Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg
Logo van Gemeente Leidschendam-Voorburg

Kwartiermaker Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Context en Doel

De afdeling kent een aantal uitdagingen en ontwikkelopgaven, om die reden zoeken wij voor de duur van 6 maanden (met optie tot verlenging) een kwartiermaker en afdelingshoofd ruimtelijke ontwikkeling (RO). Tot voor kort bestond de afdeling naast het ruimtelijke deel ook uit een maatschappelijk deel. Voor de zomer heeft er een splitsing plaatsgevonden en wordt de afdeling Maatschappelijk Ontwikkeling aangestuurd door een apart afdelingshoofd MO. Wij zijn nu op zoek naar een kwartiermaker/afdelingshoofd voor RO die bijdraagt aan het verder vormgeven van de splitsing en zorgt dat de reguliere processen en aansturing van de teams van de afdeling op orde komen. Daarnaast is de gemeente in een proces van organisatieontwikkeling.

Het afdelingshoofd/ kwartiermaker RO heeft een belangrijke rol in het vormgeven van de afdeling in dat proces van organisatieontwikkeling. Een goede en nauwe samenwerking met het afdelingshoofd MO is daarbij van groot belang. Kortom de kandidaat is:

Eindverantwoordelijk voor de reguliere taken en het goed functioneren van de afdeling RO, pakt tevens de rol van kwartiermaker op en is daarmee verantwoordelijk voor het bestendingen van de vormgeving die voortkomt uit de ontwikkelopgave.

Aard van de Opdracht

Deze opdracht betreft een tijdelijke kwartiermakers- en interim-managementfunctie. Dit is nadrukkelijk geen reguliere functie maar een projectmatige opdracht gericht op de basis op orde en verbetering. In de opdracht is ook rekening gehouden met de ontwikkeling rondom de organisatie brede sturingsfilosofie. Je taken als kwartiermaker in deze opdracht betreft de afdeling RO. Je taken als interimmanager betreft de aansturing van de teams binnen het RO.

Rapportage en Evaluatie
De opdrachtnemer levert maandelijks een voortgangsrapportage aan de directie. Per kwartaal vindt een evaluatie plaats van de resultaatgebieden. Bij afronding van de opdracht wordt een eindrapportage opgesteld.

Kandidaat omschrijving

  • Iemand die rust en overzicht creëert;

  • Ruime ervaring heeft in politiek bestuurlijke omgeving;

  • Ruime ervaring met de rol als kwartiermaker met het adviseren over en implementeren van veranderingen in de sturing op de eigen afdeling;

  • Ruime managementervaring heeft met het leidinggeven aan leidinggevenden;

  • Iemand die een goede netwerker is en strategisch denkt en doet;

  • Iemand die doorgaat op de ingezette koers van zakelijkheid en planmatigheid;

  • Kennis en ervaring met het werkveld van ruimtelijke ontwikkeling is een pre, maar geen harde eis.

Eisen

  • Zelfstandigen zonder personeel (zzpers) zijn welkom om in te schrijven op deze opdracht. In dat geval dient de inschrijver overtuigend aan te tonen dat de aangeboden kandidaat zich in het economisch verkeer gedraagt als zelfstandig ondernemer. Denk hierbij aan aspecten zoals meerdere opdrachtgevers, het zelf dragen van ondernemersrisico, en het zelfstandig bepalen van werktijden en tarieven. Bij een voorgenomen gunning zal de gemeente Leidschendam-Voorburg nadere informatie opvragen om de zelfstandigheid te verifiëren;
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop (geen iPad); de werkplekken van de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn voorzien van USB-C (Thunderbolt) docking beeldschermen;
  • Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 32-36 uur per week;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in management en kwartiermakers functies binnen gemeentelijke instellingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als interim leidinggevende aan leidinggevenden binnen gemeentelijke instellingen (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het ruimtelijk domein van een gemeentelijke instelling is een Pre (15 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als interim leidinggevende aan leidinggevenden / kwartiermaker met het adviseren over en implementeren van veranderingen in de sturing op de eigen afdeling en op de samenwerkingsketens met andere afdelingen, toegelicht middels een uitgeschreven voorbeeld (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen een middelgrote gemeente van 30.000 - 100.000 inwoners (15 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van Bedrijfskunde, bestuurskunde of MBA (10 punten).

Competenties

  • **Verantwoordelijkheid:** Je komt gemaakte afspraken na en accepteert de gevolgen die voorvloeien uit het eigen handelen;
  • **Visie:** Het nemen van afstand van de dagelijkse praktijk en plaatst deze in een breder verband. Je bent in staat op je op lange termijn te richten en vertaalt informatie naar ideeën in de toekomst;
  • **Coachen:** Je geeft sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de verdere ontwikkeling, passend bij de (werk)situatie;
  • **Leidinggeven:** Het geven van situationeel sturing aan een individuele medewerker en/of een groep in het kader van de taakvervulling;
  • **Creativiteit:** Je bent in staat om met verschillende mogelijkheden te komen voor het oplossen van problemen en weet geheel nieuwe werkwijze te bedenken ter vervanging van bestaande methoden en technieken.

Organisatie en team

Organisatie

Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 800 collega's aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Over de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)

De beleidsontwikkeling voor het ruimtelijk domein en sociaal domein is belegd bij de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling (RO). De afdeling bestaat uit circa 60 fte, verdeeld over 3 teams. De afdeling wordt momenteel aangestuurd door een afdelingshoofd. De teams worden aangestuurd door 3 teamleiders.

Gespreksinformatie

Beoordelingsprocedure

Stap 1: Beoordeling CV's op knock-outcriteria
Flextender beoordeelt de CV's op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie CV's
Flextender beoordeelt de CV's van de kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
Leidschendam-Voorburg beoordeelt de CV's van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Leidschendam-Voorburg behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 17 december 2025 tussen 14:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
4x 3 maanden

Zelfstandigheid en Vervanging
De opdrachtnemer is vrij in de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd. Vervanging door een gekwalificeerde professional is mogelijk na afstemming met de opdrachtgever. De opdrachtnemer maakt gebruik van eigen middelen en materialen en is zelf verantwoordelijk voor zijn professionele ontwikkeling.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-vr waarvan bij voorkeur ma, di, do op kantoor, waarvan in elk geval de fysieke overleggen.

Overig:

  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

  • Deliverables kunnen opgevraagd worden middels de nota van inlichtingen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr