Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Kaag en Braassem
Logo van Gemeente Kaag en Braassem

Projectleider Digitalisering Fysieke Archieven

Westeinde 1, 2371 AS Roelofarendsveen, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 150Opdracht uren 8
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente zoekt een ervaren projectleider voor het digitaliseren van fysieke archieven en de aansluitingen op het e-Depot en het CBS van Erfgoed Leiden. Je stuurt het digitaliseringstraject van voorbereiding tot overbrenging aan, waarbij je verantwoordelijk bent voor planning, budget, risicos en kwaliteit. Je zorgt voor afstemming met DIV, ICT, het scanbedrijf, kwaliteitsmedewerker en Erfgoed Leiden en omstreken, bewaakt de eisen rond metadata, pre-ingest en acceptatie, en ziet toe op naleving van wet- en regelgeving zoals de Archiefwet, AVG en de Aanbestedingswet. Je rapporteert aan de stuurgroep en begeleidt de overdracht naar de beheerorganisatie.

Er is 638 meter archief te digitaliseren in drie jaar. Voor deze opdracht wordt verwacht dat er een aanbesteding plaats vindt om een partij te vinden die dit in zijn geheel kan digitaliseren.

Resultaten

In 2026 is het concrete resultaat dat er 210 meter archief gedigitaliseerd wordt, gemigreerd wordt in het nog aan te sluiten e-depot van het Erfgoed Leiden en Omstreken. Ook wordt verwacht dat er een voorbereiding plaats vindt voor eenzelfde resultaat in 2027 en 2028.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten; Ditzelfde geldt voor een laptop (deze mag niet ouder zijn dan 2019);

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als projectleider digitalisering binnen een overheidsinstelling;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met overbrengingen naar e-depot.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider digitalisering binnen een overheidsinstelling;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met overbrengingen naar e-depot;
  • Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocedures en contractmanagement.

Competenties

  • Analytisch sterk en resultaatgericht.
  • Zorgvuldig, verbindend en communicatief vaardig.
  • Stressbestendig en in staat overzicht te behouden in complexe omgevingen.
  • Hands-on mentaliteit met oog voor kwaliteit en samenwerking.

Organisatie en team

Organisatie

Kaag en Braassem is een kleine organisatie in een uitgestrekt gebied, midden in het Groene Hart. De gemeente telt elf dorpskernen rondom het vele groen, mooie molens en de twee grote wateren het Braassemermeer en de Kagerplassen. Sport, verenigingsleven, bloementeelt en hart voor historie zijn enkele kenmerken van de gemeente en haar inwoners.

Team

Je komt terecht in het team Informatie en Gegevensbeheer, dat verantwoordelijk is voor het beheer en de kwaliteit van informatie binnen onze organisatie. Dit team maakt deel uit van het cluster Klantcontact en Informatie, dat onderdeel is van de afdeling Bedrijfsvoering. Het cluster wordt aangestuurd door de clustermanager Klantcontact en Informatie, die verantwoordelijk is voor zowel de strategische aansturing als de dagelijkse operationele werking van het team.

Gespreksinformatie

Planning:
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 15 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend

CV-eisen:
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overig:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr