Logo van gemeente De Fryske Marren
Logo van gemeente De Fryske Marren

Beleidsmedewerker verkeer

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

16 dec 2025
Opdracht tarief 113Opdracht uren 16 - 24

Omschrijving

Opdracht

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren beleidsmedewerker verkeer ter versterking van het team Verkeer, vanwege een duidelijke groei in het aantal lopende en nieuw startende mobiliteits- en verkeersprojecten. De werkzaamheden richten zich op zowel beleidsontwikkeling als inhoudelijke verkeerskundige analyses en adviezen.

Er is sprake van een toename van nieuwbouwontwikkelingen, waarbij onder meer advisering nodig is over de verkeerskundige ontsluiting, parkeeroplossingen en de inrichting van de openbare ruimte. Daarnaast lopen er diverse strategische mobiliteitsopgaven. In het eerste kwartaal van 2026 wordt het gemeentelijke mobiliteitsprogramma afgerond. Vervolgens start de uitwerking in het mobiliteitsplan en het uitvoeringsprogramma, waarin beleidskeuzes worden vertaald naar concrete maatregelen. Deze documenten worden samen met bewoners, ondernemers en andere stakeholders opgesteld.

Een belangrijk onderdeel van de opdracht is het leveren van inzet op het in ontwikkeling zijnde verkeersmodel van de gemeente. Dit vraagt om uitgebreide controlewerkzaamheden, zoals het toetsen van wegcategorisering, verhardingstypen, snelheidsregimes en gebiedsindelingen in het model. Ook lopen er diverse operationele en beleidsmatige opgaven, waaronder wijzigingen in komgrenzen, onderzoek naar mogelijke aanpassingen in het parkeren in Lemmer, en projecten uit het uitvoeringsprogramma SPV en fietsveiligheid.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met het team Verkeer en andere betrokken stakeholders. Transparantie, zorgvuldige afstemming en samenwerking vormen de kern van de aanpak. 

Verantwoordelijkheden:

  • Opstellen onderbouwde verkeerskundige adviezen.

  • Bijdragen aan strategische mobiliteitsdocumenten.

  • Validatie verkeersmodel.

  • Onderzoek en voorstellen parkeren en komgrenzen.

  • Realisatie SPV-projecten.

  • Advisering aan teammanager en bestuur

Resultaten

De opdracht en resultaten dragen hiermee bij aan:

  • Goed onderbouwde verkeerskundige adviezen voor gebiedsontwikkelingen.

  • Een volledig vastgesteld en gedragen mobiliteitsprogramma, mobiliteitsplan en uitvoeringsprogramma.

  • Een gevalideerd en actueel verkeersmodel dat inzicht geeft in huidige en toekomstige verkeersstromen.

  • Het uitvoeren van projecten binnen SPV en fietsveiligheid.

  • Heldere en bestuurlijk bruikbare voorstellen voor parkeren, komgrenzen en verkeerskundige maatregelen.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe;

  • HBO Verkeerskunde;

  • Minimaal 5 jaar ervaring als beleidsmedewerker verkeer;

  • Ruime kennis van relevante wet- en regelgeving en richtlijnen, waaronder de Wegenverkeerswet 1994, het RVV 1990 en CROW-richtlijnen;

  • Ervaring met verkeersmodellen;

  • Ervaring met nieuwbouwontwikkelingen;

  • Ervaring met parkeerbeleid en komgrenzen;

  • Beschikbaar 16 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met mobiliteitsprogramma's en beleidsontwikkeling (Gewicht: 30%)

  • Ervaring met verkeersmodellen en technische verkeerskunde (Gewicht: 30%)

  • Ervaring met parkeeronderzoek, komgrenzen en SPV-projecten (Gewicht: 20%)

  • Communicatieve vaardigheden & bestuurlijke sensitiviteit (Gewicht: 20%)

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Samenwerken

  • Schriftelijke vaardigheid

  • Onafhankelijk oordeel

  • Communicatieve vaardigheden

  • Do kinst de Fryske taal ferstean of wolst dit leare (je kunt het Fries verstaan of je wilt dit leren).

Organisatie en team

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren beleidsmedewerker verkeer ter versterking van het team Verkeer, vanwege een duidelijke groei in het aantal lopende en nieuw startende mobiliteits- en verkeersprojecten. De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met het team Verkeer en andere betrokken stakeholders. Transparantie, zorgvuldige afstemming en samenwerking vormen de kern van de aanpak.

Gespreksinformatie

Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 6 maanden.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

CV-eisen: Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4. De administratieve partner behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo