Logo van Gemeente Hilvarenbeek
Logo van Gemeente Hilvarenbeek

Adviseur Cultuur

Vrijthof 10, 5081 CA Hilvarenbeek, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 20

Omschrijving

Begin 2025 is het cultuurbeleid 'Cultuur met Karakter - Eigenzinnig en Vernieuwend' van gemeente Hilvarenbeek door de gemeenteraad vastgesteld. Om dit beleidsstuk concreet te vertalen naar activiteiten is een 'Uitvoeringsprogramma cultuurbeleid 2026' nodig. Dit programma moet de beleidsdoelen naar specifieke acties en initiatieven vertalen die we samen met culturele partners, instellingen en inwoners gaan uitvoeren. Daarnaast is in oktober 2025 een rapport van de Rekenkamer uitgekomen met daarin in een aantal aanbevelingen. Ook dit rapport met aanbevelingen vraagt om een implementatie- / uitvoeringsplan.

Opdracht:

De adviseur brengt externe expertise in die niet in de organisatie aanwezig is en levert de volgende resultaatgerichte producten op:

  • Implementatie / uitvoeringsplan cultuurbeleid
  • Concrete afspraken voor het bibliotheekwerk 2026-2028
  • Implementatie / uitvoeringsplan aanbevelingen Rekenkamerrapport Cultuur
  • Managementadvies met betrekking tot de inbedding van cultuurbeleid in het huidige team

Eisen

  • Kandidaat heeft een aantoonbaar HBO diploma. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat Heeft meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring in het publieke (gemeentelijk) Domein. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft meer dan 2 jaar aantoonbare ervaring als beleidsadviseur cultuur bij een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met accounthouderschap culturele instellingen. Dit moet blijken uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in de regio Hart van Brabant. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met co-creatie. Dit moet blijken uit het CV.
  • Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht.
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.

Competenties

  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden.
  • Kandidaat is resultaatgericht.
  • Analytisch

Organisatie en team

Het is hier echt!

Hilvarenbeek is een gemeente die bestaat uit zes dorpskernen waar 15.000 inwoners wonen, werken en verblijven. Onze inwoners weten zelf het beste op welke manier zij in Hilvarenbeek willen leven. Dus werken wij samen. Samen met o.a. dorpscoöperaties, ondernemers, inwoners, overheidsinstanties en vrijwilligers. Met ook met onze samenwerkingsgemeenten Oisterwijk en Goirle. De inzet en betrokkenheid van onze inwoners is groot, zij hebben hun visie gegeven op de toekomst van onze gemeente. Dit is vastgelegd in de Toekomstvisie.

De organisatie bestaat uit drie afdelingen:

  • Samenleving
  • Ruimte
  • Dienstverlening

De organisatie bestaat uit ongeveer 130 medewerkers. Zij worden aangestuurd door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, een afdelingsmanager Dienstverlening, een afdelingshoofd Ruimte en een afdelingshoofd Samenleving.

Werken bij de gemeente Hilvarenbeek

Ons kleinschalige karakter en de grote samenlevingskracht zijn onze energiebronnen voor besluitvorming en dienstverlening. We zijn een wendbare en weerbare organisatie, een gezaghebbende overheidspartij en een zelfbewuste en betrouwbare samenwerkingspartner. We zijn hierbij een innovatieve partner die meedenkt en meedoet, een professionele dienstverlener en inspirerende werkgever. We staan voor kwaliteit en leefbaarheid.

We vinden het belangrijk dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij werken we samen. Met andere gemeenten in de regio, met ondernemers en contractpartners en vooral met onze inwoners. We leveren kwaliteit in ons werk, zijn proactief en hebben korte lijnen. We weten elkaar te vinden.

Als gemeente hechten we veel waarde aan een goed contact met onze inwoners en ondernemers. Om die reden hebben we servicenormen opgesteld. We zorgen voor een goede bereikbaarheid, handelen vragen binnen gestelde termijnen af en verwerken persoonsgegevens op een goede manier. Jij helpt mee vorm te geven aan onze dienstverleningsnorm. En samen maken we die beloften waar!

We werken digitaal. Digitale vaardigheden spelen een steeds prominentere rol binnen het werk en ook binnen jouw functie. We verwachten dan ook dat jij daarover beschikt en dat jij jouw competenties en vaardigheden inzet om onze processen verder te verbeteren.

Bij de gemeente Hilvarenbeek krijg je verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen. Kom jij bij ons werken?

Gespreksinformatie

Competenties worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja, alleen na overleg als opdracht niet geheel afgerond is.

Aanvullende voorwaarden en zelfstandigheid

De adviseur is volledig vrij in de invulling van de werkzaamheden en de benodigde uren, zolang de afgesproken, concrete producten binnen de gestelde termijn worden opgeleverd. Er is geen sprake van een gezagsverhouding; de ondernemer bepaalt zelf de planning, de overlegstructuur en de middelen die nodig zijn voor de uitvoering. De rapportage aan de opdrachtgever is uitsluitend resultaatgericht en beperkt zich tot de voortgang van de afgesproken producten.

Werkdagen: Maandag t/m Vrijdag

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr