Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Kampen
Logo van Gemeente Kampen

Informatie adviseur

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16 - 20

Omschrijving

Opdracht

  • Je vertaalt het beleid naar projecten en activiteiten, draagt bij aan het stellen van prioriteiten en stuurt op de uitvoering;

  • Je adviseert de organisatie over de informatievoorziening en de digitalisering van dienstverlening en bedrijfsvoering;

  • Je adviseert en ondersteunt de organisatie bij de selectie, aanschaf en implementatie van nieuwe toepassingen en functionaliteiten; 

  • Je bewaakt de architectuur van de informatievoorziening en borgt het toepassen van architectuurprincipes en -processen;

  • Je signaleert kansen om onze applicatieportfolio te moderniseren en analyseert op welke manier we verSaaSing kunnen inzetten om ons landschap wendbaar te houden;

  • Je zoekt actief de samenwerking met onze collega’s van functioneel beheer, data & BI en SSC-ONS (dienstverlener van een belangrijk deel van onze ICT) om de integraliteit in onze aanpak en samenhang tussen werkzaamheden te borgen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als informatiemanager, informatieadviseur of business analyst;
  • Aantoonbaar beschikbaar in het cv voor 1 dag fysiek aanwezig te zijn op kantoor.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als informatiemanager, informatieadviseur of business analyst binnen een gemeente;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheids organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke software aanbesteding. Benoem hiervan minimaal 1 concreet voorbeeld in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met projectmanagement binnen het werkveld ICT/IT van een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met werken onder architectuur;
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke archivering, privacy, informatieveiligheid en inkoopaspecten;
  • Een maximum uurtarief exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en alle overige kosten.

Competenties

  • Je hebt een duidelijke visie op informatiemanagement en bent goed op de hoogte van de laatste ontwikkeling binnen het vakgebied.
  • Je bent in staat je een nieuwe werkomgeving snel eigen te maken en gaat actief met uitdagingen aan de slag.
  • Je bent assertief, communicatief vaardig en goed in staat je visie uit te leggen en over te brengen op je collega’s.
  • Je voelt je verantwoordelijk voor je eigen werkzaamheden en de resultaten van het team en toont eigenaarschap voor jouw rol.
  • Je wordt sterker van werken in een team en gaat samenwerking niet uit de weg.
  • Daarnaast ben je analytisch sterk, omgevingsbewust, resultaatgericht en communicatief vaardig. Het is een pré als je aantoonbare ervaring met werken onder architectuur hebt.

Organisatie en team

Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.

In je rol als informatie adviseur help je ons op tactisch niveau onze ambities op het gebied van de informatievoorziening te realiseren en draag je bij aan een verdere professionalisering van het informatiemanagement. Je bent de verbindende schakel tussen de business afdelingen en de ICT teams. Je houdt actuele ontwikkelingen zoals AI, Common ground en verSaaSing in de gaten en verbindt deze met actuele uitdagingen in de organisatie. Vanuit je expertise zet je ICT in als middel om maatschappelijke opgaven het hoofd te bieden, onze dienstverlening te versterken en onze bedrijfsvoering te optimaliseren.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja. De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma-do. Aantoonbaar beschikbaar in het cv voor 1 dag fysiek aanwezig te zijn op kantoor.

Aantal professionals of FTE:
1 professional

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de administratieve partner. Voor meer informatie zie: (informatie over SROI).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: (informatie over CBS-indexering).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr