Adviseur duurzaamheid

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 11 dagen
95 24 Overijssel

Begindatum:

31 aug 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

20 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee
De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht én van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.

We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega’s. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de “De Kracht van Gewoon Doen” en pakken dingen praktisch aan.

Omschrijving van de opdracht
Hardenberg is al jaren aan de slag met het verduurzamen van de gemeente. Een omvangrijke opgave die voortvarend is en wordt opgepakt. De energietransitie pakken we op vanuit het in maart 2025 vastgestelde Programma Energie. De aanpak van netcongestie is een belangrijk onderdeel in dit programma. Ben jij de coördinator voor ons netcongestiemanagement?

Je zorgt voor een goede coördinatie in de aanpak en het vinden van oplossingen voor de netcongestie in onze gemeente. Dit doe je in samenwerking met andere  afdelingen binnen de gemeente. Het netcongestiemanagement voer je uit in samenhang met, en in dienst van de inhoudelijke transitiepaden uit ons Programma Energie: gebouwde omgeving, toekomstbestendige bedrijventerreinen, duurzame mobiliteit en eigen gebouwen en activiteiten. Daarbij is het tegelijkertijd zaak de energietransitie betaalbaar te houden en mensen comfortabel te laten wonen. Je onderhoudt als coördinator netcongestiemanagement de contacten met Enexis en draagt daarbij zorg voor een gecoördineerde en samenhangende inbreng van de gemeentelijke belangen. Daarnaast draag je zorg voor de monitoring over de energietransitie vanuit data-gedreven werken.

Dit doe je door:

  • Onderhouden contacten met netwerkbedrijf Enexis en andere relevante partners zoals de provincie en Vechtdal Wonen;

  • Zorgen voor een gecoördineerde inbreng van de gemeentelijke belangen bij Enexis;

  • Zorgen voor een gecoördineerde gemeentelijke uitvoering van maatregelen in het energienetwerk gericht op het verminderen en oplossen van netcongestie, zoals het toekomstbestendig maken van laagspanningsnetten in onze gemeenten en de versterking van HS/MS-stations;

  • Coördineren van afstemming met de betrokken gemeentelijke organisatieonderdelen;

  • Inrichten van een heldere communicatie naar inwoners, bedrijven en belanghebbenden gericht op acceptatie van maatregelen en ingrepen gericht op netcongestiemanagement;

  • Coördineren van afstemming met de betrokken gemeentelijke organisatieonderdelen;

  • Heldere en tijdige advisering aan wethouders en het College, en een goede informatievoorziening richting de Raad;

  • Opstellen van een jaarlijkse monitor voor het Programma Energie op basis van data-gedreven werken.

 Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau op het gebied van infrastructuur- en milieuplanning;

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van energietransitie en duurzame ontwikkeling bij een overheidsinstanties;

  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van netverzwaring en netcongestie binnen een overheidsinstantie;

  5. Aantoonbare werkervaring als coördinator in de aanpak van netcongestie bij gemeenten en afstemming met (regionale) netbeheerders;

  6. Uurtarief maximaal € 95,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten

  1. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het coördineren van maatregelen gericht op het aanpakken van netcongestie bij gemeenten (25 punten)

  2. Aantoonbare werkervaring met het afstemmen en coördineren van de wijkgerichte aanpak van netwerkbedrijven (bij voorkeur Enexis) in laag- en middenspanningsnetten binnen een gemeente (25 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met het adviseren van verschillende stakeholders in de aanpak netcongestie (10 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met het communiceren van verschillende belanghebbenden (bijvoorbeeld bewoners, bedrijven, overheid) (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (10 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met data-gedreven werken bij een gemeente (10 punten);

  6. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een Energiemonitor en werken met PowerBI (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten);

  7. Aantoonbare afgeronde opleiding op wo niveau richting technische planologie (5 punten).   

Competenties

  • Communicatief vaardig

  • Analytisch en oplossingsgericht

  • Samenwerken

  • Creatief

  • Pro actief

  • Bestuurlijk sensitief

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma - vrij

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 3 juli 2025, 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).\

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Hardenberg mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Hardenberg. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur