Logo van Gemeente Hellendoorn
Logo van Gemeente Hellendoorn

Projectleider Omgevingsvisie

Gemeente Hellendoorn

Willem Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

12 - 24

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 12 - 24

Omschrijving

Opdracht

De gemeente Hellendoorn zoekt een projectleider Omgevingsvisie voor fase 6 van het plan van aanpak voor het opstellen van de brede Omgevingsvisie Hellendoorn.

Fase 6 omvat het volledige traject van het koersdocument naar de definitieve Omgevingsvisie, inclusief:

  • gebiedsgerichte uitwerking;

  • opstellen en coördineren van het eerste deel van de MER;

  • afronden en borgen van een zorgvuldig doorlopen participatietraject;

  • integrale inhoudelijke samenstelling van de Omgevingsvisie;

  • advisering aan college en gemeenteraad;

  • procesregie, planning, kwaliteit en organisatie van betrokken medewerkers;

  • opleveren van bestuurlijk gereed product en publieksvriendelijke versie.

De projectleider werkt zelfstandig, binnen de kaders van het vastgestelde plan van aanpak, en opereert ten dienste van het bestuur (college en raad). Er is periodiek strategisch overleg met de gemeentesecretaris als ambtelijk opdrachtgever.

Werkzaamheden:

  • Opstellen van de definitieve omgevingsvisie Integrale doorontwikkeling van het koersdocument tot een volledige Omgevingsvisie. Verbinden van beleidsvelden, gebiedskenmerken en strategische keuzes. Bewaken van consistentie tussen tekst, kaders, kaarten en gebiedsprofielen.

  • Gebiedsgerichte uitwerking Bepalen en uitwerken van gebiedsambities en bijbehorende kaartbeelden. Afstemmen met woningbouwprogramma's, regionale agenda's en beleidsdomeinen.

  • MER (eerste Fase) Regie op de noodzakelijke onderbouwingen voor MER.

  • Participatie Afronden en documenteren van participatie. Opleveren participatielogboek, verwerken signalen en vertalen in beleidskeuzes.

  • Bestuurlijke Advisering Opstellen van informatienota's, raadsvoorstellen, presentaties en scenario's. Voorbereiden van besluitvorming (inforonde debatronde raadsvergadering). Adviseren van college en raad gedurende het traject.

  • Procesregie Bewaken van planning, voortgang, capaciteit, kwaliteit en integraliteit. Aansturen van het kernteam en coördineren van interne samenwerking. Opschonen en structureren van de digitale projectomgeving.

  • Publiekversie Regie op ontwikkeling van publieksvriendelijke producten: folder, website, film. Samenwerking met communicatie voor visuele en tekstuele toegankelijkheid.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke ontwikkeling of omgevingsbeleid;

  • Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet;

  • Aantoonbare werkervaring met participatieprocessen;

  • Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente;

  • Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2026;

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider.

Wensen en competenties

Wensen

  • Maximaal uurtarief €130, exclusief btw, inclusief reiskosten woon- werkverkeer; (25 punten)

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke ontwikkeling of omgevingsbeleid; (40 punten)

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider (35 punten).

Competenties

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Resultaatgerichtheid

  • Samenwerken en verbinden

  • Procesregie en integraal denken

  • Plannen & organiseren

  • Overtuigingskracht en communicatie

  • Analyserend vermogen

Organisatie en team

Werken voor de gemeente Hellendoorn betekent werken voor een bruisende gemeente. Dagelijks zetten we ons met elkaar in voor 36.000 inwoners die wonen in één van onze buurtschappen of kernen.  Onze gemeente ligt op een bijzonder plekje in het hart van Overijssel in het prachtige decor van het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal.

Om 36.000 inwoners van dienst te kunnen zijn is onze organisatie groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, maar klein genoeg om wendbaar te zijn. Dit merk je in je werk; als je iets wilt regelen is er vaak maar één telefoontje nodig om de juiste collega te spreken te krijgen. 

Bij binnenkomst merk je al gauw dat er een informele sfeer heerst, collega’s maken makkelijk een praatje. Met elkaar werken we aan de toekomst van Hellendoorn.

Aanwezigheid: Minimaal 2 dagen per week fysiek op locatie (Huis voor Cultuur en Bestuur, Nijverdal).

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: di, woe, vr.

Overig:

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • Bring your own device is van toepassing indien je de opdracht uitvoert als zzp'er. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer. Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, vr