Logo van gemeente De Fryske Marren
Logo van gemeente De Fryske Marren

Teammanager BCA

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

2 dec 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren interim teammanager voor team Bestuur, Concern en Advies (BCA), bestaande uit de clusters Juridische Zaken (JZ), Verzekeringen, Inkoop, Communicatie en Openbare Orde & Veiligheid (OOV). Het team bestaat uit 25-30 medewerkers inclusief inhuurkrachten. Wij zoeken een leidinggevende die rust, structuur en continuïteit brengt en "op de winkel past" gedurende een periode van tijdelijk leiderschap.

De interim teammanager zorgt voor stabiele aansturing van het team en borgt de kwaliteit van de dienstverlening. De coördinatoren van de clusters blijven in hun rol; de opdracht richt zich primair op het creëren van overzicht, houvast en richting, zonder taken van coördinatoren over te nemen.

Speciale aandacht binnen de opdracht:

  • Juridische Zaken (JZ): Het cluster is in ontwikkeling en heeft behoefte aan meer structuur. De interim teammanager ondersteunt het cluster bij het ordenen van werkzaamheden, het aanbrengen van prioriteiten, en het verstevigen van de positionering van JZ binnen de organisatie.

  • Openbare Orde & Veiligheid (OOV): De interim teammanager ondersteunt het cluster in het proces rondom het opstellen van het Integraal Veiligheidsplan (IVP), bewaakt voortgang en zorgt voor afstemming met betrokken teams, bestuur en ketenpartners.

  • De clusters functioneren zelfstandig; de interim manager borgt samenhang en samenwerking, bewaakt capaciteit en prioritering, en zorgt dat afspraken met directie worden nagekomen.

Verantwoordelijkheden

  • Je geeft leiding aan team BCA. Dit houdt bijvoorbeeld in dat je strategisch concernbeleid vertaalt naar beleidsontwikkeling, voorbereiding en uitvoering binnen jouw team.

  • Belangrijk onderdeel van je werk is dat je zorgt voor de (door)ontwikkeling en innovatie van jouw team.

  • Je zorgt voor de prioritering, bewaakt de uitvoering en coördinatie van de werkzaamheden van het team en adviseert hierover. Dit doe je in samenhang met andere teams en in afstemming met de senioren/coördinatoren van de clusters.

  • Je zorgt voor de inzet van medewerkers en financiële middelen bij de realisatie van de producten en diensten van jouw team, binnen de gestelde kaders vanuit de directie. Je bewaakt de planning en control van de bedrijfsprocessen.

  • Je rapporteert aan de directeur bedrijfsvoering.

Resultaten

Aan het einde van de opdracht is:

  • De dagelijkse aansturing van het team stabiel en geborgd.

  • Binnen JZ een duidelijke structuur aangebracht in processen, werklastverdeling en prioritering; de positionering van JZ binnen de organisatie is concreet versterkt.

  • Binnen OOV de benodigde ondersteuning geleverd voor het tot stand komen van het Integraal Veiligheidsplan; voortgang is zichtbaar en bestuurlijke afstemming is goed georganiseerd.

  • De coördinatoren functioneren zichtbaar in hun rol en de samenwerking tussen de clusters is versterkt.

  • De medewerkers ervaren duidelijke richting, aanspreekpunten en werkafspraken.

  • De planning-en-control-cyclus binnen BCA is op orde en voorspelbaar verlopen.

  • De directie heeft tijdige, complete en bruikbare informatie ontvangen over relevante ontwikkelingen, risico's en capaciteitsvraagstukken.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • De kandidaat beschikt over een afgerond HBO-diploma (aantoonbaar door diploma-upload).
  • Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring binnen een gemeentelijke organisatie: Aantoonbare recente ervaring (max. 10 jaar oud) als leidinggevende in een gemeente, minimaal 5 jaar.
  • Ervaring met aansturing van multidisciplinaire teams: De kandidaat heeft aantoonbaar teams geleid bestaande uit meerdere specialistische clusters (minimaal 2).
  • Ervaring met het aanbrengen van structuur en prioritering in teams/afdelingen: Vereist i.v.m. de opdracht voor Juridische Zaken en OOV.
  • Ervaring met planning & control binnen een gemeentelijke context: Inclusief ervaring met sturen op capaciteit, werkvoorraad en (bestuurlijke) deadlines.
  • Beschikbaar per 1 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week: Kandidaten met latere beschikbaarheid vallen af.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring als leidinggevende binnen gemeenteland (strategisch en tactisch) - Gewicht: 35 %
    Beoordeling op basis van:

    • Aantal jaren leidinggevende ervaring (minimaal 10 jaar = hoogste score).

    • Ervaring op meerdere niveaus: teammanager, afdelingsmanager, directieniveau.

    • Ervaring met bedrijfsvoering / stafafdelingen zoals JZ, OOV, communicatie of bedrijfsvoeringsteams.

    • Ervaring in crisissituaties of complexe bestuurlijke context.

  • Ervaring met structureren en positioneren van (juridische) clusters - Gewicht: 25 %
    Beoordeling op basis van:

    • Ervaring met organisatieontwikkeling, herinrichting en rolscherpte.

    • Aantoonbare resultaten bij het ordenen en structureren van werkwijzen/werkprocessen.

    • Verbetering van positionering van staf- of juridische onderdelen binnen de organisatie.

    • Ervaring als sparringpartner voor juridische teams en leidinggevenden.

  • Ervaring binnen het veiligheidsdomein (OOV) en bestuurlijke advisering - Gewicht: 20 %
    Beoordeling op basis van:

    • Betrokkenheid bij veiligheidsdirecties, bevolkingszorg, crisisteams of samenwerking met veiligheidsregio’s.

    • Ervaring met advisering aan burgemeesters en bestuur.

    • Rol in regionale veiligheidssamenwerking.

    • Bijdrage aan plannen/programma’s binnen veiligheid of crisisbeheersing.

  • Leiderschapsstijl en geschiktheid om “op de winkel te passen” - Gewicht: 15 %
    Beoordeling op:

    • Coachend vermogen en situationeel leiderschap.

    • Rust, stabiliteit en richting kunnen brengen in teams.

    • Vermogen om coördinatoren in hun rol te laten en te versterken.

    • Bestuurlijke sensitiviteit en reflecterend vermogen.

    • Ervaring met tijdelijke aansturing en overbruggingstrajecten.

  • Kwaliteit van het plan van aanpak - Gewicht: 5 %
    Beoordeling op:

    • Inhoudelijke aansluiting op de opdracht (JZ, OOV, coördinatoren, structuur).

    • Realistische strategie voor de eerste 100 dagen.

    • Heldere aanpak voor het ondersteunen van het IVP-proces.

    • Borging van rust, overzicht en samenwerking binnen BCA.

    • Helderheid in rolopvatting (wat doet de interim wel / niet).

Competenties

  • Aansturen van een team (situationeel leidinggeven, coachend)

  • Plannen en organiseren

  • Daadkrachtig

  • Samenwerken

  • Organisatiesensitief

  • Do kinst de Fryske taal ferstean of wolst dit leare (je kunt het Fries verstaan of je wilt dit leren).

Organisatie en team

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren interim teammanager voor team Bestuur, Concern en Advies (BCA), bestaande uit de clusters Juridische Zaken (JZ), Verzekeringen, Inkoop, Communicatie en Openbare Orde & Veiligheid (OOV). Het team bestaat uit 25-30 medewerkers inclusief inhuurkrachten.

Gespreksinformatie

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging

De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd voor maximaal 1 x 6 maand.

Aanvullende informatie

Vragen betreffende deze aanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van de externe partij worden voorgelegd. Alle Leveranciers worden vervolgens door middel van de nota van inlichtingen, 1 a 2 dagen na sluiting van de vragenperiode, in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op deze vragen.

CV

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr