Programmamanager Transformatie Jeugd

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 8 dagen
125 24-32 Noord-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

6 okt 2025

Omschrijving

Hoofdopgave

De Gemeente Hilversum maakt een beweging in het Sociaal Domein: van ziekte en zorg (ZZ) naar gezondheid en gedrag (GG). Binnen deze beweging is aandacht voor preventie, normaliseren en het versterken samen- en zelfredzaamheid, volgens het gedachtegoed van positieve gezondheid. We willen deze beweging versnellen binnen onze jeugdondersteuning door in te zetten op algemene voorzieningen waarmee we jeugdigen eerder en sneller kunnen helpen zonder indicatie. Op dit moment maakt bijna 1 op de 7 Hilversumse jongeren gebruik van geindiceerde jeugdhulp en de ambitie is om dat aandeel omlaag te brengen. Dit willen we realiseren via de volgende deelprojecten: Organiseren laagdrempelige, indicatieloze ondersteuning voor jeugdigen (en hun gezinnen) via buurtteams/lokale teams; Versterken van het voorveld en collectief aanbod voor jeugdigen. Versterken van het gemeentelijke uitvoeringsteam Jeugd o.b.v. een verbeterplan; Verbeteren van zicht en grip op financien Jeugd. Wij zoeken een zeer ervaren externe programmamanager die deze beweging kan versnellen en die specifiek voor jeugd onderzoek verricht en de implementatie verzorgt. Dit in nauwe samenwerking met interne collegas, partners in het veld, ervaringsdeskundigen en inwoners. Deze opdracht dient in nauwe verbinding te staan met onze huidige programmas en projecten.

Werkzaamheden

Deelopdracht 1: integreren doelgroep 18- in de huidige Buurtteams

Fase 1: Analyse en inventarisatie

  • Stel op basis van bestaande vastgestelde beleidsagendas Jeugd en Wmo-Samenleving, de Visie Sociaal Domein, de daarin opgenomen uitgangspunten , het landelijk, richtinggevend kader voor lokale teams en in gesprek met relevante partners een gedragen plan van aanpak op voor de meest effectieve inrichting (inclusief o.a. rollen, taken, expertise, wijze van financiering (inkoop/subsidie) voor de uitbreiding van de buurtteams met de doelgroep -9 maanden 18 jaar.
  • Inventariseer welke jeugdhulpvoorzieningen omgezet kunnen worden in een algemene voorziening en ingezet kunnen worden in het Buurtteam en op de scholen.
  • Inventariseer op welke onderdelen de samenwerking met de Regio Gooi en Vechtstreek, scholen en het Jeugdteam van de gemeente verbeterd kan worden.

Fase 2: Ontwerp en advies

  • Maak een onderbouwd voorstel met daarin verschillende scenarios inclusief inrichtingsscenarios voor (fase 1) de integratie van de doelgroep 18- in het buurtteam.

Fase 3: Implementatie

  • Werk het gekozen scenario uit in een programma-aanpak, inclusief inrichtingsvraagstukken.

Deelopdracht 2: Collectiveren en normaliseren, specifiek voor jeugd

Fase 1: Analyse en inventarisatie

  • Maak, op basis van het bestaande overzicht van het voorveld, een inventarisatie van welk aanbod nog ontbreekt, hoe we de samenwerking tussen onze partners kunnen versterken en waar de grootste kostenbesparing op de individuele voorzieningen mogelijk is door een aanbod collectief te organiseren.

Fase 2: Ontwerp en advies

  • Maak een plan van aanpak op basis van de inventarisatie en laat deze op de juiste tafels vaststellen.

Fase 3: Implementatie

  • Implementeer het plan van aanpak.

Randvoorwaardelijke deelopdracht Doorontwikkelen team Jeugd

Fase 1: Beoordeel het verbeterplan en formuleer aanbevelingen.
Fase 2: Begeleid de implementatie van het verbeterplan

Ontwikkeling aantal jeugdigen en ontwikkeling kosten

Fase 1: Geef inzicht in de te verwachten ontwikkeling van het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van jeugdvoorzieningen en van algemene voorzieningen als de voorgestelde maatregelen worden doorgevoerd. Gebruik makend van bestaande (voorspel)modellen.
Fase 2: Geef inzicht in de te verwachten ontwikkeling van de kosten. Gebruik makend van bestaande (voorspel)modellen.

Ambtelijke organisatie versterken

Fase 1: In beeld te brengen wat er aan extra capaciteit, rollen, competenties en financien nodig om deze beweging uit te voeren.

Verdere toelichting op de opdracht

Doel 1: Buurtteam

Maak gebruik van best-practices van andere gemeenten. Wat werkt goed voor de inwoner? Hoe werken we goed samen? Wat is effectief, inzicht in kosten? Wanneer levert het wat op? Maak gebruik van de werkpakketten/kaders van de VNG voor lokale teams.
Concretiseer de onderstaande uitgangspunten:

Fase 1: Inhoudelijke uitgangspunten Buurtteam:

  • Multidisciplinaire teams (-9 maanden -100);
  • Systemisch werken als basis. O.a. brede-systemische analyse en handelen op basis van de brede context (participatie, wonen, armoede, scheiding, psychische problemen, en schoolklimaat);
  • Aansluiten op het programma Aan de slag met dienstverlening en het project integrale toegang;
  • Aansluiten op bestaande structuren: de buurtteams (18 +) zijn in Hilversum gestart in 2019 in de vorm van een pilot vanuit de Wmo en inmiddels actief in alle Hilversumse wijken. Hier is een lang en intensief traject aan vooraf gegaan, samen met de deelnemende partnerorganisaties. De onderliggende opdracht betreft geen volledige hervorming van de buurtteams, maar een doorontwikkeling van de buurtteams waarbij jeugd wordt geintegreerd.
  • Project uitbreiding buurtteams i.r.t. het regionale project lokale teams.
  • Bieden zelf passende en samenhangende basishulp op de kern van een vraag van een systeem, zowel licht als zwaarder en zowel kort- als langdurig (bij langdurig: regie en evaluatie)
  • Dichtbij de inwoners, werken outreachend en signaleren vroegtijdig
  • Voeren, indien nodig, samen regie met inwoner en is en vast gezicht voor een gezin
  • Werken mee aan het met partners versterken van de sociale basis en collectieve voorzieningen
  • Hebben specialistische expertise dichtbij beschikbaar ter consultatie (bijhalen) of overnemen hulptraject (gecontracteerde aanbieders).
  • Zijn te benaderen wanneer specialistische zorgaanbieders merken dat er een bredere aanpak nodig is
  • Werken samen met informele steunfiguren en ervaringsdeskundigen
  • Werken samen met aanpalende domeinen
  • Werken op basis van de grondhouding en handelingsperspectief IDU

Fase 2 en 3: Inrichtingsvraagstukken Buurtteam
Onderzoek hierbij mogelijke uitvoeringsvarianten:

  • Aansluiten op integrale toegang en aan de slag met dienstverlening
  • Samenstelling en rollen, taken en verantwoordelijkheden van Buurtteam
  • Samenwerking met aanpalende domeinen (bijvoorbeeld aandachtsfunctionarissen op bepaalde thema's)
  • Schaalniveau (hoeveel teams en grootte teams?)
  • Zelf hulpverlenen (specifiek voor jeugd: hoe ziet dat er concreet uit?, op welke producten)
  • Locatie (in de wijk, en/of bij huisartsen, scholen)
  • Organisatievorm
  • ICT
  • Financien
  • Afstemmen met de regio over de consequenties van keuzes die we lokaal maken: wat betekent het voor de huidige/toekomstige (regionale) inkoop geindiceerde jeugdhulp

Doel 2: Collectiveren en normaliseren, specifiek voor jeugd

We willen meer inzetten op collectiveren om op die manier te werken aan normaliseren. Dit dient onderdeel te zijn van de fases en programma-aanpak genoemd bij doel 1. We willen de beweging van individueel aanbod naar collectieve voorzieningen versnellen. Er is al een goede samenwerking met en tussen partners in het voorveld. Echter, deze samenwerking willen we versterken door op een andere manier naar het bestaande aanbod te kijken (bijvoorbeeld op welke onderwerpen/in welke wijken worden veel individuele beschikkingen afgegeven en is hier collectief aanbod op te ontwikkelen) en na te gaan wat er ontbreekt. Daarbij willen we ook nagaan welk (nieuw) aanbod het meeste effectief (kostenbesparend) is. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de versterking van de samenwerking met het onderwijs, de pedagogische basis, een wachtverzachter en een scheidingsdesk. Houd hierbij verder rekening met de huidige/toekomstige regionale inkoop van (geindiceerde) jeugdhulp. Dit kunnen deelprojecten zijn die vallen onder de programma-aanpak. Sluit hierbij aan op de campagne/publieksmarketing van de afdeling communicatie op het gebied van normaliseren.

Onderzoeksvragen:

  • Wat zijn succeservaringen/best practices van andere gemeenten? Welke interventies zijn effectief voor jeugdhulp naar beneden brengen? Wat levert het op? En hoelang duurt het voordat het een positieve businesscase wordt?
  • Zijn de interventies in het voorveld effectief? Er is veel, meer verbinden, meer bekendheid op scholen/huisartsen.
  • Hoe kunnen we de samenwerking tussen onze huidige subsidiepartners versterken?
  • Ophalen eventuele andere kansen om jeugdhulp aanbod te collectiveren.

Resultaten

Deze opdracht biedt een kans om samen met de Gemeente Hilversum en haar partners een belangrijke beweging in het sociaal domein te versnellen. We streven naar een integrale benadering waarin lokale teams van 0 tot 100 jaar centraal staan en waarbij samenwerking binnen het sociaal domein cruciaal is. De beweging van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag en ook naar minder individuele geindiceerde jeugdhulp en meer collectieve voorzieningen vraagt om doordachte keuzes, samenwerking en een visie op de lange termijn. Wij verwachten dat de externe programmamanager met de juiste ervaring en expertise deze processen weet te begeleiden, versnellen en vorm te geven. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met interne collegas, partners, ervaringsdeskundigen en de doelgroepen zelf.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein, specifiek over jeugdveld en buurtteams;
  • Aantoonbare werkervaring met het aansturen van het gehele programma (benoem duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring in het samenwerken met projectleiders van deelprojecten (benoem duidelijk in het cv);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare gemeentelijke werkervaring als projectleider en/of programmamanager bij een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met advisering en/of beleidsontwikkeling binnen het sociaal domein (benoem in het cv. duidelijk de werkzaamheden en de inhoud van de werkzaamheden);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider/programmamanager bij een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het schrijven van beleidsstukken (benoem dit duidelijk in het cv.);

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden
  • Netwerkvaardigheden
  • Goede schrijfvaardigheden
  • Analytisch vermogen
  • Visie formuleren
  • Conceptueel denken
  • Plannen
  • Risicomanagement
  • Omgevingsbewust

Organisatie en team

De Gemeente Hilversum maakt een beweging in het Sociaal Domein: van ziekte en zorg (ZZ) naar gezondheid en gedrag (GG). Binnen deze beweging is aandacht voor preventie, normaliseren en het versterken samen- en zelfredzaamheid, volgens het gedachtegoed van positieve gezondheid.

Op dit moment maakt bijna 1 op de 7 Hilversumse jongeren gebruik van geïndiceerde jeugdhulp en de ambitie is om dat aandeel omlaag te brengen.

De onderliggende opdracht betreft geen volledige hervorming van de buurtteams, maar een doorontwikkeling van de buurtteams waarbij jeugd wordt geïntegreerd. De buurtteams (18 +) zijn in Hilversum gestart in 2019 in de vorm van een pilot vanuit de Wmo en inmiddels actief in alle Hilversumse wijken.

De programmamanager werkt in nauwe samenwerking met interne collegas, partners in het veld, ervaringsdeskundigen en inwoners.

Functieschaal Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 20 oktober 2025 tussen 12:30 en 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 17 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie
De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN.

Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 10 oktober 2025. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 13 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 14 oktober 2025 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur