Uitvoeren van levensvatbaarheidsonderzoeken in het kader van de BBZ

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 30 - 35 uur per onderzoek Gelderland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

30 - 35

Publicatiedatum:

4 jul 2025

Omschrijving

We zijn op zoek naar een kandidaat die levensvatbaarheidsonderzoeken uit kan voeren.
Het onderzoek bevat in ieder geval de volgende onderdelen:

  • Gemotiveerde beoordeling van de ondernemerscapaciteiten (Ondernemer)

  • Commerciele analyse van het (beoogde) bedrijf (Bedrijfsformule)

  • Beschrijving branche en de lokale situatie (Marktsituatie)

  • Totale financien, aflossingscapaciteit en - verplichtingen, historische exploitatie en begroting (bedrijfseconomische analyse)

  • Ssamenvattend eindoordeel met conclusie, inclusies advies aan de gemeente en aan de ondernemen (conclusie en advies)

Tijdens het onderzoek bezoek je de ondernemer op locatie en voer je een uitgebreid gesprek om aanvullende informatie te verkrijgen. We gaan uit van 20 - 25 onderzoeken per jaar.

Wanneer tijdens een onderzoek blijkt dat er aanvullende hulpvragen zijn, wordt er gehandeld volgens het integrale werkproces van de gemeente Ede. Er wordt nauw samengewerkt met collega’s binnen het sociaal domein en andere ketenpartners, zoals het schuldsaneringsbureau Menzing en Partners en de begeleidingsorganisatie Over Rood. Kennis van de sociale kaart van Ede is daarom een vereiste en dient op het CV aantoonbaar te zijn door ervaring met regionale samenwerkingsverbanden, bijvoorbeeld het RMT Foodvalley (zie gunningscriteria). Na afronding van het onderzoek vindt afstemming plaats met de Bbz-consulenten, die worden geïnformeerd over de situatie van de ondernemer. Daarnaast wordt het advies besproken met de ondernemer, waarbij hij of zij wordt geadviseerd over mogelijke vervolgstappen. Indien nodig kunnen de Bbz-consulenten op casusniveau worden ondersteund bij de verdere afhandeling van de Bbz-aanvraag. Kennis van het systeem Suite Sociaal Domein Productie is daarom eveneens een vereiste (zie gunningscriteria).

Eisen

  • Minimaal 8 jaar ervaring met het uitvoeren van levensvatbaarheidsonderzoeken in relatie tot de Bbz 2004 (op CV aantoonbaar);

  • Minimaal 8 jaar ervaring met het adviseren van ondernemers (op CV aantoonbaar);

  • Minimaal 3 jaar ervaring binnen een gemeente met kennis van Suite Sociaal Domein Productie (op CV aantoonbaar);

  • Minimaal 1 jaar ervaring met regionale gemeentelijke samenwerkingsverbanden binnen de gemeente Ede, zoals het RMT Foodvalley (op CV aantoonbaar);

  • Een maximum tarief van 2.800,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief Fee).

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van de lokale markt in Ede en omgeving.

  • Ervaring met regionale samenwerkingsverbanden, bijvoorbeeld het RMT Foodvalley

  • Kennis van het systeem Suite Sociaal Domein Productie

  • CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Competenties

  • Communicatief sterk in gesprek en op schrift: stevige persoonlijkheid met zakelijk inslag.

  • Proactief, initiatiefrijk en verantwoordelijk;

  • Resultaatgericht, flexibel en klantgericht kunnen werken;

  • Efficiënt werken met een korte doorlooptijd en stressbestendig;

  • Financiële rekenvaardigheid;

Organisatie en team

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zon 1000 collega's op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie heeft een tarief per onderzoek € 2.800 euro per onderzoek excl. BTW. 

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: : Ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur