Logo van Gemeente Krimpen aan den IJssel
Logo van Gemeente Krimpen aan den IJssel

Leerplichtambtenaar

Raadhuisplein 2, 2922 AD Krimpen aan den IJssel, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

2 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 80Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Het is een zelfstandige, specialistische functie met veel in- en externe contacten, variërend van multiprobleemgezinnen tot hulpverleners in het veld (zoals gezinsvoogden, (school)maatschappelijk werkers en jeugdreclasseerders), scholen (zoals intern begeleiders, zorgcoördinatoren, directie) en het Openbaar Ministerie. Enerzijds pas je wet- en regelgeving toe, anderzijds heb je inzicht in en gevoel voor sociale maatschappelijke problematiek. Je weet dan ook de juiste balans te vinden tussen handhaving en zorg.

Hierbij ligt de nadruk altijd bij preventie: ‘Licht waar het kan, zwaar waar het nodig is’.

Werkzaamheden:

  • Je werkt volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS);

  • Je bent verantwoordelijk voor het houden van toezicht op en het handhaven van de Leerplichtwet, met als doel het schoolverzuim tegen te gaan en het voortijdig schoolverlaten te voorkomen;

  • Je voert gesprekken met leerlingen en hoort leerlingen en ouders. Indien nodig maak je een proces verbaal op;

  • Je behandelt aanvragen van leerlingen of ouders voor schoolverlof die buiten de vakanties vallen. Dit doe je aan de hand van geldende regelgeving. Ook de aanvraag van leerlingen voor vrijstelling van de Leerplichtwet worden door jou beoordeeld en afgehandeld;
    Je onderhoudt interne en externe contacten.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als leerplichtambtenaar bij een gemeente in de afgelopen 5 jaar;
  • Maximaal uurtarief van € 80,00 exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee administratieve partner;
  • Uiterlijk per 5 januari 2026 beschikbaar voor 24 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding (10 punten);
  • Aantoonbaar in het bezit van een BOA bevoegdheid voor leerplicht (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring als leerplichtambtenaar binnen een gemeenschappelijke regeling tussen gemeente, duidelijk weergeven in het cv (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met de methodische aanpak schoolverzuim (MAS), benoem waar dit is opgedaan (20 punten).

Competenties

  • Besluitvaardig;
  • Uitstekende communicatieve vaardigheden;
  • Zelfstandige en in team kunnen werken;
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

Krimpen aan den IJssel is een ondernemende gemeente die graag vooruitdenkt en doet. Met zo'n 180 medewerkers zorgen we voor een gemeente waar het fijn wonen, werken en leven is. Onze organisatie is continu in beweging. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd. De organisatie is verdeeld in 25 thuisteams die gevormd zijn rondom inhoudelijke thema’s. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd.

De uitvoering van de leerplichtwet wordt in samenwerking met de gemeente Capelle aan den IJssel uitgevoerd. Je bent in dienst bij de gemeente Krimpen aan den IJssel, maar maakt onderdeel van het team Leerplicht Capelle/Krimpen dat onder aansturing valt van de unit Frontlijn van gemeente Capelle aan den IJssel.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
    De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 24 december 2025 via teams. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 23 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 4x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Overig algemeen:

  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast voor 12 maanden. Daarna kan maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassing aan de Opdrachtgever plaatsvinden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr