Logo van gemeente De Fryske Marren
Logo van gemeente De Fryske Marren

Beleidsmedewerker Grondzaken

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

15 dec 2025
Opdracht tarief 133Opdracht uren 16

Omschrijving

De gemeente De Fryske Marren zoekt een ervaren interim beleidsmedewerker grondzaken met diepgaande expertise op het gebied van taxaties, grondverwerving en vastgoedtransacties. De opdracht is gericht op het zelfstandig uitvoeren van complexe en strategische werkzaamheden binnen het grond- en vastgoeddomein, in aanvulling op en ter ondersteuning van de bestaande organisatie.

De opdrachtnemer is gedurende de looptijd van de overeenkomst verantwoordelijk voor het zelfstandig uitvoeren van taxaties en vastgoedtransacties, inclusief de daarbij behorende onderhandelingen en juridische en financiële onderbouwingen.

Daarnaast wordt van de opdrachtnemer verwacht dat deze zijn/haar specialistische kennis inzet voor de ontwikkeling van interne expertise, met name door het begeleiden en opleiden van een junior rentmeester / beleidsadviseur grondzaken, zodat deze zich ontwikkelt tot een steeds zelfstandiger functionerende professional.

Verantwoordelijkheden
Werkzaamheden en resultaten
1. Taxaties en waardebepalingen

- Zelfstandig uitvoeren van taxaties van vastgoed (wonen, landelijk en agrarisch).
- Opleveren van een nader te bepalen aantal taxatierapporten, opgesteld conform NRVT-regelgeving.
- Zorgdragen voor juridisch en financieel goed onderbouwde waardebepalingen ten behoeve van besluitvorming.

Resultaat:

Volledig en toetsbaar opgestelde taxatierapporten die inzicht geven in de waarde van vastgoedobjecten en bestuurlijk gebruikt kunnen worden.

2. Vastgoed- en grondtransacties

- Voeren van onderhandelingen over aan- en verkoop van gronden en vastgoed.
- Bijdragen aan en tot stand brengen van overeenkomsten.
- Adviseren over strategische verwervingen en transacties.
- Opstellen van onderbouwingen ten behoeve van verantwoording van transacties.

Resultaat:

Zorgvuldig voorbereide en onderbouwde vastgoedtransacties die bijdragen aan de strategische doelen van de gemeente.

3. Kennisoverdracht en coaching

- Opleiden en coachen van een junior rentmeester / beleidsadviseur grondzaken.
- Overdragen van expertise op het gebied van taxaties, grondverwerving, onteigening en schadevergoedingen.
- Begeleiden bij complexe dossiers en strategische verwervingen.

Resultaat:

Een aantoonbaar verder ontwikkelde junior adviseur die steeds zelfstandiger opereert binnen grondzaken en bijdraagt aan de voortgang van strategische dossiers.

4. Samenwerking en afstemming

- Afstemming met interne collega's, bestuur en externe partijen.
- Zorgdragen voor heldere communicatie over voortgang en resultaten.
- Adviseren binnen een politiek-bestuurlijke context.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2026 voor 16 uur per week.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • Afgeronde HBO-opleiding (bij voorkeur richting landbouw, vastgoed, rentmeesterij of vergelijkbaar).
  • Ingeschreven in het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT) voor Wonen, Landelijk en Agrarisch Vastgoed.
  • Ingeschreven in het register Deskundigen Onteigening en Bestuursrechtelijke Schadevergoedingen (DOBS).
  • Ingeschreven in het Landelijk Register van Gerechtelijke Deskundigen (LRGD).
  • Beëdigd rentmeester, aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Rentmeesters (NVR).
  • Minimaal 15 jaar aantoonbare ervaring op het gebied van taxaties, grondverwerving, onteigening en bestuursrechtelijke schadeloosstellingen.
  • Beschikbaar voor 16 uur per week gedurende de gehele looptijd.

Wensen en competenties

Wensen
  • Relevante opleiding en certificeringen: NRVT, DOBS, LRGD, beëdigd rentmeester
  • Ervaring met taxaties en vastgoedtransacties: complexe dossiers, strategische verwervingen, onderhandelingen
  • Ervaring binnen gemeentelijke context: specifieke kennis van (water)recreatie en veenweideproblematiek
  • Communicatieve vaardigheden & bestuurlijke sensitiviteit
Competenties
  • Analytisch vermogen
  • Bestuurlijke sensitiviteit
  • Samenwerken
  • Schriftelijke vaardigheid
  • Onafhankelijk oordeel
  • Communicatieve vaardigheden
  • Do kinst de Fryske taal ferstean of wolst dit leare (je kunt het Fries verstaan of je wilt dit leren).

Organisatie en team

gemeente De Fryske Marren

Gespreksinformatie

Gesprekken staan gepland op 22 december 2025.
Als Inschrijver in de top 1 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 6 maanden.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: CV
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4. De administratieve partner behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, vr