Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van gemeente De Fryske Marren
Logo van gemeente De Fryske Marren

Beleidsadviseur maatschappelijke ontwikkeling (bestaanszekerheid en inkomen)

gemeente De Fryske Marren

Herema State 1, 8501 AA Joure, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 24 - 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als beleidsadviseur Maatschappelijke Ontwikkeling Bestaanszekerheid en Inkomen ben je verantwoordelijk voor de advisering op het gebied van de Participatiewet en aanverwante regelingen, de financiële verantwoording binnen de P&C cyclus en het beheren van de budgetten. Je bewaart het overzicht en verbindt beleid met de uitvoering.

Verantwoordelijkheden
  • Ontwikkelen, actualiseren en evalueren van beleid op het gebied van de Participatiewet (IOAW, IOAZ, Bbz), minimabeleid en inkomensondersteuning.
  • Kennis van de participatiewet in balans
  • Signaleren van ontwikkelingen in wet- en regelgeving en deze vertalen naar lokaal beleid.
  • Adviseren van bestuur, management en interne teams over beleidskeuzes, uitvoerbaarheid en risico's.
  • Opstellen van beleidsnota's, college- en raadsvoorstellen.
  • Monitoren van beleidsresultaten en doen van verbetervoorstellen.
  • Samenwerken met uitvoeringsafdelingen zoals Werk & Inkomen, schuldhulpverlening, sociaal wijkteam en regionale samenwerkingspartners.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale overleggen en projecten.

Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 5 januari 2026 tot en met 5 juli 2026 voor 24-28 uur per week.
  • U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als beleidsadviseur binnen een gemeentelijke instelling.
  • Je hebt aantoonbare kennis en ervaring van de Participatiewet en aanverwante regelingen (bijv. BBZ, IOAW/IOAZ, minimabeleid).
  • Ervaring met beleidsontwikkeling binnen een gemeente.
  • Ervaring met het opstellen van beleidsdocumenten en bestuurlijke stukken.
  • Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kennis van financiële en juridische processen binnen een gemeente
  • Je kunt bedrijfsmatig denken en handelen en beleid vertalen naar uitvoering.
  • Je kunt mensen op een tactvolle manier meekrijgen in jouw visie en kunt goed omgaan met belangentegenstellingen.

Competenties
  • Analytisch sterk en in staat complexe regelgeving helder te vertalen naar beleid.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit.
  • Goede schriftelijke en mondelinge adviesvaardigheden.
  • Proactief, oplossingsgericht en zelfstandig.
  • Samenwerkingsgericht: je schakelt soepel met collega's, ketenpartners en bestuurders.
  • Projectmatig kunnen werken.
  • Verbinder
  • resultaatgericht
  • Do kinst de Fryske taal ferstean of wolst dit leare (je kunt het Fries verstaan of je wilt dit leren).

Organisatie en team

gemeente De Fryske Marren

Gespreksinformatie

De gesprekken staan gepland op 9 december

Fase 2: Het interview
Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 4 x 6 maanden. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr