Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Lochem
Logo van Gemeente Lochem

Kwaliteitsmedewerker Participatie

Hanzeweg 8, 7241 CR Lochem, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 apr 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

6 dec 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 28 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Kwaliteitsmedewerker Participatie binnen het domein sociaal ben jij een drijvende kracht achter het verbeteren van de dienstverlening aan de inwoners van gemeente Lochem. Je ondersteunt consulenten bij complexe vraagstukken en helpt hen om tot goede afwegingen te komen. Daarbij werk je altijd vanuit de bedoeling: we doen wat helpt en vertrekken vanuit het effect. Je werkt intensief samen met kwaliteitsmedewerkers van andere disciplines binnen het sociaal domein, zoals Wmo en Jeugd. In gezamenlijke projecten stemmen jullie werkwijzen op elkaar af en zorgen jullie voor een integrale aanpak. Soms ben je initiatiefnemer van een project, een andere keer sluit je aan vanuit jouw expertise.

Daarnaast heb je structureel overleg met beleidsmedewerkers en de teamleider om veranderingen in wet- en regelgeving of lokaal beleid te vertalen naar de praktijk. Samen zorgen jullie voor een effectieve implementatie in werkprocessen en systemen en verzorgen jullie de communicatie. Ook het borgen, monitoren en controleren van de afspraken en processen behoort tot jouw werkzaamheden. Je hebt een scherp oog voor knelpunten en verbetermogelijkheden. Je signaleert, analyseert, adviseert en denkt mee over concrete oplossingen, zoals: het verbeteren van werkprocessen, het optimaliseren van processen voor consulenten, het aanpassen van brieven en sjablonen in applicaties, en het begeleiden van implementaties van nieuwe werkwijzen.

Kortom: jij bent de verbindende schakel tussen beleid en uitvoering, en werkt samen met collegas binnen en buiten je eigen vakgebied om het verschil te maken voor de inwoners van gemeente Lochem.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als Kwaliteitsmedewerker met focus op de Participatiewet bij een gemeente;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding Social Work of Sociaal Juridische Dienstverlening of een andere passende richting op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken;
  • Aantoonbare inhoudelijke kennis van de Participatiewet;
  • Aantoonbare werkervaring met het werken met procesoptimalisatiemethodieken en kwaliteitsmanagement;
  • Een maximum uurtarief van 95,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Civision Samenleving (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met Djuma (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met KiC (Benoem duidelijk waar deze is opgedaan);
  • Aantoonbare werkervaring met de wet- en regelgeving binnen het sociaal domein (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare afgeronde opleiding tot (juridisch) kwaliteitsmedewerker.

Competenties

  • Aanpassingsvermogen;
  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Klantgericht;
  • Luisteren;
  • Doorzettingsvermogen;
  • Motiveren;
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Overtuigen;
  • Assertiviteit;
  • Besluitvaardigheid;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen;
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

Graag werken wij samen met onze inwoners aan een duurzame gemeente waar het prettig wonen, werken, recreeren en leven is. We spelen in op vragen en ideeen uit de Lochemse samenleving. En we geven ruimte aan vernieuwende ideeen. We hebben een informele organisatiecultuur. Met 300 medewerkers, werken we elke dag samen met en voor onze inwoners, het bestuur en onze medewerkers. De mens staat daarbij centraal. We pakken allemaal onze rol, zijn flexibel waar het kan en verantwoordelijk waar het moet. We inspireren elkaar en zorgen samen voor een fijne leefomgeving in onze mooie gemeente Lochem! Onze 5 kernwaarden beschrijven wie we zijn en waar we voor staan! Mensgericht: we geven aandacht aan inwoners en collegas. Gezamenlijk eigenaarschap: we werken samen aan de gemeente Lochem. Verbinding: we ontmoeten en maken echt contact. Vitaliteit: we zorgen met elkaar dat we vitaal ons werk kunnen doen. Slagvaardigheid: we maken het zo duidelijk en simpel mogelijk voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 23 december 2025.
  • Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 18 december 2025 bericht.
  • De 10 kandidaten die het beste scoren op de gunningscriteria worden geselecteerd en voorgelegd aan de opdrachtgever.
  • De beste kandidaten na beoordeling door de opdrachtgever worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).
  • Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: 6x 2 maanden

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands;
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

In overleg.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • BYOD (bring your own device): Niet van toepassing.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur