Logo van Gemeente Hilversum
Logo van Gemeente Hilversum

Beleidsadviseur Mobiliteit

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

8 dec 2025

Einddatum:

8 dec 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Als Beleidsadviseur Mobiliteit werk je aan uitdagende integrale projecten, zoals het oplossen van verkeersknelpunten en het helpen aanleggen van doorfietsroutes.

Als beleidsadviseur mobiliteit maak je collega’s, inwoners en organisaties enthousiast voor duurzame maatregelen die de mobiliteit verbeteren. Jij ontwikkelt beleid en vertaalt dit naar concrete maatregelen in de openbare ruimte. Daarbij werk je nauw samen met collega’s binnen én buiten het gemeentehuis en houd je rekening met maatschappelijke, politieke en technische ontwikkelingen.

Je hebt oog voor verkeersveiligheid, doorstroming én leefbaarheid. Je weet dat mobiliteit meer is dan verkeer alleen: het raakt aan klimaat, gezondheid, ruimtegebruik en sociale gelijkheid. Jij zorgt ervoor dat deze belangen samenkomen in integraal beleid en een heldere uitvoering. Daarnaast geef je uitvoering aan het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2040.

Projecten en werkzaamheden:

  • De uitrol en het beheer inregelen van een permanent meetsysteem voor fietsers en voetgangers.

  • In het kader van thema slimme mobiliteit pilotproject van sensoren die subjectieve veiligheid objectief beoordeelt helpen te finetunen, te evalueren en te beheren.

  • Adviseren bij (woningbouw)ontwikkel locaties in de gemeente.

  • Het bestuurlijke proces van de nieuwe Nota Verkeerslichten te doorlopen tot vaststelling.

  • Het helpen en begeleiden van (junior) collega's in hun werk. Dit vraagt een balans tussen adviseren en meewerken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als verkeerskundige in de afgelopen 10 jaar.
  • Maximum uurtarief van 110,- exclusief btw inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.
  • Kandidaat is minimaal 50% van de werktijd op kantoor aanwezig tijdens de gehele duur van de opdracht en alle mogelijke verlengingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met adviseren over parkeren, bereikbaarheid en verkeersveiligheid binnen een gemeente.
  • Minimaal 1 jaar werkervaring als beleidsadviseur verkeersveiligheid binnen een gemeente.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met advisering van ontwikkellocaties in de afgelopen 7 jaar, benoem duidelijke voorbeelden in het CV.
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau op het gebied van Ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit.
  • Beschikbaar per 1 december 2025 voor 24 -36 uur per week.

Competenties

  • Plannen en organiseren, overzicht kunnen bewaren.
  • Samenwerken.
  • Zelfstandig.
  • Proactief signaleren en oppakken.
  • Communicatief vaardig op verschillende niveaus.
  • Resultaat- en Oplossingsgericht.
  • Flexibel.
  • Stressbestendig.
  • Jezelf snel systemen vaardig maken (zaaksysteem, ibabs).

Organisatie en team

De gemeente Hilversum luistert aandachtig naar de vraagstukken die haar burgers, bezoekers en bedrijven aan de orde stellen. We zoeken actief de dialoog op met onze inwoners en partners. We helpen hen om oplossingen te vinden. Soms door in coproductie samen te werken. En soms door de regie te voeren. Zo werken we aan een zelfredzame samenleving. Die samenleving verandert echter steeds sneller. Van ons wordt verwacht dat wij effectief en tijdig kunnen inspringen op nieuwe eisen en wensen.

Hiervoor hebben we een netwerkorganisatie gebouwd. Daarin werken ruim 600 collega’s aan wat er nodig is voor en in Hilversum. Dat zijn collega's die hun maatschappelijke betrokkenheid en ambitie kunnen omzetten naar concrete resultaten, waar de stad verder mee kan. Het zijn collega's die bereid zijn om steeds die extra stap te zetten, ook op de minder gebaande paden. Die anderen - binnen en buiten de organisatie - stimuleren en helpen om hetzelfde te doen. Collega's die flexibiliteit tonen in houding en gedrag. Die denken en handelen vanuit zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid. Collega’s die politiek sensitief zijn, inzicht hebben in de processen en hun eigen rol binnen een politiek bestuurlijke omgeving.

Onze kernwaarden: klantgericht werken, initiatief nemen, samenwerken en samenlevingsgericht werken. De rode draad is dat we ons blijven ontwikkelen. Dan zijn we nu, maar ook in de toekomst, toegerust voor de (nieuwe) taken waar we als gemeente voor staan.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 26 november om 15.00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 25 november 2025 bericht.

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste twee kandidaten worden uitgenodigd voor een vervolggesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG): De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De kosten hiervan zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

Opties verlenging: 2 x 6 maand(en)

Reiskosten: We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van de externe administratieve broker wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN.

Bring your own device: Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Waadi: Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie: Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 20 november 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 21 november 2025 gepubliceerd op onze website.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr