Bestuursadviseur

Crackstraat 2, 8441 ES Heerenveen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 95,00 20 Friesland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

19 nov 2024

Omschrijving van de opdracht
Wij zijn op zoek naar een bestuursadviseur die tijdelijk het college van B&W gaat adviseren en ondersteunen. Als bestuursadviseur ben je de schakel tussen bestuur, directie en organisatie. Je bent sparringpartner voor de bestuurders en je biedt (strategische) ondersteuning op maat door het begeleiden van overleggen, en advisering over beleids- en besluitvormingsprocessen binnen de portefeuille. Daarnaast ben je extern gericht en draag je bij aan de opbouw van het netwerk van de bestuurders en de zichtbaarheid van de gemeente. 

Als bestuursadviseur kom je te werken binnen Team Communicatie & Bestuurszaken. Dit team bestaat uit het bestuurssecretariaat, Communicatie en de bestuursadviseurs. Er zijn vijf bestuursadviseurs werkzaam binnen dit team waarvan één bestuursadviseurs ook kabinetsadviseur is. Je vervangt één van de bestuursadviseurs die tijdelijk afwezig is. De bestuursadviseurs hebben hun taken onderling verdeeld. Je bent primair aanspreekpunt voor één bestuurder, maar gezamenlijk ondersteunen jullie het voltallige college. Jij zult tijdens deze opdracht vooral adviseren in de portefeuilles Ruimtelijk Ontwikkeling, Afval, Beheer openbare ruimte, Vergunningen en Toezicht, Handhaving, Dienstverlening, ICT, organisatieontwikkeling en Regionale Samenwerking.

Verantwoordelijkheden

  • Fungeren als sparringpartner, klankbord en vertrouwenspersoon voor het college. Hiermee zorg jij als adviseur voor versterking van de bestuurskracht;

  • Gevraagd en ongevraagd (strategisch) advies geven: tijdig signaleren en interpreteren van in- en externe ontwikkelingen voor het college, directieleden en afdelingshoofden;

  • Gevraagd en ongevraagd advies geven aan ambtelijke collega’s over voorstellen die worden geagendeerd voor het college, en waar nodig meedenken en adviseren over het voortraject en toetsen van voorstellen, memo’s en (de ontwikkeling van) nieuw beleid;

  • Voorbereiden en indien nodig aanwezig zijn bij commissie- en raadsvergaderingen ter ondersteuning van de wethouder;

  • Aftasten van gevoeligheden in de verschillende vergaderingen en hierop acteren richting de bestuurder;

  • Adviseren over de externe oriëntatie van het college en de gemeente. In voorkomende gevallen het begeleiden van bestuurders bij representatieve activiteiten;

  • Je bent de spiegel voor de bestuurders op effecten van het beleid en hun optreden in de samenleving. 

Wat zoeken we?
Je bent een representatieve en stevige persoonlijkheid met relativeringsvermogen. Je gebruikt je creativiteit in het werk. Je bent politiek-bestuurlijk zeer sensitief. Je ziet verbanden tussen portefeuilles, doorziet en overziet een coalitiebelang en tegelijkertijd de specifieke rol/taak van een bestuurder. Je schakelt net zo makkelijk met een bestuurder als met de ambtelijke organisatie, en functioneert daarbij soms als scharnier, soms als zeef, soms als doorgeefluik, soms als drempel, soms als luis in de pels, soms als aanjager, soms als een mix van rollen, maar altijd positief-kritisch en gericht op het goed functioneren van de wethouder, zowel in zijn relatie naar de gemeenteraad als naar de ambtelijke organisatie. Je hebt uitstekende communicatieve en adviesvaardigheden en hebt het vermogen om mensen te overtuigen. Ook kun je omgaan met tegengestelde belangen, ben je resultaatgericht, stressbestendig en werk je gestructureerd.

Gelet op de aard van de functie verwachten we van jou dat je regelmatig aanwezig bent bij raads-/commissievergaderingen of andere afspraken buiten kantoortijden. Flexibiliteit in je werktijden en bereikbaarheid binnen en buiten kantoortijden is dan ook een must.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025 voor 20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De gesprekken staan gepland op 10 december.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau

  • Minimaal 5 jaar recente werkervaring bij de overheid in de rol van strategisch adviseur, bestuursadviseur of communicatieadviseur

  • In het bezit van een rijbewijs en een auto

Wensen

  • Recente werkervaring bij een gemeente (100%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.