Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hilversum
Logo van Gemeente Hilversum

senior-adviseur interne communicatie Aan de slag met dienstverlening

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 24

Omschrijving

Als senior-adviseur interne communicatie Aan de slag met dienstverlening draag je bij aan een intensief verandertraject waarbij medewerkers worden meegenomen in de beweging naar integrale dienstverlening in het Sociaal Domein.

Achtergrond: Combinatie fusie en programma integrale dienstverlening

De gemeenteraden van Hilversum en Wijdemeren hebben in maart 2025 besloten om per 1 januari 2027 de gemeente Wijdemeren bij de gemeente Hilversum te voegen. De ambtelijke organisatie van Wijdemeren integreert al per 1 januari 2026 in de ambtelijke organisatie van Hilversum. Binnen het Sociaal Domein kennen we vanaf 1 januari 2026 twee afdelingen: afdeling Werk, Re-integratie & Inkomen en de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. In het programma Aan de slag met Dienstverlening hebben de twee afdelingen de ambitie bepaald dat de dienstverlening richting inwoners vanuit de twee afdelingen integraal wordt ingericht. De doelstelling van het programma is het, op basis van de uitgangspunten en ontwerpcriteria van de dienstverlening, werkend maken van deze ambitie. Er gebeurt dus veel tegelijk voor onze medewerkers en dat vraagt om een stevige en strategische aanpak op interne communicatie. De communicatieplanning bestaat uit drie fases voor communicatie, waarbij de eerste fase met name intern gericht is en de volgende twee fases gericht zijn op externe communicatie (verwijzers en inwoners).

Opdracht: senior-adviseur interne communicatie Aan de slag met Dienstverlening

Als senior-adviseur interne communicatie Aan de slag met Dienstverlening heb je naast adviseur interne communicatie ook een hands-on opdracht. Je adviseert niet alleen, maar bent ook zelf verantwoordelijk voor vormgeving en creatie van communicatiemiddelen en teksten. Daarnaast breng je alle communicatiedoelen van de verschillende projecten samen en maak je hier een logisch geheel van. Ook heb je een coordinerende taak op alle interne communicatie en neem je collegas mee, zodat zij samen een bijdrage kunnen leveren aan de verandering.

Werkzaamheden

  • Ontwikkeling van en uitvoering geven aan een interne communicatiestrategie vanuit het programma Aan de slag met dienstverlening, rekening houdend met de aanpalende veranderingen (oa de fusie tussen Hilversum en Wijdemeren);
  • Adviseren over en hands-on ontwerpen en samenstellen van de benodigde communicatiemiddelen;
  • Het schrijven van interne nieuwsberichten, updates op intranet, bijhouden van FAQ en Roadmap;
  • Informeren en betrokkenheid en draagvlak bevorderen van medewerkers;
  • Adviseren van het management over interne communicatiemiddelen en toon;
  • Bijdragen aan het positioneren van het programma binnen de organisatie;
  • Bijdrage leveren aan en coordineren van communicatieplannen voor specifieke projecten of mijlpalen binnen het programma, specifiek op veranderkundige onderdelen en op de pilotfase die in 2026 in 4 fases wordt uitgerold;
  • Vanaf fase 2 en 3 een bijdrage leveren aan de acties die nodig zijn om verwijzers, partners en inwoners te informeren over de verandering in dienstverlening, waaronder in ieder geval de noodzakelijke aanpassingen coordineren en doorvoeren op de website Hilversum.nl, bestaand foldermateriaal en vergelijkbare communicatie-uitingen.

Eisen

  • Een aantoonbaar minimaal HBO-bachelor in de richting van communicatie;
  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar werkervaring als communicatieadviseur;
  • Aantoonbaar werkervaring als communicatieadviseur bij gemeenten in het sociaal domein;
  • Aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring met veranderopgaven in dienstverlening;
  • Aantoonbare werkervaring in vormgeving en goede kennis van ontwerpprogrammas;
  • Aantoonbare ervaring met Storytelling, persona-denken en coordinatie van werkgroepen;
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen mobiel en laptop;
  • Beschikbaarheid vanaf 1 januari 2026 voor 24 uur per week gedurende een periode van ten minste zes maanden en mogelijkheid tot verlenging;
  • Uurtarief maximaal 95,-- inclusief reis-en eventuele verblijfkosten, exclusief BTW.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 10 jaar in de afgelopen 15 jaar werkervaring als communicatieadviseur;
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur binnen het sociaal domein bij gemeenten;
  • Werkervaring met een vergelijkbare veranderopgave als Aan de slag met dienstverlening, oftewel integrale toegang/1-loket, benoem hiervan duidelijke voorbeelden in het CV;
  • Goede kennis van de programmas Adobe Illustrator en Canva, voeg drie voorbeelden van ontwerpen toe aan het cv.

Competenties

  • Proactief
  • Hands-on
  • Verbinder en netwerker
  • Creatief
  • Praktisch
  • Energiek
  • Ondernemend
  • Sparringpartner

Organisatie en team

We werken voor Hilversum, de mediastad van Nederland. Een groene tuinstad, met rijke historie, waar meer dan 93.000 unieke inwoners hun leven op eigen wijze vormgeven. Voor hen zijn we de meest nabije overheid; bereikbaar en toegankelijk. Open en nieuwsgierig, geven altijd antwoord en doen wat nodig is. We zijn toegankelijk en betrouwbaar, transparant en realistisch in de afspraken die we maken. In onze werkwijzen zoeken we de balans tussen maatwerk en eenvoud. Maken slim gebruik van technologie, data en stellen dit zoveel mogelijk beschikbaar. Bovenal doen we het samen, sluiten aan op wat er in de stad en in de regio gebeurt en zoeken de dialoog en de samenwerking. Met ons vakmanschap zijn we een betrouwbare partner. Onze kernwaarden zijn dan ook Vertrouwen, Eenvoud, Betrokkenheid, Professioneel, Inclusief en Duurzaam. We willen blijven leren en innoveren met het vizier op de stad. Elke dag willen we dit waarmaken. En als dat een keer niet lukt, spreek ons er dan op aan. Als je bij ons werkt, kun je zijn wie je bent, ongeacht je achtergrond, hoe je eruitziet en van wie je houdt. Hilversum en Wijdemeren zijn vanaf 1 januari 2027 een gemeente. Een jaar eerder, 1 januari 2026, vormen ze al een ambtelijke organisatie. Dat betekent: nieuwe teams, nieuwe samenwerkingen en een gezamenlijke koers. We bouwen aan een organisatie met 1250 medewerkers, 8 afdelingen en 47 teams. De werkzaamheden binnen het Sociaal Domein worden vanaf 1 januari 2026 in 2 verschillende afdelingen uitgevoerd. In Hilversum bouwen we aan een toekomstgerichte, integrale aanpak in het sociaal domein dicht bij de inwoner.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 december 2025 vanaf 10.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief. We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN. Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr