Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland
Begindatum:
3 feb 2025Einddatum:
3 feb 2026Uren per week:
24-32Publicatiedatum:
7 jan 2025Algemeen
In de regio Holland Rijnland werken dertien gemeenten intensief samen voor de maatschappelijke zorg. Het betreft de gemeenten: Alphen aan de Rijn, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Kaag en Braassem, Hillegom, Katwijk, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude.
De dertien gemeenten zijn op hun beurt onderverdeeld in drie subregio’s; Leidse regio, Duin- en Bollenstreek en Rijnstreek. Op het terrein van de Maatschappelijke Zorg werken deze Holland Rijnlandgemeenten nauw samen. Per januari 2023 is de maatschappelijke zorg in onze regio door-gedecentraliseerd en zijn de gemeenten zelf verantwoordelijk voor de maatschappelijke zorg. Voor een deel specialistische zorg (24/7 toezicht en begeleiding) zijn zij gezamenlijk verantwoordelijk. Aan deze doordecentralisatie zijn jaren voorbereiding voorafgegaan. Het startpunt was de Beleidskadernota Maatschappelijke Zorg Holland Rijnland 2017-2025. De samenwerking voor de maatschappelijke zorg is in 2023 vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst Maatschappelijke Zorg Holland Rijnland en een dienstverleningsovereenkomst.
Aanleiding
Het regionale beleidskader loopt eind 2025 af. Daarnaast is met de doordecentralisatie, de situatie voor de maatschappelijke zorg in Holland Rijnland veranderd. Beide zijn aanleiding om het thans geldende kader te actualiseren. We willen we vanaf 2026 met een nieuw kader werken en verwachten dat we 2025 nodig hebben om dit uit te werken. Het nieuwe kader geldt voor een periode van 6 jaar.
Inhoudelijk
Naar verwachting gelden de uitgangspunten uit het huidige kader nog steeds en zal het gewicht voor het nieuwe kader vooral liggen op het verwerken van nieuwe ontwikkelingen en inzichten in ambities, visie en acties. Hiermee willen we zeggen dat we niet helemaal bij nul hoeven te beginnen met de regionale samenwerking, er ligt al een flinke basis.
In relatie tot de doordecentralisatie opgave wordt aan verschillende onderwerpen gewerkt. Zo is de lokale toegang tot onze voorzieningen uitgewerkt, werken we met een nieuw bekostigingsmodel en is de op- en afbouwopgave van de voorziening in 13 gemeenten in beeld (en wordt deze periodiek geactualiseerd). Ook zijn er de verschillende gemeenten Woonzorgvisies uitgewerkt. Het in kaart brengen van de huidige stand van zaken is onderdeel van de opgave en kan zijn vertaling krijgen in het nieuwe kader
Waar we regionaal nog stappen kunnen zetten is op preventie en de aanpak van dak- en thuisloosheid. De regio Holland Rijnland heeft meegedaan aan de 2024 ETHOS-telling en de resultaten zijn op 9 oktober 2024 gepubliceerd. De uitkomsten uit dit onderzoek worden deels lokaal of binnen de subregio's opgepakt, maar zullen ook zijn weerslag moeten krijgen op regionaal niveau – in het nieuwe regionale beleidskader. In het nieuwe kader moet heel scherp het onderscheid worden gemaakt wat lokale, sub regionale- of regionale opgaven zijn. En wordt de (regionale) organisatie van de maatschappelijke zorg (structureel) geborgd.
Participatie met samenwerkingspartners, ervaringsdeskundigen en domeinen
Zoals hiervoor al werd genoemd, starten we niet bij nul. We hebben met onze samenwerkingspartners, ervaringsdeskundigen en inwoners is de doordecentralisatie voorbereid. Het is voor de gemeenten in Holland Rijnland vanzelfsprekend dat onze partners, ook niet-professionals, meedoen aan en meedenken voor het nieuwe kader. De projectleider dient een plan uit te werken over hoe alle partijen een positie krijgen in het proces om tot het nieuwe kader te komen. Daarnaast willen we meer dan in het huidige kader, de verbinding maken met flankerende beleidsterreinen zoals Werk- en inkomen, Wonen, Jeugd en Veiligheid.
Bestuurlijk niveau
De dertien gemeenten in Holland Rijnland werken al jaren samen op het terrein van de maatschappelijke zorg. Via de bestuurscommissie Maatschappij van het samenwerkingsorgaan Holland Rijnland vindt het bestuurlijk overleg (beleid, voorgenomen beslissingen) en de besluitvorming plaats zoals dat in de samenwerkingsovereenkomst is afgesproken. Het samenwerkingsorgaan is een gemeenschappelijke regeling en biedt de maatschappelijke zorg een platform voor overleg. Een afgevaardigde van het Dagelijks bestuur van Holland Rijnland verzorgt het voorzitterschap van de commissie Maatschappij. Deze bestuurder treedt voor de maatschappelijke zorg tevens op als bestuurlijk opdrachtgever.
Ambtelijk niveau
De samenwerking voor de maatschappelijke zorg wordt ambtelijk op Holland Rijnland niveau (tijdelijk) ondersteund door het regionaal programmateam maatschappelijke zorg Holland Rijnland (PT MZ HR). De belangrijkste taak van het regionale programmateam is het begeleiden van de transformatie van de maatschappelijke zorg. Het regionaal programmateam bestaat uit de programmamanagers van de drie subregio’s, de teamcoördinator van het regionale team (voor de specialistische zorg), een beleidsadviseur (deze wordt nu geworven), een programmaondersteuner en wordt aangestuurd door een regionaal programmamanager. Daarnaast is er een overleg van de drie directeuren die verantwoordelijk zijn voor de maatschappelijke zorg (als onderdeel van hun sociaal domein portefeuille) van de drie subregio’s die periodiek bijeenkomen om de voortgang van de transformatie te bespreken. Het directeurenoverleg treedt op als ambtelijk opdrachtgever voor de regionaal programmamanager maatschappelijke zorg Holland Rijnland en voor de projectleider voor het nieuwe regionale beleidskader. De dagelijkse begeleiding van deze opdracht ligt bij het PT MZ HR.
Regionale ambtelijke samenwerking
Deze opdracht dient in nauwe samenwerking met de betrokken gemeenten uitgewerkt te worden. Overkoepelend kan het programmateam maatschappelijke zorg HR hierbij een rol spelen als sparringpartner voor de projectleider. Wij stellen ons voor om, als onderdeel van het plan van aanpak, voor deze opdracht een projectgroep in het leven te roepen. En waar nodig deze aan te vullen met (incidentele) werkgroepen.