Ervaren Juridisch Medewerker

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 32 Drenthe

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

4 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als juridisch medewerker werk je actief mee aan juridische vraagstukken van het team. Deze vraagstukken zijn op het gebied van handhaving APV en bijzondere wetten, alcoholwet en ondermijning. Ook werk je mee om de juridische kwaliteit in het team te vergroten. Je beoordeelt of de genomen besluiten in stand kunnen blijven. Je draagt zorg voor verbetering van de juridische kwaliteit van besluitvorming en de borging daarvan. Als we een bezwaarschrift hebben ontvangen, neem jij contact op met bezwaarde en bespreekt met bezwaarde of het bezwaar op informele wijze behandeld kan worden.

Verder ben je expert op jouw gebied van de APV, bijzondere wetten en Bibob en ondermijning. Je voorziet de medewerkers en teammanager van juridisch advies en je biedt ondersteuning bij de ontwikkelingen en de bijbehorende juridische consequenties. Je schrijft of werkt mee aan juridische producten, zoals verordeningen en beleidsregels. Je vertaalt beleid naar werkprocessen, protocollen en instructies.

Jouw taken

  • Je geeft juridische ondersteuning aan collega's bij het maken van besluiten;

  • Je handelt Woo-verzoeken af die gaan over jouw vakgebied(en);

  • Je adviseert collega's over besluitvoornemens en -voorstellen;

  • Je ondersteunt de vakinhoudelijk collega bij de (in)formele afhandeling van bezwaarschriften;

  • Je ondersteunt de toezichthouders en handhavers waarbij je (ongevraagd) adviseert over de (juridische) aanpak;

  • Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen en lastgevingen op;

  • Je levert een bijdrage aan het opstellen van regelgeving, beleid en uitvoeringsprogrammas en jaarverslagen;

  • Je draagt zorg voor het opstellen van standaardbrieven en werkprocessen;

  • Je denkt proactief mee over werkprocesverbeteringen, draagt zorg voor de aanpassing ervan en het opstellen van standaardbrieven.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde juridische opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Juridisch Medewerker binnen een gemeente op het gebied van APV en bijzondere wetten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op hbo-bachelor niveau in juridische richting (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleid en regelgeving op het gebied van vergunningverlening, APV bijzondere wetten en alcoholwetgeving en nadere regels ( terrassen beleid, standplaatsen) (beschrijf dit separaat met een voorbeeld in het cv) (40 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met bezwaren en beroepszaken (10 punten);

  • Aantoonbaar kennis van - en werkervaring met APV én Bibob (benoem dit separaat met een voorbeeld in het cv) (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met Powerbrowser (10 punten).

Competenties

  • Communicatief sterk en goed kunnen luisteren.

  • Zelfstandig en beschikt over overtuigingskracht, waarbij je werkt vanuit een onafhankelijk oordeel wat jouw advisering sterker maakt.

  • Flexibel en denkt in creatieve oplossingen en toont daarin daadkracht.

  • Kan goed overzicht houden en stuurt op een zorgvuldige afronding van een casus op juridisch vlak.

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 15 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 14 juli 2025 in de middag bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, maar in ieder geval 3 dagen op kantoor.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur