Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
13 dec 2025Doel van de opdracht
De samenwerking tussen de gemeenten De Wolden, Meppel, Steenwijkerland en Westerveld en de provincie Drenthe, heeft als doel: bij alle ontwikkelingen op het gebied van windenergie te streven naar een zo eenduidig mogelijke aanpak op het gebied van participatie, ruimtelijke aspecten en lokaal eigendom en om daar waar mogelijk tot eenduidig en uniform beleid te komen. Dit is belangrijk omdat de ontwikkelingen in de ene gemeente invloed hebben op de inwoners van de andere gemeente.
Achtergrond
De gemeenten en provincie zijn in oktober 2024 een samenwerkingsconvenant met elkaar aangegaan. Dit omdat er in meerdere gemeenten ontwikkelingen op het gebied van windenergie plaatsvinden en het ene gebied invloed heeft op de ander. Iedere gemeente doorloopt naast de samenwerking ook een individueel spoor en bevindt zich in een eigen fase:
Er is dus geen sprake van één grensoverschrijdend windproject. De locatiekeuzes blijven lokaal, maar de randvoorwaarden worden voor zover mogelijk gezamenlijk afgestemd.
Het gezamenlijke traject bestaat uit de volgende fasen zoals gesteld in het convenant:
Fase 1 is het afgelopen jaar afgerond. Er is een plan van aanpak vastgesteld waarop we verder gaan werken. We zijn inmiddels gestart met fase 2 en fase 3.
De projectleider begeleidt en regisseert de werkgroep, is verantwoordelijk voor de voortgang, de wekelijkse bijeenkomsten en de informatievoorziening richting de managementgroep (de ambtelijke stuurgroep, bestaande uit één manager per organisatie) en de stuurgroep (bestaande uit één wethouder per gemeente en een gedeputeerde van de provincie).
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op 06-01-2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 18-12-2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: 2x 3 maanden
Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Nader te bepalen
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Duur van de opdracht
De werkzaamheden starten na opdrachtverstrekking en lopen tot de oplevering van het project. Het beoogde resultaat is dat de gemeenten beschikken over een gedragen beleid van de inhoudelijke bouwstenen en een aanpak voor de vervolgfase van het project.
Het project kent verschillende fasen, waarbij de werkdruk zal variëren. We gaan gemiddeld van 8-12 uur per week uit, maar de ene week zal dit meer zijn dan de ander. Dit betekent dat we behoefte hebben aan flexibele inzet.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie
