Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hardenberg
Logo van Gemeente Hardenberg

Consulent Inburgering

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 dec 2025
Opdracht tarief 75Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als consulent inburgering begeleid je mensen die in Nederland een verblijfsvergunning hebben gekregen en starten met inburgeren. Je helpt hen hun weg te vinden in de samenleving en begeleidt hen naar werk. Dit doe je volgens de Wet Inburgering 2021 en de Participatiewet.

Taken:

  • Begeleiding: Je ondersteunt statushouders tijdens hun inburgeringstraject, zodat zij succesvol kunnen integreren en werk vinden.
  • Intake- en voortgangsgesprekken: Je voert gesprekken om de situatie en mogelijkheden van inburgeraars in kaart te brengen.
  • Plan Inburgering en Participatie: Je stelt een op maat gemaakt plan op, waarin afspraken over begeleiding, scholing, zorg, taallessen en vrijwilligerswerk zijn vastgelegd.
  • Administratie: Je registreert nauwkeurig gegevens en voert administratieve taken uit in verschillende systemen.
  • Samenwerking: Je werkt samen met collega’s en partners om het inburgeringsproces zo soepel mogelijk te laten verlopen.
  • Bemiddeling: Je stuurt inburgeraars door naar onze accountmanagers voor bemiddeling naar werk.
  • Kwaliteitsverbetering: Je denkt actief mee over de kwaliteit en doorontwikkeling van processen en doet voorstellen voor verbeteringen.

Eisen

  • • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Social Work, SJD of MWD
  • • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Consulent inburgering of Consulent leefgeld bij een gemeente
  • • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Consulent met Leefgelden voor Oekrainers
  • • Een maximum uurtarief van € 75,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten

Wensen en competenties

Wensen

  • • Aantoonbare werkervaring Participatiewet, de Wet Inburgering en de regeling opvang ontheemden Oekraïne (ROOO) (30 punten);
  • • Aantoonbare werkervaring met externe partners zoals het COA (20 punten)
  • • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met Persoonlijke Plannen Inburgering en Participatie (PIP) (30 punten)
  • • Aantoonbare werkervaring met Suite Sociaal Domein (SSD) (20 punten)

Competenties

  • • Communicatieve vaardigheden
  • • Plannen en organiseren
  • • Samenwerken
  • • Stressbestendig
  • • Proactief

Organisatie en team

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.
We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.
Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 24 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 23 december 2025 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur