Willem Alexanderstraat 7, 7442 MA Nijverdal, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
16 dec 2025De projectleider modulaire woningbouw is verantwoordelijk voor de integrale voorbereiding van meerdere modulaire woningbouwprojecten in samenwerking met de woningcorporatie. De projectleider voert regie op planvorming, ruimtelijke procedures, participatie, technische afstemming, financiële randvoorwaarden en bestuurlijke advisering en besluitvorming, met als doel een juridisch, ruimtelijk en organisatorisch volledig voorbereid woningbouwproject.
Locatiekeuze en haalbaarheid (maand 1-2)
Resultaten
Projectopdracht
Projectscope, doelstellingen, fasering, besluitvormingskalender, risico’s en randvoorwaarden, formeel afgestemd met corporatie en interne disciplines.
Volledige locatiescan voor modulaire woningbouw
Analyse van omgevingsplan, eigendom, milieucategorieën, bodemopbouw, ontsluiting, parkeeropgave en ruimtelijke inpasbaarheid.
Haalbaarheidsstudie (RO – technisch – financieel – juridisch)
Afstemming met woningcorporatie over programma (doelgroepen, woningtypologie, aantallen, differentiatie, toegankelijkheid).
Afstemmen met woningcorporatie over kostenverhaal.
Procesplanning en besluitvormingskalender
Concept planning inclusief afhankelijkheden, wettelijke termijnen en bestuurlijke momenten.
Risicoanalyse (initieel)
Eerste versie risicolog met beheersmaatregelen. O.a. nutscapaciteit, stakeholders- en participatieanalyse
Toetsingscriteria
Projectopdracht bestuurlijk akkoord.
Documenten zijn volledig, inhoudelijk correct en afgestemd met interne disciplines (juridisch, RO, financiën, verkeer, groen, duurzaamheid en woningcorporatie).
Locatiekeuze onderbouwd met toetsing aan beleidskaders (woningbouwprogramma, duurzaamheid, mobiliteit, groen, sociaal).
Planvorming en ruimtelijke uitwerking (maand 3-5)
Resultaten
Concept stedenbouwkundigplan en ruimtelijke onderbouwing
Integrale onderbouwing inclusief stedenbouwkundige opzet, verkaveling, bouwhoogtes, beeldkwaliteit, parkeren, wateropgave, hittestress en natuurimpact.
Participatie- en communicatieplan
Gericht op ruimtelijke inpassing van woningbouwprogramma, bewonersverwachtingen, stedenbouwkundige kwaliteit, verkeer en leefbaarheid en borging volgens de gemeentelijke participatieverordening.
Voorstel kostenverhaal en financiële onderbouwing
Grondexploitatie, bijdragen woningcorporatie, investeringskosten publieke inrichting, risicoreserveringen.
Toetsingscriteria
Interne disciplines (RO, juridisch, verkeer, duurzaamheid, groen, sociaal) stemmen in met conceptplan.
Woningcorporatie bevestigt dat het plan past binnen afgesproken kaders.
Participatie, bestuurlijke besluitvorming en voorbereiding ruimtelijke procedure (maand 6-8)
Resultaten
Uitvoering participatie
Participatiebijeenkomsten, verslaglegging, afweging van reacties en verwerking ervan in de ruimtelijke uitwerking.
Definitieve ruimtelijke onderbouwing / Nota van Uitgangspunten / stedenbouwkundigplan
Bestuurlijk rijp en afgestemd met woningcorporatie.
Bestuurlijke besluitvormingsdocumenten
Collegevoorstel, besluitnota, participatieverslag, financiële onderbouwing, risicoanalyse, stedenbouwkundige inpassing.
Voorbereid dossier voor BOPA / omgevingsplanwijziging / projectbesluit
Inclusief onderzoeken (geluid, natuur, bodem, water, verkeer, stikstof), verbeelding en regels.
Toetsingscriteria
Dossiers voldoen aan Omgevingswet en gemeentelijke kwaliteitsnormen.
Bestuurlijke stukken zijn inhoudelijk en communicatief afgestemd voor bespreking in college en/of raad.
Realisatievoorbereiding en overdracht (maand 9-12)
Resultaten
Coördineren van compleet uitvoeringsgereed projectdossier
Vergunningen, stedenbouwkundige kaders, ontwerpuitgangspunten, eisen aan modulaire bouwsystematiek, nutsplanning, civieltechnische randvoorwaarden en publieke inrichting.
Afstemming met woningcorporatie (en modulaire bouwer)
Logistiek plan voor aanvoer modules, stapel- en assemblagefasering, kwaliteitsborging (Wkb), brandveiligheid en installatietoets.
Definitieve (anterieure) overeenkomst
Inclusief afspraken over beheer, grondexploitatie, fasering, verantwoordelijkheden en kwaliteitsborgingsproces.
Projectbeheersing (doorlopend)
Periodieke rapportages over planning, risico’s, financiën en besluitvorming.
Overdrachtsdossier aan realisatiefase
Volledig en gestructureerd projectdossier, inclusief participatieverslagen, financiële kaders, ontwerpuitgangspunten en alle relevante procesafspraken.
Toetsingscriteria
Project is aantoonbaar gereed voor engineering en uitvoering.
Alle verplichtingen rond Wkb, veiligheid, nutsvoorzieningen en ruimtelijke kaders zijn geborgd.
Integrale coördinatie tussen met name gemeente, woningcorporatie, adviseurs, nutspartijen, ontwikkelaars en modulaire bouwers.
Periodieke voortgangsrapportage over GROTIK (Geld, Risico’s, Organisatie, Tijd, Informatie, Kwaliteit).
Tijdige bestuurlijke advisering met heldere duiding van risico’s, besluitopties en communicatieve sensitiviteit.
Dossiervorming (digitaal) conform gemeentelijke archief- en kwaliteitsnormen.
Bestuurlijke besluitvorming over ruimtelijke kaders.
Dossiers / documenten voldoen aan gemeentelijke formats en kwaliteitseisen
Financiële onderbouwing (grondexploitatie/kostenverhaal) geaccordeerd door gemeentelijke financiën.
Participatie voldoet aantoonbaar aan participatieverordening en is volledig gedocumenteerd.
Overdrachtsdossier aan realisatie volledig en binnen overeengekomen tijdlijn.
Een volledig voorbereid, bestuurlijk vastgesteld modulaire woningbouwproject, inclusief borging van planologische, procedurele, technische, juridische en financiële randvoorwaarden, zodat het project overdraagbaar is voor engineering en uitvoering van modulaire woningbouw.
Aantoonbare werkervaring met modulaire woningbouw; (40 punten)
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider ruimtelijke ontwikkeling; (40 punten)
Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een projectplan; (20 punten)
Klantgericht
Delegeren
Luisteren
Doorzettingsvermogen
Tactisch gedrag
Motiveren
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Overtuigen
Assertiviteit
Besluitvaardigheid
Gemeente Hellendoorn
Werken voor de gemeente Hellendoorn betekent werken voor een bruisende gemeente. Dagelijks zetten we ons met elkaar in voor 36.000 inwoners die wonen in één van onze buurtschappen of kernen. Onze gemeente ligt op een bijzonder plekje in het hart van Overijssel in het prachtige decor van het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal.
Om 36.000 inwoners van dienst te kunnen zijn is onze organisatie groot genoeg om alle disciplines in huis te hebben, maar klein genoeg om wendbaar te zijn. Dit merk je in je werk; als je iets wilt regelen is er vaak maar één telefoontje nodig om de juiste collega te spreken te krijgen.
Bij binnenkomst merk je al gauw dat er een informele sfeer heerst, collega’s maken makkelijk een praatje. Met elkaar werken we aan de toekomst van Hellendoorn.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 23 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 december 2025 bericht.
Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overig algemeen:
Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.