Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van gemeente De Fryske Marren
Logo van gemeente De Fryske Marren

Informatiemanager Sociaal domein

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

16 jan 2026

Einddatum:

31 okt 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

24 nov 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Om sturing te geven aan de impact van veranderingen met een I-component is de gemeente De Fryske Marren op zoek naar een ervaren Informatie Manager voor 36 uur per week. Er zijn diverse veranderimpulsen gaande die betrekking hebben op de Informatievoorziening die gemanaged dienen te worden. Het betreft:

  • Een rationalisatie-en vernieuwingslag op het bestaande applicatielandschap,
  • Het vertalen van nieuwe klantvragen in een Project Voorstel, daarbij regie voeren op de bijlage deliverables van een Project Brief (zoals Business Analyse, Project Start & Technische Architectuur, Digitaliseringsadvies, Informatie Veiligheidsadvies, Business Case),
  • Het uitvoeren van Project Assurance in projectmatige begeleide veranderingen, daarbij ook invulling geven aan de regierol van Informatiemanagement,
  • Inrichten en op peil houden van relatiemanagement binnen de De Fryske Marren en haar ketenpartners,
  • Het primaire aanspreekpunt zijn voor Informatievoorziening voor vraagstukken die niet via BISL en ITIL worden afgevangen.

Inhoudelijk gesprekspartner en beïnvloeden zijn bij het Project Portfolio Management voor de aspecten die spelen binnen het Sociaal Domein.

Verantwoordelijkheden

  • Je bent bekend met politieke organisaties zoals gemeenten en je weet goed welke positie ICT binnen een organisatie inneemt. Je hebt je vanuit de techniek ontwikkeld tot een Informatie Manager die zich boven de inhoud kan plaatsen. Daarnaast kan je goed omgaan met diverse cultuuraspecten binnen een organisatie en je weet mensen te stimuleren om samen te werken. Belangrijk is dat je doelen ook daadwerkelijk kunt realiseren.
  • Jouw professionele expertise ligt op het grensvlak van organisatie, IT en processen. Als geen ander kun je die samenhang zien. Je bent verantwoordelijk voor de Visie-, algemene begrips- en inhoudsvorming voor Informatie Management vraagstukken binnen de strategische en tactische laag van de gemeente Fryske Marrren. Tevens ben je ook de gesprekspartner voor de mensen die zich specifiek met de business- of IT-aspecten bezighouden.
  • Als InformatieManager zorg je voor de vertaling van afdelingsvraagstukken met een grote I-component naar een Project Voorstel. Je geeft hiermee invulling aan "van gedachte via project naar beheer". De Fryske Marren hanteert het principe dat succes van verandering direct is terug te leiden naar het begin van die verandering. Daarom is de IM'er van fundamenteel belang voor succes, jij geeft immers inhoud aan "het begin".
  • Je bent niet alleen een inhoudelijk expert met een breed overzicht over zowel de bedrijfskundige als de IT-aspecten van je vakgebied. Even belangrijk is je vermogen om de rest van de organisatie daarin mee te nemen en te overtuigen van het belang van de gekozen aanpak. Als InformatieManager beïnvloed je met jouw keuzes, vastgelegd in deliverables het werk in projecten, je omkaderd de verwachte veranderingen in de organisatie en schetst kaders voor de procesinrichting. Met jouw inhouds-, proces en technische kennis ben je in staat helder en duidelijk te communiceren, zodat je kennis ook effectief wordt overgedragen aan collega's en interne klanten.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 16 januari 2026 tot en met 31 oktober 2026 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met maximaal 2x6 maanden.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Klant- & Resultaatgericht, aanspreekbaar, dienstverlenend, integer, ondernemend en verbindend
  • Onderbouwend in de oordeelsvorming gebaseerd op een sterk ingevulde technische achtergrond
  • In staat om in de rol van Regievoerder te acteren
  • 8+ jaar ervaring in Informatie Management omgevingen van vergelijkbare omvang en complexiteit
  • Minimaal HBO afgerond richting bedrijfsinformatica/ICT of bedrijfskunde.
  • Aantoonbare werkervaring en kennis van het Informatie Management domein van minimaal 5 jaar.
  • Aantoonbare ervaring met het werken binnen projectmatige begeleide veranderingen. Minimaal twee referentieprojecten.
  • Aantoonbare ervaring in de functie van Informatie Manager van minimaal vijf jaar.
  • Prince 2 en relevante Informatie Management opleiding(en)
  • Minimaal 5 jaar ervaring met een overheidsorganisatie bij voorkeur een Gemeente.
  • Sterk ontwikkelde organisatiesensitiviteit
  • Ervaring met het managen van externe implementatiepartners
  • Bekend met het werken onder architectuur
  • Politiek en intercultureel sensitief: bedreven in het signaleren en omgaan van verschillende belangen van verschillende stakeholders
  • Sterke leiderschapskenmerken: natuurlijke autoriteit om mensen te verbinden en in staat om potentiële tegenstellingen te overbruggen. Zoekt met daadkracht naar draagvlak en zorgt voor een tijdige consensus
  • Excellente communicatie skills: bewezen in staat om met alle lagen de klik te maken, van eindgebruiker tot directeur
  • Direct / 'rood' profiel: besluitvaardig, resoluut, doelgericht, eisend
  • Overtuigingskracht is aanwezig en kan gedoseerd worden toegepast
  • Sterk ontwikkeld analyserend vermogen
  • Plannend en organiserend

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft meerdere rollen ingevuld binnen het materiegebied van een gemeentelijk Sociaal Domein
  • Kandidaat heeft meerjarige relevante ervaring als Informatiemanager binnen lokale overheden
  • Kandidaat heeft een motivatiebrief en te checken referentielijst bijgevoegd bij de offerte

Competenties

  • Gemakkelijk uit de woorden komen en moeilijke zaken eenvoudig kunnen uitleggen
  • Uitleg kunnen geven over de keten van veranderingen die van toepassing zijn binnen het sociale domein
  • Toelichting kunnen geven met welke aanpak wordt geacteerd naar gelang de situatie dat vereist
  • Interactiemodellen met een interne klant kunnen benoemen en kunnen toelichten.
  • Do kinst de Fryske taal ferstean of wolst dit leare (je kunt het Fries verstaan of je wilt dit leren).

Organisatie en team

De opdracht wordt uitgevoerd voor de gemeente De Fryske Marren.

Gespreksinformatie

De gesprekken vinden plaats op 12 december 2025.

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Aanvullende informatie

Vragen betreffende deze aanvraag kunnen uitsluitend in de applicatie van Inhuur WerkenInFriesland worden voorgelegd. Alle Leveranciers worden vervolgens door middel van de nota van inlichtingen, 1 a 2 dagen na sluiting van de vragenperiode, in de applicatie op de hoogte gesteld van de antwoorden op deze vragen.

CV

Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. WerkenInFriesland behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr