Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg

zelfstandig projectleider van aanbestedingen

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

1 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 36

Omschrijving

Het zelfstandig uitvoeren van een vast, vooraf nader te bepalen aantal (Europese) aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief MVO-aspecten. De gemeente formuleert de doelstellingen en kaders; opdrachtnemer bepaalt binnen deze kaders zelf de aanpak, planning en werkwijze om de aanbestedingen tot een goed resultaat te brengen.

Werkzaamheden:

  • Zelfstandig, op basis van eigen expertise, adviseren over verschillende inkoop- en MVO-vraagstukken aan de betrokken stakeholders binnen de organisatie;
  • Adviseren over passende aanbestedingsprocedures (waaronder Europese aanbestedingen) en contractvormen, inclusief het meenemen en borgen van MVO-criteria;
  • Het voorbereiden en uitwerken van aanbestedingen in Mercell Source-to-Contract of een vergelijkbaar systeem. Hieronder valt onder meer het opstellen van aanbestedingsdocumenten, beoordelingsmodellen/-sheets, (raam)overeenkomsten, publicatieteksten, proces-verbalen van opening, gunningadviezen en afwijzings- en gunningbrieven;
  • Het vanuit een regisserende rol begeleiden van de toegewezen aanbestedingstrajecten: het organiseren en bewaken van de globale planning, het faciliteren van de interne betrokkenen en het verzorgen van de communicatie gedurende het traject, waarbij de opdrachtnemer zelfstandig de werkzaamheden inricht en uitvoert, zonder hierarchische aansturing door de gemeente.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde Nevi 1 opleiding aangevuld met minimaal 1 opleiding op het gebied van aanbestedingen;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als inkoop adviseur met meervoudige aanbestedingen;

Wensen en competenties

Wensen:

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als inkoopadviseur bij een (semi) overheid
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met procesbegeleiding van Europese aanbestedingstrajecten, benoem dit duidelijk in het cv
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als inkoper met het aanbesteden van Levering, Diensten en eventueel werken
  • Aantoonbare werkervaring met aanbesteden in Mercell Portal (duidelijk weergegeven in het cv)
  • Een korte door de kandidaat zelfgeschreven motivatie waaruit je communicatiestijl en eigen visie op de rol als zelfstandig projectleider van aanbestedingen wordt beschreven

Competenties:

  • Analytisch vermogen: je bent in staat om problemen te signaleren, herkent belangrijke informatie en legt verbanden tussen gegevens. Je spoort mogelijke oorzaken van problemen op; zoekt ter zake doende gegevens.
  • Visie: Het nemen van afstand van de dagelijkse praktijk en plaatst deze in een breder verband. Je bent in staat op je op lange termijn te richten en vertaalt informatie naar ideeen in de toekomst.
  • Inlevingsvermogen: je onderkent en verplaatst je in de gevoelens en behoeften van anderen, en je houdt rekening met de gevolgen van eigen handelen op andere mensen of onderdelen van de organisatie.
  • Overtuigingskracht: Je bent in staat om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt om instemming te krijgen met bepaalde plannen, ideeen of producten.
  • Initiatief: Je signaleert kansen en handelt ernaar in plaats van passief te blijven tot anderen iets gedaan hebben. Je neemt actief maatregelen om de gang van zaken te beinvloeden.
  • Collegiaal: in staat zelfstandig te werken maar ook bijdraagt aan de gemeenschappelijke doelen van het Inkoopteam.

Organisatie en team

Werken bij Leidschendam-Voorburg

Leidschendam-Voorburg is een sociale en ondernemende gemeente met ruim 78.000 inwoners. We werken met zon 750 Zelfstandig uitvoerende mensen aan de gezamenlijke ambitie om ons te ontwikkelen naar een wendbare en sensitieve organisatie. We stellen onze inwoners en maatschappelijke opgaven centraal en zijn een zelfbewuste samenwerkingspartner voor de lokale en regionale partners. We doen dat door verbinding te maken, vertrouwen te geven en verantwoordelijkheid te nemen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. We werken informatie gestuurd, klantgericht en er is veel ruimte voor initiatief. We bieden onze medewerkers de faciliteiten om hybride te werken. Dit maakt het mogelijk om te werken waar en wanneer dat het beste past bij het type werk dat we doen.

Afdeling

De afdeling Bedrijfsvoering werkt vraaggericht en levert ondersteuning en kwalitatief hoogwaardig en integraal advies aan alle afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie. Bedrijfsvoering doet dit om ervoor te zorgen dat de gemeente Leidschendam-Voorburg haar beleidsdoelen haalt binnen de beschikbare middelen en de gestelde kaders. De adviseurs van Bedrijfsvoering zijn onafhankelijk en geven professioneel advies op basis van wet- en regelgeving en bestuurlijke- en organisatiedoelen. De afdeling Bedrijfsvoering bestaat uit zon 80 medewerkers.

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CVs op knock-outcriteria
Flextender beoordeelt de CVs op de knock-outcriteria die in de uitvraag worden omschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie CVs
Flextender beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de uitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de uitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de uitvraag. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 17 december 2025 van 13.00 uur tot 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x6 maanden

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vr

Overige informatie

De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr