Crackstraat 2, 8441 ES Heerenveen, Nederland
Begindatum:
1 apr 2025Einddatum:
31 dec 2025Uren per week:
20-36Publicatiedatum:
12 mrt 2025Omschrijving van de opdracht
Aan de slag met interessante juridisch planologische opgaven in de meest dynamische gemeente van Friesland? Dan is deze vacature iets voor jou! Onze collega’s van team Omgevingsrecht zijn namelijk op zoek naar een collega die hen tot het einde van dit jaar komt versterken, met een optie tot verlenging.
Als juridisch beleidsadviseur Omgevingsrecht werk je aan het ‘regelen’ van vooral grotere juridisch planologische zaken, zoals het werken aan het Omgevingsplan en het faciliteren van ontwikkelingen in de vorm van BOPA’s en TAM-IMRO plannen (en indien mogelijk STOP-TPOD plannen) en het doorlopen van de procedure voor deze plannen.
Verantwoordelijkheden
Het voorbereiden en opstellen van beleidsnota’s op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en de fysieke leefomgeving dan wel meehelpen daarbij.
Maken van adviezen aan burgemeester en wethouders en maak je de benodigde voorstellen aan de gemeenteraad.
Vertegenwoordiging van de gemeente in juridisch planologische zaken bij de Raad van State, rechtbank, andere overheden en externe partijen.
Adviseren bij (interne en externe) vragen die te maken hebben met juridisch planologisch beleid, o.a. bij (bouw)plannen die niet passen in het Omgevingsplan
Coördineren en beoordelen van (complexe vergunningsaanvragen en het voorbereiden van de besluitvorming hiervoor.
De beoordeling of er al dan niet kan worden meegewerkt aan een initiatief, het adviseren en de afstemming af over diverse juridische vraagstukken op het terrein van het omgevingsrecht.
De behandeling van zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften en verzoeken om voorlopige voorziening.
Het fungeren als vraagbaak en sparringspartner voor de beleidsmedewerkers
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor 20-36 uur per week.De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Eisen
U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie
Minimale afgeronde HBO of WO opleiding
Ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving als in een gemeente
Ervaring met het werken met software voor het opstellen en publiceren van plannen
Het maximale uurtarief is € 130,00.
Gunningscriteria / wensen
Afgeronde juridische opleiding
10 %
Kennis van relevante wetgeving
30 %
Je bent goed op de hoogte van de inhoud van de Omgevingswet, de trends in het vakgebied ruimtelijke ordening en in de jurisprudentie
40 %
Je hebt ervaring met het voorbereiden en (laten) opstellen van beleidsstukken op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling
20 %
Aanvullende informatie
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. WerkenInFriesland behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.