Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Senior Adviseur Ruimtelijke Ordening - Omgevingsjurist

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 18 dagen

Begindatum:

12 jan 2025

Einddatum:

11 jan 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 24 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Aanleiding en context

De gemeente Leiderdorp staat voor diverse ruimtelijke uitdagingen, waaronder woningbouwopgaven, klimaatadaptatie, mobiliteit en de implementatie van de Omgevingswet. Binnen het team Ruimtelijke Ontwikkeling is behoefte aan een ervaren professional die zelfstandig kan opereren. De professional moet aan de slag in het programma Transformatie Baanderij en als adviseur in andere gebiedsontwikkelingen vanuit het omgevingsrecht.

Werkzaamheden

De kandidaat zal zich bezighouden met:

  • Begeleiden van ruimtelijke procedures en omgevingsplanwijzigingen
  • Adviseren over inzet van planologische instrumenten
  • Bijdragen aan het opstellen van omgevingsplannen voor deelgebieden
  • Opstellen van college- en raadsvoorstellen
  • Contact onderhouden met interne en externe stakeholders

Concrete projecten

  • Transformatie Baanderij naar gemend wonen en werken
  • Verkenning herbestemming Bospoort – Noord
  • Ontwikkeling paviljoens Bospoort – Zuid
  • Bijspringen op procedurele vragen op nieuwe ontwikkelingen als principeverzoeken.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er
  • Uiterlijke startdatum op 12 januari 2025
  • Minimaal 5 jaar ervaring met planologische procedures
  • Minimaal 3 jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie met het opstellen van beleidsstukken
  • Beschikt over actuele kennis van relevante wet- en regelgeving (waaronder de Omgevingswet)
  • Beschikt over aantoonbare vaardigheid in het gebruik van digitale hulpmiddelen, waaronder Microsoft Teams, Microsoft Word en een digitaal archiefsysteem (bijvoorbeeld JOIN)
  • Beschikt over aantoonbare ervaring met het opstellen van regels in het omgevingsplan

Wensen en competenties

Wensen

  • Beschikt over een afgeronde HBO-opleiding die aantoonbaar aansluit bij het werkveld, zoals Rechten, Ruimtelijke Ordening of Milieukunde.
  • Heeft aantoonbare ervaring met het adviseren van bestuurlijke organen, waaronder wethouders, college van B&W en gemeenteraad.
  • Beschikt over sterke schriftelijke communicatievaardigheden
  • Een voorbeeld waaruit blijkt dat de kandidaat in staat is om zelfstandig te werken

Competenties

  • Samenwerkingsgericht
  • Zelfstandigheid en persoonlijk leiderschap
  • Interesse in politieke, ambtelijke en bestuurlijke sensitiviteit
  • Proactief handelen
  • Mondelinge sterke communicatieve vaardigheden
  • Resultaatgericht

Organisatie en team

De gemeente Leiderdorp staat voor diverse ruimtelijke uitdagingen, waaronder woningbouwopgaven, klimaatadaptatie, mobiliteit en de implementatie van de Omgevingswet. Binnen het team Ruimtelijke Ontwikkeling is behoefte aan een ervaren professional die zelfstandig kan opereren.

Het cluster Interne Dienstverlening en Advisering (IDA) van de gemeente Leiden voert deze Aanbestedingsprocedure uit. De gemeente Leiden treedt op als vertegenwoordiger van de Aanbestedende dienst(en): de gemeente leden, gemeente Leiderdorp, gemeente Oegstgeest, gemeente Zoeterwoude, DZB, Holland Rijnland en Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland. De Overeenkomst wordt gesloten met de Aanbestedende dienst.

Gespreksinformatie

Planning

Onderstaand staat de verwachte planning. De Aanbestedende dienst behoudt het recht deze planning gedurende de Aanbestedingsprocedure aan te passen. Mocht dit het geval zijn dan zal dit tijdig bekend worden gemaakt via Mercell.

  • 19 november 2025: Versturen uitnodiging tot inschrijving
  • 27 november 2025 10:00: Nota van Inlichtingen (stellen van vragen deadline)
  • 28 november 2025: Nota van Inlichtingen (streefdatum beschikbaar)
  • 8 december 2025 10:00: Deadline indienen Inschrijvingen
  • t/m 10 december 2025: Beoordeling Inschrijvingen
  • 11 en 15 december 2025: Gesprekken kandidaten
  • 19 december 2025: Streven versturen Gunningsbeslissing
  • 24 december 2025: Afloop bezwaartermijn
  • 12 januari 2025: Start uitvoering opdracht

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina's, wordt alleen het maximale aantal pagina's beoordeeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr