie

Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 125,00 16-20 Gelderland

Begindatum:

15 feb 2025

Einddatum:

14 feb 2026

Uren per week:

16-20

Publicatiedatum:

31 dec 2024

Opdracht omschrijving

In 2021 heeft de gemeente Montferland haar Transitievisie Warmte vastgesteld. In die visie is opgenomen dat we voor 2030 in twee wijken gaan starten met een gebiedsaanpak. Met de gebiedsaanpak gaan we concreet in wijken/gebieden aan de slag met het onderzoeken van aardgasvrije alternatieven. De wijken zijn Didam-Noord en ‘s-Heerenberg Oost. We hebben om verschillende redenen gekozen om hier te gaan starten met een gebiedsaanpak, namelijk:

  • De bebouwingsdichtheid/warmtevraagdichtheid is hoog genoeg om naast individuele warmteoplossingen ook onderzoek te doen naar collectieve warmteoplossingen;

  • Relatief veel corporatiebezit;

  • Er ligt al een warmtenet in de Bloemenbuurt, een wijk in Didam-Noord. Daar zijn momenteel alleen 222 woningen van woningbouwcorporatie Plavei op aangesloten;

  • In ’s-Heerenberg Oost ligt sinds begin 2022 een ruimtelijke visie voor het vernieuwen/verbeteren van de wijk, waar het thema duurzaamheid/energietransitie een belangrijke plek in heeft.

We zijn in beide wijken inmiddels bezig met verschillende technische en economische haalbaarheidsstudies naar collectieve oplossingen. Daarnaast willen we ook werken aan draagvlak in de wijken. We merken dat dit omvangrijke processen zijn waarbij een onafhankelijke procesbegeleider missen die overzicht heeft en sturing geeft aan het proces in beide wijken. Als gemeente vinden wij het niet wenselijk om een dubbele pet op te hebben en is er behoefte aan een sparringpartner.

We verwachten van de procesbegeleider dat hij/zij tenminste één dag per week op het gemeentehuis (Didam) werkzaam is. 

 

Verantwoordelijkheden

De procesbegeleider houdt zich onder andere bezig met: 

  1. Sturing geven aan het lopende proces met technisch-economische en sociale aanpakken om te komen tot een wijkuitvoeringsplan in beide wijken.

  2. Organiseren van periodieke contactmomenten met projectgroep/klankbordgroep.

  3. Contacten onderhouden met alle stakeholders, zowel intern als extern.

  4. Meedenken over het vergroten van draagvlak voor verduurzaming van de wijken in brede zin (van isoleren tot aardgasvrij maken van woningen).

  5. Meedenken in communicatie- en participatiestrategieën.

  6. Betrekken van het bestuur (raad en college) in het proces naar aardgasvrije wijken en bij het eventueel inzetten van de aanwijsbevoegdheid.

  7. Naar eigen kennis en inzicht aanvullen van de procesmatige werkzaamheden die leiden tot een gedragen wijkuitvoeringsplan.

De kandidaat is inzetbaar vanaf 15 februari 2025 of zo spoedig mogelijk daarna tot en met 14 februari 2026 voor gemiddeld 16 - 20 uur per week met een proeftijd van één maand. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd voor de duur van het project. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.

Minimaal drie (3) jaar werkervaring als procesbegeleider, bij voorkeur in de energie- en/of warmtetransitie

HBO of WO werk- en denkniveau

Aantoonbare feeling met de uitvoeringspraktijk bij gemeenten en/of decentrale overheden

In het bezit van een geldige VOG 11, 12 en 41, niet ouder dan zes (6) maanden. Na definitieve selectie ontvangt u van ons een linkje om de juiste VOG aan te vragen. Het niet kunnen overleggen van een geldige VOG is een ontbindende voorwaarde.

40 %

Aantoonbare ervaring met het begeleiden van (ingewikkelde) processen.

30 %

Inzicht in de landelijke doelstellingen voor de warmtetransitie en wat er nodig is om deze doelen op lokaal niveau te versnellen.

20 %

Goede communicatieve vaardigheden, overtuigingskracht en empathisch vermogen.

10 %

In staat om zelfstandig overlegagenda’s voor te bereiden en te sturen op het nakomen van actiepunten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.