Logo van Gemeente Ede
Logo van Gemeente Ede

Secretaris Secretariaat Van De Bezwaarschriftencommissie - Flexibele Inzet Op Afroep

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

Minimaal 300 uur en maximaal 350 uur op jaarbasis

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren Minimaal 300 uur en maximaal 350 uur op jaarbasis
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De werkvoorraad binnen het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie in Ede is fluctuerend en om de piekmomenten op te vangen is de gemeente Ede op zoek naar een partij die in staat is op afroep een ervaren secretaris in te zetten voor het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie. Opdrachtgever geeft zo snel mogelijk aan (uiterlijk 3 weken van tevoren) wanneer inzet moet plaatsvinden. Inzet wordt gevraagd op het moment dat daar gedurende het jaar bij opdrachtgever behoefte aan is. Het is daarom mogelijk dat in sommige perioden geen afroep plaats vindt of juist vaker achtereen.

Per bezwarenzitting worden 3 tot 4 bezwaarschriften c.q. besluiten behandeld. Het vervullen van de rol van secretaris van de bezwarencommissie Ede voor kamer 1 van de bezwarencommissie van de gemeente Ede. Kamer 1 richt zich op alle voorkomende bezwaarschriften op grond van de Awb. Niet tot de opdracht behoren bezwaarschriften op het terrein van Sociale Zaken (kamer 2) of Belastingzaken.

Werkzaamheden:

  • Behandelen van bezwaren

  • Toetsing aan wetgeving en jurisprudentie, toetsing aan gemeentelijk beleid, deelname aan de raadkamer en opstellen van een advies over het bezwaar.

  • Opstellen juridisch inhoudelijke conceptadviezen vanuit de rol van secretaris voor de bezwaarschriftencommissie en verwerken van de feedback van commissieleden, alsmede het voeren van de communicatie hierover (via e-mail en NextCloud).

  • Opstellen van beslissingen op bezwaar (alleen bij ongegronde bezwaren t.a.v. besluiten van de Omgevingsdienst. Eventuele aanvullende motivering wordt door de Omgevingsdienst geschreven.)

  • Een medewerker van het secretariaat verzorgt de uitnodigingen voor de hoorzittingen en ondersteunt bij het verzamelen van het bezwaren-/procesdossier.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De voor te stellen kandidaat beschikt over een afgeronde Rechten opleiding op minimaal HBO- niveau;
  • De voor te stellen kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als secretaris voor een onafhankelijke bezwarencommissie op het gebied van het publiekrecht.

Wensen en competenties

Wensen

  • De voor te stellen kandidaat beschikt over een afgeronde Rechten opleiding op minimaal HBO- niveau (weging 30 punten).
  • De voor te stellen kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als secretaris voor een onafhankelijke bezwarencommissie op het gebied van het publiekrecht met aantoonbare kennis van de Awb, Omgevingswet, APV en Woo (weging 20 punten).
  • Opdrachtnemer garandeert de inzet van een secretaris die voldoet aan bovengenoemde opleidingseis, kennis en ervaring (weging 20 punten).
  • De in te zetten secretaris blijft beperkt tot drie verschillende personen zodat bekendheid met de commissie, het secretariaat en de bezwaarschriften en werkprocessen ontstaat (weging 15 punten).
  • De voor te stellen kandidaat is beschikbaar op locatie in Ede voor bezwarenzittingen die worden gehouden op dinsdagavond tussen 18.30 uur - 21.30 uur en op vrijdagochtend tussen 8.30 uur -12.30 uur en beschikt over middelen om te werken via NextCloud (online platform voor real time content-samewerking) (weging 15 punten).

Competenties

  • Kwaliteitsgericht: het vermogen om te zorgen voor een kwalitatief goede behandeling van de bezwaarschriften en klachtenafhandeling waarbij je de gemeente Ede correct vertegenwoordigt in relatie tot inwoners en bedrijven;
  • Analytisch sterk: het vermogen om zorgvuldig te werken en goed te analyseren vanuit een gedegen kennis van het bestuursrecht waarbij je je juridische kennis toepast bij een bezwaar en verbanden kunt leggen;
  • Communicatief sterk: zowel mondeling als schriftelijk, het vermogen om goed te kunnen luisteren en je eigen boodschap helder kunt verwoorden en je je communicatie aanpast op je doelgroep. Daarnaast weet je je schriftelijk goed uit te drukken.

Organisatie en team

Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe

Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

Planning

De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 15 december 2025, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 11 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Gesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

2 x 6 maand(en)

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Ede merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd voor gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor de toegang verlening tot alle systemen bij de Gemeente Ede is het verstrekken van een geboortedatum noodzakelijk. Deze zal worden opgevraagd bij de telefonische voorlopige gunning, en zal door de externe partij uitsluitend worden verwerkt voor dit doel en wordt niet opgeslagen voor andere doeleinden.

  • Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd vóór gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr