Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hardenberg
Logo van Gemeente Hardenberg

IAM Specialist

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

12 - 20

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 12 - 20
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De IAM-specialist is verantwoordelijk voor het inrichten, verbeteren en beheren van Identity & Access Management binnen de organisatie. Het doel is om ervoor te zorgen dat medewerkers, leveranciers en systemen alleen toegang hebben tot de juiste middelen – niet meer en niet minder – op basis van hun rol en verantwoordelijkheden.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Inventarisatie & analyse: in kaart brengen van bestaande autorisaties, gebruikersrollen en toegangssystemen.
  • Ontwerp & implementatie: ontwikkelen van een IAM-architectuur en processen voor provisioning, de-provisioning en role-based access control (RBAC).
  • Beveiliging & compliance: zorgen dat de inrichting voldoet aan beveiligingsnormen (bijv. ISO27001, NEN7510, AVG).
  • Automatisering: implementeren of verbeteren van tooling voor identity lifecycle management (bijv. Azure AD, Okta, One Identity, SailPoint).
  • Samenwerking: afstemmen met IT, security, HR en business-owners om toegangsrechten consistent te beheren.
  • Documentatie & overdracht: opstellen van procedures, handleidingen en rapportages over autorisaties en wijzigingen.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare werkervaring IAM-concepten zoals RBAC, Least privilege, SSO en MFA;
  • Aantoonbare kennis en werkervaring met identity-platformen zoals Microsoft Entra ID, Azure AD, Okta en/of SailPoint;
  • Aantoonbare werkervaring en inhoudelijke kennis met compliance- en audit vereisten. Benoem dit concreet onderbouwd in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met integrale samenwerking tussen IT, Security en HR;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen een middel grote gemeente 50.000+.

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar binnen een middel grote gemeente 50.000+ (20 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met IAM- Concepten zoals RBAC, Least privilege, SSO en MFA (40 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met identity-platformen zoals Microsoft Entra ID, Azure AD, Okta en/of SailPoint (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van procedures, handleidingen en rapportages over autorisaties en wijzigingen (10 punten).

Wensen en competenties

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Communicatief sterk;
  • Nauwkeurig en gestructureerd;
  • Proactief en resultaatgericht;
  • Integer en vertrouwelijk.

Organisatie en team

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht en van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners. We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt. Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega's. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de De Kracht van Gewoon Doen en pakken dingen praktisch aan.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces

  1. Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
    Flextender beoordeelt de cv's op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2. De kandidaten die niet voldoen, worden niet verder beoordeeld.
  2. Stap 2: Selectie 10 cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
    Flextender beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria. De 10 kandidaten die het beste scoren, worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever.
  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cv's van de door Flextender geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd.
  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever getoetst in hoeverre de kandidaten voldoen aan het profiel, met name op de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet het geval is, wordt stap drie herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender

Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op werkdagen in overleg.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: SROI-bijlage DAS v2.pdf.
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr