Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Interim teammanager informatie

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit over 14 dagen
140 36 Friesland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

31 jan 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

27 jun 2025

Omschrijving

De gemeente De Fryske Marren is op zoek naar een leider voor de rol van Interim manager informatie, die een strategie voor ons opstelt zodat wij toekomstige keuzes kunnen maken en deze ook kunnen uitvoeren. Daarnaast maakt het organiseren van een eigentijds en toekomstgericht team Informatie onderdeel uit van de opdracht.

We vragen een strategisch (interim) manager die vanuit een visie op een eigentijdse en toekomstgerichte wijze de bedrijfsonderdelen integraal en effectief kan organiseren en de ervaring meebrengt hoe de interactie met het primaire proces verder te professionaliseren. Je kunt je visie inspirerend overbrengen, een heldere vertaalslag maken naar wat dit in de praktijk voor de managers en medewerkers van team Informatie betekent. Daartoe stel je een Informatiestrategie op. Aan je eigen team informatie geef je heldere kaders, werk je planmatig en vanuit duidelijke resultaatafspraken. De verwachting is dat deze opdracht circa 1,5 jaar duurt.

Omdat een goede organisatie en uitvoering van Informatievoorziening & IT als een strategische randvoorwaarde is onderkend, lijkt de bestaande werkwijze en inrichting van team Informatie voor de toekomst niet meer te passen. Ontwikkelingen gaan inmiddels snel, en het organisatiebelang neemt toe. Er zijn de afgelopen periode stappen gezet, maar de huidige situatie past mogelijk niet meer bij wat in de toekomst nodig is. In de informatiestrategie formuleer je daarom de tactisch-strategische doelen voor de gehele Informatievoorziening & IT. Wij willen deze strategie gebruiken als blauwdruk om informatiedoelen te halen en de organisatie hiervoor in te richten.

De gesprekken vinden plaats op maandag 21 juli.

Verantwoordelijkheden

Om een indruk te krijgen van de opgaven voor de komende periode tot 2027 staan hieronder een aantal voorbeelden genoemd:

  • Inkoopstrategie Centric & Decos applicatieportfolio: dit traject loopt momenteel en moet direct worden voortgezet.
  • Architectuur: De Fryske Marren mist architectuurbeleid. De organisatie ondersteunt VNG Common Ground en wil deze graag tactisch-strategisch verankeren. Daarnaast zoeken we ook oplossingen in het aangaan van samenwerking met andere gemeentes, waar we nu al op inzetten.
  • Dategedreven werken (dashboarding & BI): we willen inzetten op betrouwbare sturingsinformatie.
  • Zaakgericht werken en informatiebeheer. Het belang hiervan neemt toe, en we zien dit terug in de behoefte aan de hogere kwaliteit, actualiteit en betrouwbaarheid ervan.
  • Procesoptimalisatie: we willen in processen verspillingen wegnemen, bijvoorbeeld door procestappen te automatiseren waar dit kan.
  • In de operationele aansturing van het team is het van belang, dat gewerkt wordt aan de ontwikkeling van zowel het team als het individu, in relatie tot de eisen en wensen van onze business en toekomstperspectieven op het gebied van IV.

Eisen

  • Je hebt aantoonbaar wo-niveau
  • Je hebt aantoonbare kennis van de gemeentelijke IT business
  • Je hebt 5-10 jaar ervaring heeft met vergelijkbare omvangrijke veranderopgaven, zoals digitaliseringsopgaven, weet wat dit behelst in technologische zin, in tijd, in keuzes die gemaakt moeten worden en in impact voor de organisatie

Wensen en competenties

Wensen

  • Het is een pre wanneer je affiniteit of ervaring hebt met het vormgeven van de informatiearchitectuur, ICT en verandermanagement

Organisatie en team

De gemeente De Fryske Marren

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op maandag 21 juli 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 augustus 2025 tot en met 31 januari 2027 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met maximaal 2 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de start- en einddatum van de opdracht zullen moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde start- en einddatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Je voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur