Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Verkeerscoördinator

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 28 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2027

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

11 dec 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Gemeente Leiden heeft een baan waarin jij als Verkeerscoördinator verantwoordelijk bent voor het bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar houden van de stad tijdens de verstedelijkingsopgave en de transitie naar duurzame mobiliteit. Je gaat als Verkeersregisseur op o.a. grotere projecten adviseren en als volwaardige sparringpartner collega's bijstaan in hun rol bij projecten. Je werk als ervaren verkeersmanager aan tijdelijke bereikbaarheidsopgaven en bent daarbij in staat processen binnen het BLVC – kader stevig te (bij) te sturen. Ook communicatief ben je een sparringpartner die zijn doelen in een multidisciplinaire samenhang overeind houdt.

Voorbeeldprojecten zijn de Plesmanlaan en Willem de Zwijgerlaan als deeltrajecten van de Leidse Ring Noord, Tunnel- en brugrenovaties, de autoluwe binnenstad en de ontwikkelingen in de Lammenschansdriehoek. Maar ook de kleinere werkzaamheden zoals het project Kopermolen vragen van ons aandacht om gedurende het werk de stad bereikbaar te houden. De regie op de bereikbaarheid van de stad verzorg je door samen met in- en externe partners een logische planning van de wegwerkzaamheden, evenementen en bouwwerkzaamheden op het netwerk Verkeersregie te maken.

Je bepaalt als Verkeercoördinator samen met hen een strategie om de uitvoering zo soepel mogelijk te laten verlopen en tegelijk de stad bereikbaar te houden. Je stuurt hierin op het tijdskader (vensters) en gemaakte afspraken in het kader van BLVC met verkeerskundige sensitiviteit. Werkzaamheden plan je in met behulp van MELVIN en je zorgt voor het continu up-to-date houden van deze meldingen. MELVIN is onze planningstool voor het zoeken naar raakvlakken en het afstemmen met collega wegbeheerders. Ook het 5-10 jaar vooruit plannen ism het projectbureau van Leiden en/of Zuid Holland Bereikbaar kan een onderdeel van je werkzaamheden zijn.

Je werkt mee aan de doorontwikkeling en positie van verkeersregie. Je bent in staat om draagvlak te laten ontstaan én in stand te houden bij onze stakeholders. Dit doe je door een intensieve relatie met hen aan te gaan en overleggen te beleggen. Deel van deze doorontwikkeling is het zorgen voor draagvlak voor het vaststellen van tijdvensters en het formeel goedkeuren van tijdelijke verkeersmaatregelen. Jouw kennis van Melvin, NMS en Diego stelt je in staat regelscenario's op te stellen ism andere wegbeheerders tbv verkeersplannen voor minder hinder bij grote projecten. Ervaring en interesse in innovaties op het vlak van Dynamisch Verkeersmanagement, verkeersdata, monitoring en GIS-ICT is noodzakelijk om toekomstgericht te kunnen handelen bij grote bereikbaarheidsopgaven.

Daarnaast beantwoord je vragen van bewoners of doe je onderzoek naar meldingen of zorgt ervoor dat vragen op de juiste plek terecht komen. Als het werkpakket het toestaat schouw je locaties buiten als daar aanleiding toe is. Een plezierige communicatieve persoonlijkheid helpt bij het overbruggen van het adviseren richting omgevingsmanagement en in het interdisciplinair samenwerken.

Je zal gezien je ruime ervaring ook een rol hebben in het coachen op inhoud van collega's. Je stevige verkeerskundige ervaring in het vakgebied stelt je in staat de Verkeersregie collega's op een plezierige, transpartante en coöperatieve wijze te ondersteunen en verder te helpen in het verkeersmanagement. Bijdragen aan een goede werksfeer binnen het verkeersregieteam is gewenst. Humor mooi meegenomen.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 2 februari 2026;

  • Minimaal 5 jaar ervaring als verkeerscoördinator;

  • Minimaal 1 jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie met een omvang van minimaal 100.000 inwoners;

  • Minimaal 3 jaar ervaring met Melvin;

  • Brede ervaring met verschillende tijdelijke majeure werkzaamheden aan doorgaande wegen;

  • Brede ervaring met het lezen en beoordelen van TVM's en BLVC-plannen;

  • Een relevante én afgeronde Hbo-opleiding, bij voorkeur in een richting verkeer.

Wensen en competenties

Wensen

  • Brede ervaring als verkeerscoördinator bij of voor een gemeente;

  • Meer dan 5 jaar ervaring met het beoordelen en toetsen van TVM's en BLVC-plannen;

  • Meer dan 5 jaar ervaring met majeure projecten die (tijdelijke) en majeure verkeersgevolgen hebben;

  • Uitstekende en daadkrachtige communicatieve eigenschappen;

  • Aantoonbare kennis of affiniteit met verkeersmanagement, Digitaal Verkeersmanagement, Mobiliteitsplannen, hinderbeperkende maatregelen, verkeersregie of wetgeving omtrent verkeerszaken (wegenverkeerswet, RVV, ...);

  • Je bezit kennis van tijdelijke verkeersmaatregelen (bijvoorbeeld CROW-96b) en BV(L)C-plannen en je weet deze als ervaren adviseur te toetsen. Ook ben je op de hoogte van innovaties binnen het (digitaal) verkeersmanagement;

  • Kennis van SPIN, Netwerk Management Systemen zoals MobiMaestro, en/of Diego (NDW) is een pré.

Competenties

  • Toelichting bovenstaande criteria

  • Analytisch denken

  • Probleemoplossend vermogen

  • Daadkrachtig

  • Overtuigen en onderhandelen

  • Teamspeler

Organisatie en team

De afdeling Mobiliteit is verantwoordelijk voor een leefbare en duurzaam bereikbare stad. De werkzaamheden zijn divers van het beheren van de verkeersregelinstallaties, parkeermanagement, Hinderregie en het bereikbaar houden van de stad tijdens evenementen en werkzaamheden tot het opstellen van strategische visies op het gebied van mobiliteit. Bewustzijn van de grote ambities en uitdagingen van Leiden voor de tijdelijke bereikbaarheid is relevant. Leiden is momenteel de 5e bouwende stad van Nederland en daarnaast één van de dichtbevolkte steden met een historische zeer leefbare binnenstad uit 1200. Dat maakt de opgaven complex en ambitieus.

Je gaat onderdeel uitmaken van het team Verkeersregie. Hier werken vijf vaste enthousiaste collega's. Het contract van onze aanvullende ingehuurde collega is recent afgelopen. Wij hebben geconcludeerd dat er een verschuiving in extra ondersteuning gewenst is. De voormalige inhuur was veelal gericht op werkzaamheden rond glasvezelprojecten. Er is momenteel meer behoefte aan een stevigere verkeerskundige adviseur op de ingrijpendere projecten in Leiden. Binnen het team wordt zoals hiervoor aangegeven geadviseerd en al dan niet goedkeuring verleend aan tijdelijke werkzaamheden op alle schaalniveaus.

In 2026 zal gekeken worden naar het uitbreiden van de vaste formatie. Afhankelijk van de voortgang hiervan kiezen wij ervoor een inhuur collega te vinden die vooruitlopende op deze vaste formatie de collega's kan ondersteunen en het werk kan doen. Ook zal gezamenlijk worden gekeken naar de exacte behoefte van de uitbreiding van de formatie.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 19/20 januari 2026.

De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 12 maanden + verlengingsoptie van 24 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

In te dienen documenten:

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

CV-eisen: Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur