Sociaal Raadsman/-vrouw

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 14 dagen
Geen maximum 24-36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

25 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De sociaal raadsman/-vrouw biedt sociaal-juridische informatie, advies en ondersteuning aan (kwetsbare) individuele inwoners. Hiermee helpt hij/zij clienten inzicht te krijgen in hun rechten en plichten en bevordert hij/zij hun zelfredzaamheid binnen vaak complexe regelgeving en procedures. De sociaal raadsman/-vrouw werkt binnen het sociaal domein en biedt laagdrempelige ondersteuning bij diverse sociaal-juridische vragen en problemen, waaronder:

  • Sociale voorzieningen en sociale zekerheid;

  • Belastingen en kwijtschelding;

  • Arbeidsrecht;

  • Huisvesting;

  • Onderwijs;

  • Vreemdelingenrecht.

In Ede werken we sinds april met sociaal raadslieden. De sociaal raadsman/-vrouw biedt versterking gedurende de pilotperiode (tot januari 2026) aan de huidige sociaal raadsvrouw. We zijn daarom op zoek naar een ervaren collega met brede kennis van sociaaljuridische vraagstukken die bijdraagt aan het positioneren van het sociaal raadsliedenwerk in Ede en meedenkt over de inbedding na de pilotperiode. De sociaal raadslieden zijn gepositioneerd bij de gemeente, maar hebben een onafhankelijke positie en werken zoveel mogelijk samen met reeds bestaande partijen. Zij bieden ondersteuning daar waar de kennis en ondersteuning van vrijwillige organisaties in de sociale basis ophoudt, of formele organisaties niet de volledig sociaaljuridisch context in beeld kunnen krijgen.

Vijf kernrollen van de Sociaal Raadsman/-vrouw

  • Pionier: zorgt voor een goede positionering van het sociaal raadsliedenwerk in Ede. Doet voorstellen voor het vervolg van de inzet van sociaal raadslieden.

  • Vraagverkenner: Brengt de hulpvraag in kaart, voert rechtsberekeningen uit en analyseert de situatie en behoeften van de client.

  • Dienstverlener: Levert gerichte ondersteuning, advies en praktische hulp. Verwijst waar nodig door en versterkt de zelfredzaamheid van clienten.

  • Optimalisator: Signaleert knelpunten in wet- en regelgeving of in de dienstverlening, doet verbetervoorstellen en draagt bij aan een efficientere hulpverlening.

  • Kennisdeler: Deelt kennis en fungeert als sparringpartner voor de sociaal raadsvrouw, het Juridisch Loket en andere partijen in Ede.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor rechten of Sociaal Juridische Dienstverlening;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar binnen het sociaal juridische werkterrein van een gemeente;
  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving opgedaan door een verdiepende cursus/opleiding aanvullende op de hbo opleiding;
  • Bereid om minimaal 20 uur in de week op locatie in Ede te werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als sociaal raadsman/-vrouw of sociaal juridisch adviseur
  • Een door de kandidaat zelf geschreven motivatie gericht op de 5 benoemde kernrollen, motivatie dient door de kandidaat zelf geschreven te worden
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025 voor 24 tot 36 uur per week gedurende gehele opdracht inclusief mogelijk verlengingen

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Probleemoplossend vermogen;
  • Kennis van sociaaljuridische wetgeving;
  • Empathie;
  • Analytisch vermogen;
  • Oordeelsvorming;
  • Samenwerken;
  • Integriteit;
  • Netwerken.

Organisatie en team

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreeren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zon 1000 collegas op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland in week 34 tussen maandag 18 augustus 2025 en vrijdag 22 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 14 augustus 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal max. €100. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur